Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
per_62

Byta kulventil

Rekommendera Poster

22 minuter sedan, BSven säger:

Var hittar du den informationen?

Sista sidan i testen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-27 på 15:30, bhemac säger:

Enklaste och snabbaste sättet att få bort skiten är vinkelslip och huggmejsel.

Det påpekas alltid att det ska vara "avzinkningsfri" mässing men det existerar inget annat.

Jag köper på Biltema, där får jag ett kvitto där det står exakt vad jag köpt. Hos min båttillbehörshandlare får jag bara ett kvitto där det står 93kr. Skulle det visa sig att det var dålig kvalitet så vill jag ha svart på vitt var och när grejorna är köpta.

Fabriksnya båter har en gummipackning, inget kladd. Jag har i alla tider kört silikon, den är helt åldersbeständig. Så gör de på varvet men sen lägger de lite Sika utanpå, inte för att det behövs utan för att båtägarna tror det ska vara så.

Gängorna kör jag lin och pasta, det håller i evighet och man kan justera vinkeln utan att tätningen förstörs.

Obs. Man bör kapa kapa genomföringen så att det bara typ två mm mellan den och ventilen när det är monterat.

Åldersbeständig silikon?! Det var nytt för mig. Inte för att jag använt silikon i båtsammanhang, men jag har varit biten av akvariehobbyn sedan barnsben. Akvarier limmar man med glas-silikon, dvs silikon utan antimögelmedel och dylikt som finns i badrumsilikon m.fl.

Som riktlinje säger man att en silikonfog håller i 10år i den hobbyn, sen bör den bytas för att undvika läckage. Man skulle kunna dra en parallell till vinterdäck. Ni vet hur de känns när de är nya, mjuka så man kan trycka in fingertopparna flera millimeter i dem. Efter 20 år är de hårda som hockypuckar. Min erfarenhet av silikon är ungefär densamma. Vågar man inte ha det i ett akvarie mer än 10år vetefan om jag skulle våga åka båt som har tätat botten med det heller.... :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon brukar anses ha mycket god åldersbetändighet och det är ofta en anledning till att man använder just silikon. Hur akvariumsilikon fungerar vet jag inte.

En bordsgenomföring som suttit 30 år brukar forfarande ha en elastisk packning - om det är silikon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, BSven säger:

Hur är TEC-7 i jämförelse?

TEC-7 är en mycket bra produkt.  Normalt brukar man ju inte använda MSP under vatten men sägs fungera även under vatten.

Nackdelen som jag ser det är att jag inte vill ha en tätning som limmar kraftigt. Det behövs inte och om jag verkligen ville limma så skulle jag välja epoxi.

 

Anledningen till att jag inte vill limma är att om det skulle börja läcka så kan man lätta lite på insidans mutter, hoppa i och lägga i lite tätningsmassa.

 

Gör man jobbet ordentligt när man monterar bordgenomföringen så planslipar man område som är lika stor som genomföringens fläns (jag gör det med en slipskiva i borrmaskinen, tar max någon minut). Sen behövs det egentligen ingen tätningsmassa alls eller så har man en tunn gummipackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ABYC, American Boat & Yacht Council, tar fram standarder för båtar. Bla skriver det detta:

"ABYC H-27 requires that the seacock assembly shall be securely mountedso that it will withstand a 500-pound static force, applied for 30 seconds (in the most vulnerable direction), to the inboard end of its connection fitting without failure of the fitting assembly."

 

En genomföring med ventil ska klara 250kg tryck i sämsta riktning under 30 sek. Jag har svårt tro att en vanlig installation klarar detta. Samtidigt är kravet ganska rimligt.

I USA är det vanligt med genomföringar av typen trekantig platta och genomföringen iskruvad utifrån. Materialet är nästan alltid brons. Det finns varianter där man byggt ihop platta/ventil, se bild.

En stor tillverkare är Groco, de har det mesta inkl sjövattenfilter i brons. Märkligt att man har så mycket mer gedigna grejer i USA. Kanske beror det på att vi i många fall bara har två månaders säsong.

 

 

 

Perko-Bronze-assemby-Thru-hull-seacock-90-tailpiece.jpg

Flanged Adapter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 10/27/2017 på 23:52, bhemac säger:

Det är ju en riktigt idiotisk test, vem har sina ventiler stängda på land under vintern? Alla vet väl att ventilerna ska vara öppna?

Det hade varit mer intressant att se vilka ventiler som sprängs i öppet läge?

 

Trodde jag också man skulle göra. Tidigare.

 

Jag har numera kulventilerna stängda, efter att en vinter ha fått kylvattenintagsventilen frostsprängd - i just öppet läge.

Vad som hände var att det vid vissa väderlekar och det numera allt vanligare temperaturåkandet kring nollan utfälls kondens ur den ideliga påfyllande fuktiga luften, kondens som rinner ner och kan lägga sig mellan kulan och höljet och tränga undan ev. glykolvattenrester som fanns där. Även om det är en extremt tunn hinna av vatten (som stannar kvar p.g.a. ytspänningen) så var det en vinter tillräckligt för att skapa en frostspricka i den ändå rätt rejäla 1 1/2"-kranen. Upptäcktes inte förrän efter sjösättningen, dock....

 

Numera blaskar jag alltid igenom glykolblandning och stänger kulventilen mitt i blasket. Och låter den förbli stängd.

 

Ventilspricka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, IngemarE säger:

Numera blaskar jag alltid igenom glykolblandning och stänger kulventilen mitt i blasket. Och låter den förbli stängd.

Javisst. Det funkar. Men utan glykolen skulle ventilen garanterat frysa sönder. Sannolikheten att en öppen/halvöppen kulventil ska frysa är något mindre. Om det läcker in mellan kula och hölje och spränger så var det nog ändå dags att byta...

 

Titta på bilden platta/ventil. Det sitter en bult på sidan som tas bort på vintern för att dränera kulan. Det finns på en del kulventiler men vem har sett dessa i en båttillbehörsbutik? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, bhemac säger:

Om det läcker in mellan kula och hölje och spränger så var det nog ändå dags att byta...

 

Knappast dags att byta - 5 år gammal och köpt i fina båtbutiken ;). Och självklart måste den vara glykolgenomblaskad innan stängning.

 

Var precis lika tvärsäker som du innan detta hände, men har efter den händelsen - säkerligen väldigt ovanligt dock - fått en aning mer nyanserad inställning till "hur man skall göra".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk spricka efter frost med helt öppen kula, Ingemars metod med stängd kula funkar om man är säker på att ha fått in glykolblandningen även bakom kulan.

Med halvöppen kula dräneras utrymmet bakom kulan, luft släpps in i överkant kula och underkant dränerar.

 

image.png.9d924257b8b1280cd5b4bc893c882ca3.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Lintott säger:

Innan du sätter igång ett besvärligt jobb med bottengenomföringarna så försök utröna vad det är för material i genomföringarna. På 80-talet var det inte ovanligt med brons i genomföringarna. Som Bhemac skriver så håller brons nog i 200 år och då bör de ju ha 160 års livslängd kvar  ;).

 

Både mässingsgenomföringar och rostfritt kan vara sämre alternativ än gamla bronsgenomföringar. Bara för att de ser gröna och lite skabbiga ut så behöver de inte vara kass.

 

Men kulventiler är mer av förbrukningsvara. Om de inte motionerats regelbundet så kärvar de och då måste de bytas (om det inte går att smörja upp dem).

TACK för det... Ska börja göra dem rena och kolla redan nu i höst. Kanske räcker med att byta slangar, kopplingar och kulventiler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, IngemarE säger:

fått en aning mer nyanserad inställning till "hur man skall göra".

Därför sätter jag nog skjutventiler ;) Märkligt ändå att det läcker mellan hus och kula.

Det går ju att borra ett hål rakt in i sidan som dränerar kulan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Därför sätter jag nog skjutventiler ;) Märkligt ändå att det läcker mellan hus och kula.

Det går ju att borra ett hål rakt in i sidan som dränerar kulan.

Ja så är det på högkvalitativa kulventiler, pluggar så man kan dränera utsidan av kulan.

 

Ja kulventilens enda fördel är att den är mycket snabb att stänga i motsats till skjutventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att folk i tråden anser att ventiler och genomföringar i brons håller i evighet. Hur ser man skillnad på brons och mässing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Typisk spricka efter frost med helt öppen kula, Ingemars metod med stängd kula funkar om man är säker på att ha fått in glykolblandningen även bakom kulan.

Med halvöppen kula dräneras utrymmet bakom kulan, luft släpps in i överkant kula och underkant dränerar.

 

image.png.9d924257b8b1280cd5b4bc893c882ca3.png

Sedär, det händer i verkligheten. Både för dig och IngemarE här ovan. Jag trodde man skulle ha extrem otur för att det skulle ske. Men då gissar jag att det måste ha gå till så att ni har öppnat kulan när båten fortfarande var i vattnet, så att det då funnits vatten mellan kula och gods? Och därefter inte rört ventilen när båten lämnats för vintern?

Jaja, jag tror fortfarande att den halvöppna metoden är den säkraste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Wingan säger:

Sedär, det händer i verkligheten. Både för dig och IngemarE här ovan. Jag trodde man skulle ha extrem otur för att det skulle ske. Men då gissar jag att det måste ha gå till så att ni har öppnat kulan när båten fortfarande var i vattnet, så att det då funnits vatten mellan kula och gods? Och därefter inte rört ventilen när båten lämnats för vintern?

Jaja, jag tror fortfarande att den halvöppna metoden är den säkraste.

Det är min bild även i det inlägget, tror jag ;)

Nej, som jag sade hade den vinterkonserverats på land med glykolvatten i sjövattenfiltret o.s.v., som sedan släppts ut genom den (efteråt) öppnade kulventilen, som slutligen lämnats öppen. Helt enligt alla konstens regler. Men, att det högst sannolikt sedan under vintern fällts ut kondens i slangen när vädret krupit från plus- till minusgrader men båten inuti hållit plusgrader. Och detta har runnit ner i kulventilen - och sedan frusit.

 

Pratade med flera kunniga i hamnen när detta upptäcktes, och jag var faktiskt inte ensam om det inträffade.

 

Halvöppen är nog säkrare....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då missuppfattade jag Pentax text.

Ja, enligt din beskrivning låter det ju helt fantastiskt oturligt. Ja, det är mycket man inte förstår. :(

Ja, den halvöppna metoden är vi helt överens om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Wingan säger:

Ok, då missuppfattade jag Pentax text.

Ja, enligt din beskrivning låter det ju helt fantastiskt oturligt. Ja, det är mycket man inte förstår. :(

Ja, den halvöppna metoden är vi helt överens om.

Yes. Vanligt är det däkert inte.

Och det hade ju fungerat i alla år tidigare samt på vår förra båt att lämna ventilen helöppen. Men inte den vintern....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

Ja kulventilens enda fördel är att den är mycket snabb att stänga i motsats till skjutventilen.

Vilket hos mig innebär att motorns vattenintag även i fortsättningen kommer att vara en kulventil eftersom jag ofta stänger den. Dessutom vill jag en trevägs ventil.

Sittbrunnens dränering stänger jag aldrig, där blir det troligen skjutventiler. 

Handfatets avlopp brukar jag ha ihopkopplat med toalettens vattenintag, där kan jag tänka mig kulventil. Diskavloppet kan få behålla sin skjutventil.

Toatanken kan tömmas med pump, avloppet ska flyttas till ovan vattenytan. Stängs sällan så där blir det nog skjutventil.

Egentligen vill jag ja avloppen från handfat/disk ovan vattenytan men jag tror inte det kommer att fungera. Ska kolla på det i vinter.

En annan tanke är att göra en gråvattentank i kölsvinet för dessa avlopp och tömma tanken med elektrisk pump. 20-30liter tank räcker. Och nej, det tar nästan ingen ström. Min vattentank är på 160liter och det går åt ca 0,3Ah att tömma hela denna.

Toaletten kan ev få spolvatten från färskvattensystemet, sägs vara bättre och tystare (eltoa). En gammal tanke är ju att ha en mindre vattentank till toalettspolningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎10‎-‎21 på 17:10, per_62 säger:

Jag behöver byta en kulventil som inte går att stänga längre. Den sitter fast som tusan med vit gängtejp och hur mycket våld vågar jag använda för att kunna gänga av den?

Även 90gradsröret som är gängat till bottenventilen sitter fast ordentligt.

 

Åter till TS fråga;

Ingen har kommenterat att det saknas slangklammer på slangen, och slangen är det inte den typ av slang som blir en lång spiral om man råkar pilla på den.

 

Här är det ytterst nödvändigt att få till någon form av avstängning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Pentax säger:

ngen har kommenterat att det saknas slangklammer på slangen

Jag och säkert många andra har nog utgått från att demonteringen redan påbörjats och att slangklämmorna redan demonterats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär såg självlänsarna ut på min båt när jag köpte den. Genomföring av nylon utan avstängningsventil men med rostig slangklämma och sprucken slang. Den senare var dock förstärkt med tejp.59f8b960633cc_Sjlvlns_genomfring_styrbord.thumb.JPG.8dac3db4fbab1c33aec052db33b256dc.JPG

Redigerad av BSven
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, AndW säger:

Verkar som att folk i tråden anser att ventiler och genomföringar i brons håller i evighet. Hur ser man skillnad på brons och mässing?

Mässing har en guldgulare färg än brons som är mer åt det bruna hållet.

108638190.GYksdna3.jpg.ec765ebeb6f8c278aaaa1e8238db4b0b.jpg

 

Sen finns det olika mässingskvalitéer också. För att överhuvudtaget få förekomma ombord i en båt så ska det vara avzinkninghärdig mässing. Men att avgöra på färgen hur den skiljer sig från skräpmässing vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Ove-T säger:

Här finns mer att läsa om olika material i bordgenomföringar mm. SXK Vk Tekniska

Hälsningar Ove

Mycket intressant läsning tackar för detta inlägg, läste speciellt att SILIKON aldrig skall användas under vattenlinjen, SIKA is da shit som ska vara i vatten och inget annat. Tack:)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Pentax säger:

Här kan man läsa lite om kulventiler.

 

http://www.pumpportalen.se/kulventiler/

 

Kolla på ritningen så ser ni att det är endel utrymme mellan huset och kulan där vatten kan stanna och frysa.

 

Jag tittade på bilden från pumpportalen men inser inte var vatten skulle samlas när ventilen är öppen. Är det i dom rödmarkerade områdena så inser jag inte hur en halvöppen ventil skulle hjälpa till att få ut det vattnet. Men kanske verkligheten är en annan än vad figuren visar? Eller så missar jag något...

 

kulventil_pumpguiden.jpg.4eec7b9cb4f4c6b1d4dadac4ff2c305a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Ove-T säger:

Här finns mer att läsa om olika material i bordgenomföringar mm. SXK Vk Tekniska

Hälsningar Ove

Bra länk!
Jag noterar på sidan 14;

Citat

Använd aldrig Silikon som tätningsmedel
under vattenlinjen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Mycket intressant läsning tackar för detta inlägg, läste speciellt att SILIKON aldrig skall användas under vattenlinjen, SIKA is da shit som ska vara i vatten och inget annat.

Men de förklara inte varför de anser att Silikon inte ska användas. Ändå gör många varv det. Våtrumsmatta mot golvbrunn tex tätas med silikon. 

Båtägare brukar inte gilla Silikon. Det är nog mest en myt som kommer från att Silikon förstört lackning pga felaktigt handhavande.

Silikon sägs ovan inte vara lämpligt att limma akvarium med. Ändå är det väl det som mest används?

 

Att SIKA skulle vara bra står det inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Men de förklara inte varför de anser att Silikon inte ska användas. Ändå gör många varv det. Våtrumsmatta mot golvbrunn tex tätas med silikon. 

Båtägare brukar inte gilla Silikon. Det är nog mest en myt som kommer från att Silikon förstört lackning pga felaktigt handhavande.

Silikon sägs ovan inte vara lämpligt att limma akvarium med. Ändå är det väl det som mest används?

 

Att SIKA skulle vara bra står det inget om.

Att inte Sika (Sikaflex) nämns kan kanske bero på att det ju är ett varumärke med många olika typer av klet och egenskaper. Men kan hålla med om att mycket nog styrs av myter och "så har vi alltid gjort" även i dessa skrifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...