Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Byta kulventil

Rekommendera Poster

8 timmar sedan, bhemac säger:

Men de förklara inte varför de anser att Silikon inte ska användas. Ändå gör många varv det. Våtrumsmatta mot golvbrunn tex tätas med silikon. 

Båtägare brukar inte gilla Silikon. Det är nog mest en myt som kommer från att Silikon förstört lackning pga felaktigt handhavande.

Silikon sägs ovan inte vara lämpligt att limma akvarium med. Ändå är det väl det som mest används?

 

Att SIKA skulle vara bra står det inget om.

Vilka varv gör det? Kan du berätta vilka. Kanske finns någon duktig båtmänniska här som kan berätta för dig varför man bör undvika silikon under vattenlinjen, och varför man ska använda sikaflex blandning/ material bäst att skriva, motparten finns ju hos Biltema. Men den produkten är skapt för att jobba mot vatten och speciellt framtagen för det. Men allt är ju kanske en myt, som vanligt motvals... Jag skulle aldrig rekommendera någon att ha silikon under vattenlinjen i alla fall.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med alla inlägg om "kul"-ventiler som kanske inte är så kul att ha.

Jag kommer att leta efter skjutventiler i brons som ersättning till de befintliga kulventiler som sitter i min båt. Finns olika fabrikat, främst i UK och USA.

Att få ventiler sönderfrysta eller att de slutar fungera vill jag inte ha.

På mitt inledande foto så har jag tagit bort två syrafasta slangkämmor men kom inte längre då allt satt fast. Den fina slangen är nästan ny. Detta efter att kompressorkylen gav upp och måste bytas vilket gjorde att halva pentryt behövde demonteras. Den befintliga plastslangen till diskhon var en grå korrugerad typ som suttit många år och var spröd och sprack när jag höll på med demontering av pentryt. Så det blev en ny vakuumslang med innerdiameter 32 mm från Erlandssons Brygga vilken känns mycket gedigen och hållbar.

Så ett tips är att passa på att se över alla genomföringar, slangklämmor, slangar och ventiler under vintern och byt ut det som verkar dåligt så att allt är i bra skick inför kommande båtsäsong!

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många Sikaprodukter innehåller silikon (googla!) och SI i namnet gör mig misstänksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

Men de förklara inte varför de anser att Silikon inte ska användas. Ändå gör många varv det.

Det är därför sådana här trådar är så bra!
Ämnet diskuteras från många olika håll och även om konsensus inte nås, eller just därför, får man mycket mer information att basera sina val på. Finns ingen anledning att bli osams.

Deras "bästa" lösning är intressant - kompositventil på mässingsgenomföring...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, trewq säger:

Många Sikaprodukter innehåller silikon (googla!) och SI i namnet gör mig misstänksam.

Ja, det är ju ett varumärke så vad är konstigt med att de också har silikonprodukter i sin produktportfölj ?  Ungefär som att det skulle vara synonymt med att ett hus blir gult och med just alkydfärg om man köper "Beckers".....

 

Produkten vi slarvigt kalla "Sika" är vanligen Sikaflex 291, en polyuretanbaserad kletmassa avsedd för tätning även under vatten. Men det finns ju hundratals varianter med andra nummer och med helt olika egenskaper. På samma sätt som t ex "Jotun" inte är en enda typ av färg.

 

Ser inte varför man skall undvika Sikaprodukter generellt bara för att de har något i sitt stora sortimentet som inte passar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget emot Sika förutom priset. Till huset använder jag våtrumssilikon och till båten BT Multibond även om BT säger att den inte passar att ständigt vara under vatten. Båten ligger bara i under 4-5 månader så jag testar nu att ha en tätning på annan plats under lätt vattentryck sedan 4 månader som får sitta tills den börjar läcka. Hittills tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon eller polyuretan är frågan. Båda fungerar. Skillnaden är att silikon inte "limmar" och därför lättare kan avlägsnas vid ett byte. Polyuretan brukar bli ganska kladdigt, därför undviker reparationsvarv helst polyuretan, det ger merjobb.

Sen finns det andra aspekter, tex ska man inte använda silikon i en träbåt.

Polyuretan är ett organiskt material som limmar bra men har begränsade åldringsgenskaper och begränsad UV-tålighet.

Silikon är oorganiskt, limmar dåligt men har utmärkta åldringsegenskaper och tål UV-ljus.

Oavsett kommer inte båten att sjunka för att man använt "fel" material.

Sen ska det inte se ut som om barnen varit där och kladdat. Mängden tätningsmassa som behövs är väldigt liten.

Vid nyproduktion används ofta bara en packning (som inte sällan är av silikon). Samma vi montering av ekolod och loggivare. Men tätningsytan ska vara plan!

 

Ombord använder jag MSP (tex TEC-7 eller Biltema Multibond). Jag upplever att tuberna inte torkar ihop lika fort som andra material (teoretiskt ska det inte vara någon skillnad). Många gör som trewq, använder MSP även under vattnet. Ingen har sjunkit vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att limma akvarium kan väl jag få kommentera även om det är ot.

Vanligt glassilikon utan antimögelmedel limmar man akvarier med. Finns transparant, svart och vitt.

I akvarie- och zoobutikerna finns det även ett särskilt "akvariesilikon" vad det nu är för skillnad på det och glassilikonet?

Svart silikon är att föredra, särskilt om man avser att medicinera innevånarna i akvariet, då många fiskläkemedel missfärgar silikonet.

Akvarister med gör-det-självambitioner limmar bara akvarier en gång med vanligt silikon, fiskarna speciellt ynglen och lägre djur dör av antimögelmedlet.

 

Detta utanför ämnet,  akvariefiskar är ett typiskt "svårt" husdjur att ha ombord, men jag läste om en superyacht som hade ett biljardbord ombord, och då borde ju ett akvarium funka också, kanske då passande ett kardanupphängt korallrevsakvarium...

 

Men glassilikon med eller utan mögelmedel kanske har andra användningsområden ombord? men det brukar finnas bättre medel till marint bruk, varav firman Sikaflex har de flesta av dessa, ävensom BASF och andra kemijättar har likartade produkter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i tråden, som på så många andra ställen, refereras till sikaflex som ”polyuretan”. 

 

Trälim för utomhusbruk är är ju ”PU-lim”, och väldigt cancerogent och inget man ska röra vid. Är sikaflex det också? Varför inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför med följande;

Frigolit, Jeep, Vespa, Catepillar, när vi egentligen menar cellplast, terrängbil, scoter och bandchaktare.

Jag tror att det är firmorna  som tjänar på att dess företagsnamn är så starkt förknippade med produkten i sig att man av ren okunnighet går ut och köper sig en Vespa utan att veta att det finns fler företag som tillverkar likvärdiga eller till och ned bättre produkter.

Sikaflex, Lewis och Lee, Bröderna Märklin och nu Jotun är andra företag som mer eller mindre lyckats med att förknippa sina produkter med ett helt begrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...