Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Byta kulventil

Rekommendera Poster

Jag behöver byta en kulventil som inte går att stänga längre. Den sitter fast som tusan med vit gängtejp och hur mycket våld vågar jag använda för att kunna gänga av den?

Även 90gradsröret som är gängat till bottenventilen sitter fast ordentligt.

IMG_0414.PNG

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som du kan ta i ordentligt för du behöver nog ändå även byta skrovgenomförningen så det gör inget om den går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte smörja upp befintlig kran?

Sprejolja genom bottenventilen.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka slipa bort flänsen på utsidan av genomföringen, och byta alltihopa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottengenomföringen och 90gradersrör är nog säkert från 1980. Gissar att kulventilen är bytt någon gång. Tänkte först att det skulle gå att gänga upp men det kanske får bli helt nytt genom slipning/sågning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skär ett kryss i flänsen på utsidan. Angrip med huggmejseln så är alltihop borta på några minuter. Ta hem resterna, värm lite med gasol eller ev varmluft så går det att plocka isär. Ev går några delar att återanvända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per.   Bytte nyligen 1st krävande kulventil.   Den satt som för evigt fast.   Provade då ett gammalt tricks att värma på ventilen med värmepistol.  Det hjälpte.   Ha det // Pb 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på att gå igenom alla på vår båt. Vet inte när det gjordes sist, men båten är från tidigt åttiotal så det är nog hög tid. Var köper ni era skrovgenomföringar? Något man skall tänka på vad det gäller kvalitet på ventil, slangar, kopplingar och genomföring? Tätning, Sikaflex?  Ursäkta jag kladdar i din tråd, men blev intresserad och din bild var också inspirerande. Svårt komma åt dem överallt så att krypa in med en kamera är ju en bra lösning för att se på svåråtkomliga ställen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste och snabbaste sättet att få bort skiten är vinkelslip och huggmejsel.

Det påpekas alltid att det ska vara "avzinkningsfri" mässing men det existerar inget annat.

Jag köper på Biltema, där får jag ett kvitto där det står exakt vad jag köpt. Hos min båttillbehörshandlare får jag bara ett kvitto där det står 93kr. Skulle det visa sig att det var dålig kvalitet så vill jag ha svart på vitt var och när grejorna är köpta.

Fabriksnya båter har en gummipackning, inget kladd. Jag har i alla tider kört silikon, den är helt åldersbeständig. Så gör de på varvet men sen lägger de lite Sika utanpå, inte för att det behövs utan för att båtägarna tror det ska vara så.

Gängorna kör jag lin och pasta, det håller i evighet och man kan justera vinkeln utan att tätningen förstörs.

Obs. Man bör kapa kapa genomföringen så att det bara typ två mm mellan den och ventilen när det är monterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också kört med Biltemas grejor, efter att ha kollat upp med deras kundtjänst att det är CW602N i både genomföringar, slangnipplar och kulventiler.

Körde med deras variant av Sikaflex för att täta, och Loctite 577 för gängorna (Biltema har numera en liknande produkt).

 

Ser ingen anledning att betala mer för samma grejor på annat håll.

Redigerad av ottow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en juste vinkelslipmaskin kan man förändra världen!

Huggmejsel inte för ty, men jobbigare.

Byt hela skiten, köp nya klassade grejer, det kommer du inte att ångra. Sedan dubbla motmonterade nya färska rf slangklämmor. Förutsätter att båten står på land, annars blir det ett blött jobb.

Bordsgenomföringar med tillhörande kranar, (samt generatorer och startmotorer) är enligt min mening ingen ide att reparera, sådana köper man nya och slipper ligga vaken sömnlösa nätter och oroa sig för allt elände sådana saker dessa grejer kan ställa till med.

Monteringstips i övrigt i de andra inläggen ovan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta kan man återanvända det mesta. Inte genomföringen om man använt vinkelslipen. Men den är oftast den mest känsliga delen som, om man ska återanvända, bör undersökas mycket noggrant. det finns sådan som uppvisat skador på rördelen som går igenom skrovet.

Slangar och slangklämmor byter man, är man riktigt snål så kan man återanvända den ena av slangklämmorna.

Kulventiler är praktiska. Men hur bra är de? De kan ha fått frostskador av vatten som stått i kulan. Packningen är svår att kolla och den kan vara byggd med flera olika material. Jag återanvänder inte kulventiler.

Däremot tänker jag återanvända skjutventiler efter renovering/smörjning eftar att plockat ut ett par nästan 50 år gamla skjutventiler. Tog isär, rengjorde och smörjde. Nu är de som nya. De har lägre bygghöjd vilket minskar risken för skador. Nackdelen är att de är lite långsammare att manövrera. Men till ställen som som man ändå sällan manövrerar är de perfekta. 

Motorns kylvatten har kulventil men det beror på att jag vill ha trevägsventil där.

 

Den bästa ventilen som finns heter Blake. Tyvärr har den pris därefter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa ventilen som finns heter Blake. Tyvärr har den pris därefter.

 

Tillverkad av brons, håller flera mansåldrar.

Blir alltid lite orolig när folk byter genomföringar på äldre båtar där Blake var vanligare, undrar hur många som bytts ut mot ett lite sämre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt båtägande gjorde ett test av ventiler i vintras eller när det var. En skjutventil frostsprängdes precis som kulventiler.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, enligt denna test var Biltema det enda företaget som levererade kulventiler av avzinkningsfri mässing. De var dessutom klart billigast.

För att undvika frostsprängning gäller det ju att komma ihåg att öppna ventilen på hösten, men bara nästan helt öppen. Öppnar man helt kan vatten stängas in mellan kulan och godset, om man har otur och frysa sönder ventilen i alla fall. Jag tror man skall ha stor otur då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skulle jag byta blev det komposit, en film för den som har tid att titta.True Design

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, AndW säger:

Praktiskt båtägande gjorde ett test av ventiler i vintras eller när det var. En skjutventil frostsprängdes precis som kulventiler.

Antar att det är samma test som denna: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20161124/test-vi-frostspranger-kulventiler-en-typ-ar-overlagset-samst/?page=2

 

De har testat med vatten på ena sidan och torr på andra sidan. Det är ju en riktigt idiotisk test, vem har sina ventiler stängda på land under vintern? Alla vet väl att ventilerna ska vara öppna?

Det hade varit mer intressant att se vilka ventiler som sprängs i öppet läge?

 

I tabellen står det att  skjutventilen är förnicklad och att tätningen är PTFE. De verkar inte ha så mycket koll.

Skjutventiler har funnits hur länge som helst och i hur många båtar som helst - utan frostsprängningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt har det sedan 1980 suttit genomföringar för självläns etc, troligen mässing eller kanske brons, vilka inte ytligt uppvisar några svagheter.
En kulventil, troligen av senare datum har gett upp och det måste bli ett byte.

Det finns även en genomföring för loggen vilken är gjord av plast som ser intakt ut.
Det finns tydligen en massa olika material för genomföringar och ventiler att välja på.
De vanligaste jag hittat är Brons, Avzinkningshärdig mässing CW602N och Komposit.
Utloppen på min båt sitter några dm under vattenlinjen så något större vattentryck är det inte.
Kulventil är ju snabba att stänga men kanske skjutventiler håller längre och oftast står dessa ventiler öppna. Det finns enbart behov att stänga om det blir vattenläckage inne i båten eller om någon slang behöver bytas då båten är i sjön.
Vilket materialval ska man göra? En fördel med komposit är att det inte påverkas av galvaniska strömmar eller korroderar som metall kan göra.
Kanske de billiga från Biltema duger för detta ändamål samt var hittar man skjutventiler i avzinkningshärdig mässing CW602N?

Hittade dock en nedslående artikel om Ventiler för självlänsar i Medvind 2012 nr 2, sid 6-7 där en skjutventil givit upp efter 37 år

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Ove-T säger:

Skulle jag byta blev det komposit,

Jag kan tycka att plast känns sådär, jag har dock lyckats inse tex bajstank i plast är mycket bättre än RF.

Komposit är kanske det bästa, frågan är om det behövs eller rättare sagt om det är värt pengarna. Priset är mer än dubbelt så högt men håller de dubbelt så länge? De har också nackdelen att ha mindre genomloppsarea, 37% för en 1" ventil. Sitter ventilen 0,4m under vattenytan så kan det rinna 75lit/min genom mässingsventilen men bara 48 liter med komposit.

 

1 timme sedan, per_62 säger:

Hittade dock en nedslående artikel om Ventiler för självlänsar i Medvind 2012 nr 2, sid 6-7 där en skjutventil givit upp efter 37 år

¨37år är nog ok, man säger ofta att man ska byta med 10-20års mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanligt fånig test att frysa sönder ventiler, möjligen med undantaget att om man vet med sig att man brukar glömma att öppna ventilerna när båten är upplagd så är BT:s stålventil ett bra alternativ till rimlig kostnad.

 

Det räcker inte att genomföringarna ser bra ut. Det kan vara så att de med åren blivit försvagade så ta gärna en gummiklubba eller grov regel och slå på ventil/genomföring. Sparka på och/eller ryck i ventilen. Bli inte ledsen om något går sönder utan bli glad för att båten står på land.

 

Det händer att materialet i genomföringar med tiden korroderar bort så att endast ett tunnt skal med gängor återstår eller att avzinkning sker så att materialet blir sprött.

 

Materialet i genomföringen och ventilen bör vara så lika som möjligt för att undvika galvanisk korrosion, så om du byter till rostfri ventil så byt sammtidigt till en rostfri genomföring i samma kvalitet.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är också bra att motionera, dvs öppna / stänga regelbundet. Det mår ventilen bra av...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för alla tips! Blir genomföringsbyte med allt det inkluderar. En del sitter ju fördjävla illa till, tror jag börjar med dem. Såg även på praktiskt båtägandes tips sida på hemsidan att man kan kolla tätheten med vattenslang inifrån. Klart smidigt... Återkommer med info hur det gick!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-29 på 08:23, Funkis säger:

Det är också bra att motionera, dvs öppna / stänga regelbundet. Det mår ventilen bra av...

 

Gäller alla typer av ventiler. Bra att smörja dem också både den rörliga delen inombords och utifrån. Teflonspray eller teflonfett. Biltema har ett utmärkt PTFE fett för cyklar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju blivit en intressant tråd med många inlägg. Val av material kan vara avgörande för livslängden samt att det är svårt att se på utsidan om en gammal bordgenomföring och ventil är intakta. Bästa materailvalet är väl brons följt av avzinkningshärdig mässing CW602N  och syrafast A4 stål. Det finns även genomföringar och ventiler av komposit.

Kontroll om avzinkning pågår kan göras med skrapa med en kniv på bordgenomföringen och om ytan är rödaktig och porös bör byte ske.

Kulventiler ska vara nästan öppna vintertid när båten står på land för att minsk risken för frysskador. Att motionera och smörja sina kulventiler med teflon förlänger säkerligen livslängden. Att byta dessa prylar vill man ju inte göra alltför ofta.

Sedan kan man ju även fundera på gernomföringar av plast till logg, ekolod etc vilka inte bör dras hårt för hårt. Läs gärna om en blixt som sänkte en segelbåt:  http://pakryss.se/sjonk-av-blixtnedslag/

Jag letar efter bronsdelar: bordgenomföring, vinkelrör, kulventil, slanganslutning 32 mm.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, per_62 säger:

Jag letar efter bronsdelar: bordgenomföring, vinkelrör, kulventil, slanganslutning 32 mm.

 

Det gjorde jag en gång i tiden också. Billigast är USA, det var klart lönsamt att importera. Dessutom har de den typen med en trekantig platta på insidan och där man skruvar i genomföringen från utsidan. Troligen den bästa konstruktionen. Även UK kan man köpa en del i, en 1" skjutventil i brons kostar 14£, kulventil det dubbla.

Sen insåg jag att jag troligen inte blir 200år så jag köpte på Biltema istället.

 

Rostfritt stål är i princip bara rostfritt om det har närvaro av syremolekyler som ger ett skyddand oxidlager. Vad jag läst är det tveksamt om det verkligen är bra till bordsgenomföringar.

 

Bäst är nog "Blake Seacock". Bygger på den säkert 2000år gamla kik-principen. Men 120£ ...

 

Blake Seacock.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Seaman64 säger:

TACK för alla tips! Blir genomföringsbyte med allt det inkluderar. En del sitter ju fördjävla illa till, tror jag börjar med dem. Såg även på praktiskt båtägandes tips sida på hemsidan att man kan kolla tätheten med vattenslang inifrån. Klart smidigt... Återkommer med info hur det gick!

 

Innan du sätter igång ett besvärligt jobb med bottengenomföringarna så försök utröna vad det är för material i genomföringarna. På 80-talet var det inte ovanligt med brons i genomföringarna. Som Bhemac skriver så håller brons nog i 200 år och då bör de ju ha 160 års livslängd kvar  ;).

 

Både mässingsgenomföringar och rostfritt kan vara sämre alternativ än gamla bronsgenomföringar. Bara för att de ser gröna och lite skabbiga ut så behöver de inte vara kass.

 

Men kulventiler är mer av förbrukningsvara. Om de inte motionerats regelbundet så kärvar de och då måste de bytas (om det inte går att smörja upp dem).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det gjorde jag en gång i tiden också. Billigast är USA, det var klart lönsamt att importera. Dessutom har de den typen med en trekantig platta på insidan och där man skruvar i genomföringen från utsidan. Troligen den bästa konstruktionen. Även UK kan man köpa en del i, en 1" skjutventil i brons kostar 14£, kulventil det dubbla.

Sen insåg jag att jag troligen inte blir 200år så jag köpte på Biltema istället.

 

Rostfritt stål är i princip bara rostfritt om det har närvaro av syremolekyler som ger ett skyddand oxidlager. Vad jag läst är det tveksamt om det verkligen är bra till bordsgenomföringar.

 

Bäst är nog "Blake Seacock". Bygger på den säkert 2000år gamla kik-principen. Men 120£ ...

 

Blake Seacock.jpg

 

Här var det kvalitetsgrejer, har ni såna byt inte bort dom!

Renoveringsbara och justerbara.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Pentax säger:

 

Här var det kvalitetsgrejer, har ni såna byt inte bort dom!

Renoveringsbara och justerbara.

 

;)

En kille sa att han hade ett par gamla o omoderna ventiler/genomföringar som han tänkte byta. Jag erbjöd mig att utan kostnad ta hand om dem till museet. Tyvärr kom han på vad det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-28 på 10:35, bhemac säger:

De har också nackdelen att ha mindre genomloppsarea, 37% för en 1" ventil. Sitter ventilen 0,4m under vattenytan så kan det rinna 75lit/min genom mässingsventilen men bara 48 liter med komposit.

Var hittar du den informationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...