Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rormalja

Laga relingslist

Rekommendera Poster

Vår Bella är fin men kom tyvärr med skadad relingslist i fören. Jag vet inte vad som hänt men antar att den skavt mot en brygga tills listen gått sönder.

I övrigt är listen i bra kondition och jag är lite för snål för att byta hela (dessutom brukar det vara svårt att hitta rätt list).

 

Går det att limma en gummilist? Vad har man för lim? Jag gissar att den är gjord av PVC men vet inte. Borde det inte gå att lossa den bakifrån på ena sidan och forma listen till ursprunglig form där den delat sig? Kanske förstärka med en plåtbit på insidan? Någon som har erfarenhet och som har lyckats?

 

 

DSC_1105.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett utslitet MC-däck, såga av en cirkelbåge och "gränsla" originallisten i fören. Dra dit med rejäla skruvar uppifrån och nedifrån. Det ser robust ut, funkar bra och är billigt.

 

Att köpa ny fender-list kostar en slant och det är lite knepigt att montera om man ej varit med om det förut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju att köpa lite tamp och fläta en "puff" som en del bogserbåtar har ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att limma ihop listen så att det håller tror jag, men kanske svetsa, vem som nu skulle kunna göta det.

 

Jag tycker du har två alternativ

  1. Sätta fast listen på båda sidor som den sitter nu med något lämpligt beslag och sedan skarva i en ny bit list eller annat enligt tidigare förslag i fören.
  2. Göra en skarv mitt fram i fören med en lämpligt beslag.

Alternativ två är betydligt jobbigare eftersom du måste ta bort listen, fast ta bort är inte svårt, det är att sätta tillbaks den som kan ställa till det.

 

Med en bastu eller ett uppvärmt vattenbad som rymmer hela listen går det säkert bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att göra en skarv på vardera sida med ett beslag fäst i gamla listen som du sedan fäster en ny listbit och monterar runt fören och fäster i andra sidan med ett likadant beslag. Du har nog en skarv i aktern eller kanske två ändbeslag där listen avslutas. Om du gör eller försöker få tag i två liknande beslag som du kan använda över skarvarna. Tror inte att det är någon som skulle reagera på ett rostfritt beslag över relingslisten om det ser likadant ut på bägge sidorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎10‎-‎21 på 17:02, Rormalja säger:

Vår Bella är fin men kom tyvärr med skadad relingslist i fören. Jag vet inte vad som hänt men antar att den skavt mot en brygga tills listen gått sönder.

I övrigt är listen i bra kondition och jag är lite för snål för att byta hela (dessutom brukar det vara svårt att hitta rätt list).

 

Går det att limma en gummilist? Vad har man för lim? Jag gissar att den är gjord av PVC men vet inte. Borde det inte gå att lossa den bakifrån på ena sidan och forma listen till ursprunglig form där den delat sig? Kanske förstärka med en plåtbit på insidan? Någon som har erfarenhet och som har lyckats?

 

 

DSC_1105.JPG

Detta går nog inte att laga tyvärr. Som redan påpekats i tråden går det ju att skarva och använda sig av rf skarvdon. Men listen ser rätt tunn ut, ochdet verkar inte vara en grov tjock list. Jag skulle köpt en ny och monterat. Två personer och riktigt uppvärmd är det ganska lätt att byta ut hela listen runt om. Är båten försäkrad? Kolla med ditt bolag om de står för listbytet, vill du bara köpa listen och göra jobbet själv så är det inga problem att byta listen själv. Kolla med ditt fbolag till att börja med kolla sedan upp vad lika/liknande list kostar. Blir alla gånger snyggast att byta så du får helheten runt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-07 vid 00:12 skrev Kashew:

Bump på denna, hittade du en lösning?

Det är nog bäst att skicka ett PM, TS var aktiv senast 18 Augusti , 2021.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS lever fortfarande men har bytt båt och har numera en med hel relingslist. 😀

 

Det slutade med att jag lät byta relingslisten på försäkringen. Det kostade en slant men jag tror att det var det enda rätta. Eftersom det är ganska rejält drag i listen tror jag inte att det hade hållit om jag limmat den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-09 vid 08:51 skrev Rormalja:

TS lever fortfarande men har bytt båt och har numera en med hel relingslist. 😀

 

Det slutade med att jag lät byta relingslisten på försäkringen. Det kostade en slant men jag tror att det var det enda rätta. Eftersom det är ganska rejält drag i listen tror jag inte att det hade hållit om jag limmat den.

Intressant, hur lyckades du få det på försäkringen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...