Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mkillen

Lukt i båten.....pga salvatten i skrovet?

Rekommendera Poster

Hej, när vi inte varit i båten på ett tag så bildas det en frän lukt och det är inte från septitanken. 

 

Känner nån till  om saltvatten i skrovet kan bilda en frän lukt? En på våran brygga nämnde nåt om det.

 

Och om detta är nu fallet, hur får man båten torr innanför skrovet? 

 

Båt: MV-Marin 6600 FC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer alltid toan och fyller på sötvatten bara för att saltvatten som står ger en unken lukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till din båt men i de båtar som jag haft med toa så luktar det alltid lite om man inte, som Lasse påpekar ovan, fyller toan med sötvatten innan man lämnar den. Sen luktar det alltid lite de första gångerna jag spolar i toan efter en tids frånvaro. 

Kan det vara något sånt som luktar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet är nog dålig ventilation. Jag satte in en ozongenerator som går en kvart om dagen. Nu luktar det alltid fräscht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvecklar mitt svar lite vidare.

När en båt ligger still ett tag och man inte använder septiktanken så torkar det som sitter på väggarna ovanför vätskenivån i tanken. Det bildar då en otrevlig lukt som när man spolar in nytt vatten i toan trycks ut genom avluftningen.

Det är det ena (det andra i mitt inlägg).

Det andra är att det står saltvatten som det växer bakterier i i slangarna. När detta spolas till tanken så rörs det om och bakterierna får nytt syre och börjar lukta.

Min erfarenhet är att dessa båda uppstår oavsett hur bra ventilation man har i tanken fram till det stadium när skiten som sitter på väggarna i tanken helt förmultnat eller om det blir så kallt så att förmultningsprocessen avstannar. Därför brukar det inte lukta om septiktankarna på vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiten bryts ner av bakterier, aeroba och anaeroba. De aeroba kräver syre och bryter ner utan att avge lukt. De anaeroba bryter också ner men avger lukt. Genom att effektivt ventilera systemet så blir det de aeroba bakterierna som sköter nydbrytningen utan lukt.

Läs gärna Peggie Hall:  "Get Rid of Boat Odors - A Guide To Marine Sanitation Systems and Other Sources of Aggravation and Odor".

 

Fundera också på hur reningsverkens öppna bassänger fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakteriella produkter som äter lukt fungerar bra. Septilukten är nog bra att sötvattenfylla när det står still.

Ozon funkar men kan dra en del skadligt, ohälsosamt och materialförstörande, med sig.

Sen.. "i så liten mängd mm. mm. mm. " så ger nog inte ozonet själv några större skador eller dödsfall men sdar sitt strå till.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon inte bra i stora koncentrationer. Dessutom påverkas tex gummi. Men de koncentrationer man använder sig av i en båt är helt ofarliga. Ozonet bryts dessutom ner väldigt snabbt, typ en halvtimma.

Jag kör 15 min varje kväll när jag inte är i båten och känner mig helt trygg med det.

Ozonet används idag på många ställen, luktsanering i bilar, sopprum, rening av dricksvatten mm.

För min del var det att få bort "båtlukten". Toatanken är väl ventilerad och generar ingen lukt. I saltvatten får jag en unken lukt i toaletten pga vattnet i skålen. Lite färskvatten där så slipper man den doften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm skumt! Tog upp båten för en vecka sedan, och nu idag när jag var förbi o kolla till den så var det ingen lukt...

 

Så vad är skillnaden när den står på land? Nån som har nån teori? Har varken fyllt eller tömt septiktanken sedan den låg i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är kallare nu antagligen. Vattnet är väl fortfarande närmare 15 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lukten kan ha ventilerats ut, inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen inte saltvattnet som luktar illa, eller "illa" det brukar lukta "hav"...

Det är plankton och andra organiska saker som flyter runt i vattnet som dör och förmultnar som luktar.

Jag brukar (om jag kommer ihåg det) hälla litet Yes diskmedel med "citronsmak" i kölsvinet, det löser upp smutsen och gör att det istället luktar, tro det eller ej, citron.

Denna lukt brukar försvinna efter motorkonserveringen, då den ersätts av lukten "glykol" och ibland av aromen "diesel". Men Yes citron är bra!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...