Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
FinMick

Hur få Havsfidran att trivas på land?

Rekommendera Poster

Dagen närmar sig obönhörligt. Dagen då båten ska lyftas och placeras på ... vadå?

 

Det är så att jag aldrig förr har tagit upp båt annat än för hand eller på trailer. Fidran kan inte vändas uppochner och lämnas för vintern, inte heller kan jag dra upp henne på rampen.

 

Att hon ska lyftas från öglan i kölen är jag klar över. En kedja och en lyftrem för ändamålet finns. Det är bara resten jag inte vet nåt om.

 

Ska masten av före lyft?

Kölen lär ju ska stå mot marken och ta upp vikten av båten, medan sidorna ska stöttas... med vad? Lastpallar? Åror?

Jag antar att man vill ha stöden klara i det skedet då båten hänger där, men hur de ska se ut är en annan femma! Eller ska jag bara ta med mig träverktyg och ett knippe bräder?

 

Istället för att jag radar upp alla möjliga frågeställningar kan ni ju ha barmhärtighet med en ny seglare och dela med er av er vishet i frågan... Alla tips mottages med tacksamhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att ställa kölen på några kraftiga tryckimpregnerade reglar som lagts på tvären så kölen får stöd i akter resp förkant. Då kommer man lättare åt att fixa undersidan vid vårrustningen.

Man kan köpa 4 stöttor, t ex från Biltema (de längre i ditt fall?):

http://www.biltema.se/sv/Bat/Upplaggning/Motorbatstotta-2000040341/

och applicera på lämpliga platser på ömse sidor av skrovet och säkra dessa med lina eller kedja så de inte glider isär och båten välter...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en promenad på en båtuppställningsplats så kan du få lite goda ideér från andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av mina kompisar brukar säga; "Det finns alltid två möjligheter. antingen............"

 

Nu skall vi i detta sammanhanget inte fortsätta på hans historia, utan konstaterar att det finns två möjligheter.

Om jag lyfte min havsfidra med centrumlyftet, lutade den bakåt. För att få den balancera fick jag ställa en 25-liters plastdunk med vatten längst fram i förpiken.

Den andra möjligheten är att man lyfter båten, som man lyfter de flesta andra båtar (de som saknar ogla för centrumlyft) med två remmar och lyftok. Om man anlitar nån som normalt lyfter och transporterar båtar är det nog den metoden de använder.

 

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.0e6d0bb72b73f87cc05f925b1d34ed46.jpg

 

Bilden är på min storfidra och visar hur de som vanligtvis tar upp båtar placerar remmarna. Att få remmarna så att båten hänger rätt kräver en viss vana.

 

59e97a5bd69ff_pekefrnsidan.jpg.3aecadc379277700b6ec975f0acc75be.jpg

 

Jag har faktiskt inte haft nån båt, som jag inte haft nån typ av vagga till.

Nu är ju havsfidara´n inte nån stor båt, men min vägde i alla fall 1,7 ton inklusive mast och utan allt av lösa prylar man plockar i efter hand. Jag lät väga den en gång i hamnvågen i samband med sjösättningen. Dvs lastbilschauffören vägde bil med båten lastad på flaket innan sjösättningen,och sen vägde han bilen inklusive oket efter att han sjösatt. 

Det där med vikten finns det ju många olika uppgifter på.Tror att i Fisksätravarvets broschyr att det står 1400 kg. Det är nog bara en beräknad vikt.

En såpas tung båt, som dessutom haren köl är något som man inte hanterar hur som helst. Skulle den välta och man är på fel ställe, så seglar man inte havsfidra något mer. Efter att nån stackare plockat ihop resterna och placerat dem i en trälåda, får man, som min salige fader brukade säga;"Etta med jordvärme". "Vi går mot döden vart vi går......" står det ju i en gammal psalm,  men det är ju trist om man skulle avlida pga att man hanterat sin båt vårdslöst.

Beträffande uppställning.

Båtens köl skall inte stå på marken. Då kommer man inte åt under kölen. Jag hade några tryckimpregnerade bjälkar som var 8x8 tum - dvs ca 20x20 cm. När jag hade ställt upp min vagga, la jag dem ovanpå de fyrkantsrör av järn utgjorde den längsgående delen av vaggan. Mitt under kölen la jag en regel 2x4 (dvs 45x95 mm) som fyrkantsbjälkarna vilade på. Som framgår av bilden ovan hade jag lagt en regel som ser ut att va 3x3 tum (dvs 75x75 mm).

Jag brukade alltså ställa min havsfidra ca 320 mm = 32 cm över marken. Då kommer man åt gott att jobba under kölen och det var ett mått jag kommit fram till erfarenhetsmässigt inte var så dumt. Det går  ju med lite lägre, men lägre än 20 cm tror jag inte är praktiskt.

 

Det finns ju hur många typer av båtvaggor och båtbockar att köpa som helst. De är ju inte helt gratis. finessen med en köpevagga, är att man kan reglera den i flera ledder för att den skall passa till båten.

Att snickra ihop en vagga som passar, medans lastbilchauffören står och väntar är kanske inte att föredra. Då blir det ett klabbjobb och kanske inte helt säkert.

Har man inge vagga som passar finns det en metod, som man man kan tillämpa och som syns på bilden nedan.

 

osmos2.jpg.38d07e077dbcb74c2da9e293b31f6a47.jpg

 

Har man ingen vagga fungerar denna metod alldeles utmärkt. Jag har själv haft systemet under en period på en av mina båtar. Står bara båten, rakt upp och ner sidledes, så kan krävs det inga större krafter för att stötta den.

Här har man väl tagit två st 2x6 (45x 145 mm) och skruvat ihop - förhoppningsvis tryckimpregnerade - om man vill använda dem länge. Reglarna skall va något längre än båten är bred. Notera att på denna bilden (stulen från internet) har man laggt en 1x4 tum, under kölen framme -för att få båten i våg.

Runt varje ytterände har man slagit en kättingstump, som lämpligtvis fäst i regeln. I kättingstumpen sätter man en vantskruv och sen går man upp till relingen med en kätting.

Jag hade "Plyms balkvägarkonstruktion" på den båten jag hade systemet. Dvs en 7/8 cm hög kant.I överänden på kättingen hade jag en krok som fästes över relingen.

Nån sån kant finns ju inte på havsfidran. Man får i så fall klura ut nåt.

En tillfällig lösning hade kanske varit ett spänband runt skotvincharna och runt en mantågstötta, så att båten står rakt upp och ner medans man bygger en vagga. 

Jag tycker att basen på 2 st ihopskruvade 2x6 (som på bilden) är lite för lite. Reglarna bör kunna stå säkert av sig själva. Kanske skulle man ta 3st 2x6.

Skall man va och jobba i båten skulle jag nog föredra en vagga, som man i och för sig kan bygga av trä.

Vad du än gör - var försiktig. Pallning av båtar är en inte helt ofarlig verksamhet. 

 



 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa båten på 2 st tvärställda stålbalkar eller kraftiga träsyllar något bredare än båten.

Sedan fäster du kätting och vantskruv eller spännband mellan balkar och skarndäck. Det gäller att hitta någon bra fästpunkt i däck. Denna metod kan kombineras med stöttor, man kan då lätta på en stötta vid t.ex bottenmålning. Havsfidran har en mycket kort plan del av kölen och bör ha en pallning under förkant av kölen. En kompis hade tagit ur motorn i sin Fidra och klev på fördäck, då tippade båten framåt.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är stöttor, billigast en vagga i trä. För vaggan behöver man en ritning eller en vagga för samma båttyp att malla.

Kan man låna några stöttor ett tag så kan man bygga en vagga under tiden. Har man virket på plats går det snabbt att bygga. Hur man ska göra och vilka dimensioner ser man på närmaste båtuppställningsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålvagga kan nog fås mot avhämtning på blocket. Jag försökte sälja en för några år sen men det var helt dött. Fick skänka bort den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter dessa tips tror jag att arbetsordningen blir som följer:

 

1. Två reglar av passande höjd under båten

2. Vattenpass på

3. Spännremmar från reglarnas ändor till mantågsstöttorna. Spännband även över båten mellan de nyttjade stöttorna.

4. Komplettering av ställningen genom att binda samman reglarna på marken med mera virke, och tillverkning av trästöttor uppåt mot skrovet.

 

Fyrtydligande fråga dock: Thallatha sa att kölen inte ska stå på marken. Meningen med det är att den ska koma lite högre upp, men den ska ju ändå stå på kölen, inte på stöttor? Alltså, båtens tyngd går ner i marken genom kölen, stöttorna håller den bara upprätt. Visst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man, rent i princip, lämna båten bara i spämnremmarna och ändå arbeta inne i den under uppställningen, eller är det en mer tillfällig lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, FinMick säger:

Kan man, rent i princip, lämna båten bara i spämnremmarna och ändå arbeta inne i den under uppställningen, eller är det en mer tillfällig lösning?

Det ska nog hålla så länge allt är tajt, börjar båten röra sig blir det farligt. Troligen därför man helst har kätting.

Men jag skulle inte vilja greja i en båt uppställd så.

En vagga av trä är ganska vettigt, det blir stabilt och är enkel att tillverka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med vid sjösättning i båtklubb med gubbe som hade typ fyra centimeter breda band av tunn ankarbandstyp längst upp istället för kätting. Såna som blir svaga av solljus. 30-33 fot nånting. Säkerhetstänket gick igen på andra sätt:

 

”Har du redan kopplat loss på den sidan?”

”jaa?”

 

Fruktansvärt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper begagnade stöttor, t.ex Tyresö eller Press o son, så får du förvisso betala ett par tusenlappar, säg drygt halva nypriset. Men du "lånar" å andra sidan bara pengarna av dig själv då vanliga "märkesstöttor" står kvar där prismässigt tills du säljer dom vid nästa båtbyte. Det är enklast, säkert och lätt att flytta dem vid bottenmålning. 

Två viktiga detaljer att tänka på dock!

1: Sätt alltid en kedja mellan höger-vänster stötta, de kan glida isär annars. 

2: Knyt aldrig fast presenningen i stöttorna. Blåser den åt fanders vill du inte att den tar med sig stöttorna :wacko:

 

En tredje oskriven regel om du lägger upp bland andra båtar är att du låser fast din stege. Inte för att nån kan sno stegen, utan för att nån kan "låna" den för att göra inbrott i grannbåten. Tillfället gör ju tjuven. 

 

Övriga saker att tänka på vid vintervilan är att tömma vattentankar och öppna eventuella lock/korkar/skruvar för självlänsar eller dyvikor. Alltså, lämna öppet där vatten kan rinna ut, ibland finns en skruv (dyvika) på kölen, oftast finns en självläns från sittbrunn. 

Om du har kulventiler ska de öppnas halvvägs så inte vatten stannar i "kulan" och spräcker ventilen, bildgoogla så förstår du. 

 

Motorkonserveringen är ett helt kapitel i sig, men det har du kanske koll på. 

 

Just ja, ta hem kapell/sprayhood över vintern. Dyrt och onödigt att förstöra ute i snö, skav å mögel. 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-22 på 10:21, FinMick säger:

Kan man, rent i princip, lämna båten bara i spämnremmarna och ändå arbeta inne i den under uppställningen, eller är det en mer tillfällig lösning?

 

Det skulle då heller inte vilja göra.

Skulle nog vilja ha en riktig vagga ocm jag skall va i båten och jobba. Men du kan ju få båten att stå tillfälligt medans du bygger vaggan, med de två reglarna som grund.

 

Hade ju en sån vagga ett par år till min Bianca 27. Den hade ju Plyms Balkvägarkonstruktion och ett avlopp på lägsta punkten på däcket. Ett år stod båten inte riktigt i våg och det blev vatten ståendes akter om avloppet.

 

Tog en truckdomkraft och lyfte i akterkant på kölen.

 

När den aktre balken började lyfta från marken, började hela den 3,5 ton tunga båten att vrida sig.

Var oerhört snabb att sänka ner båten igen. Sen skaffade jag mig en båtkärra av ett lastbilschassi.

Jag vill också helst ha en extra stötta under fören - om man skall jobba i förpikskojen eller på fördäck.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sagt, ring runt till de som säljer vaggor på blocket och hör vad de vill ha idag. Gärna de som varit ute länge. Kanske är de bara glada om nån fraktar bort den.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag vill också helst ha en extra stötta under fören - om man skall jobba i förpikskojen eller på fördäck.

Ja tack. En båt jag hade stod stadigt i sin vagga men svajade så konstigt när jag kröp i förpiken. Om den lättade i aktern vill jag inte veta men det kändes betydligt trevligare med den enkla stöttan.

--

Skulle jag behöva investera idag så skulle jag absolut satsa på stöttor, det är det mest flexibla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hjälpsam bekant bistod med material ur sitt överflöd av järnskrot, så balkarna blir av modell tyngre: två stadiga järnbalkar på 140x140mm.

Skruvar fast trä för kölen att stå på och svetsar öglor för spännbanden.

 

20171023_192957.thumb.jpg.a003babe16b7ffecdc6278b61e3adda9.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog skippat spännbanden på sikt; de som har så i klubben kör med kätting och galvad, grov vantskruv som ju är mer åldersbeständigt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en prisfråga. Ett spännband med nominell kapacitet av 2200kg kostar 10€. Kätting kostar väl (utan att ha kollat upp priser) tre gånger så mycket -- per meter... Men du har ju givetvis rätt.

 

Kommer att försöka få användning för totalt åtta remmar á 2,2 ton. Detta för att fördela dragkrafterna till fler än fyra ställen på båten.

 

Balkarna gar nu gått genom kaoset jag kallar verkstad och uppgraderats med infästningar där man kan haka fast remmarna i rörens ändor, samt plats för två plankbitar för kölens bekvämlighet.

 

20171025_221010.thumb.jpg.e2ae187c3575b536efd406d3c05973d4.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Peter_K säger:

En rejäl galvad vantskruv kostar 95 kr

På fredag dessutom 25% rabatt!

--

Jag skulle hellre välja en långlänkad kätting, den kortlänkade kan vara svår att fästa i vantskruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kätting alla gånger!

Vi hade en galning som gick omkring i vår lilla hamn med kniv och skar av dylika band.

Man kan även använda spännbjörn i stället för vantskruv, om det finns att få tag på nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Pentax säger:

Man kan även använda spännbjörn i stället för vantskruv, om det finns att få tag på nu.

 

Timmerbilar? Har nog passande kätting också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter övervägande (och det plötsliga uppdykandet av lämpligt material) la jag till öglor för vantskruv på balkändorna.

Om två timmar lastar jag dem på bilkärran och åker iväg för att i snöovädret masta av...

1509013078334666388671.thumb.jpg.5b5e17d3488805a01e61e6bc0a5876fd.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke med tanke på rubriken - en havsfidra (eller vilken båt det nu är) skall väl aldrig "trivas" på land!?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

En tanke med tanke på rubriken - en havsfidra (eller vilken båt det nu är) skall väl aldrig "trivas" på land!?

 

Precis. Därav undran över hur man gör det så angenämt som möjligt ändå!

 

För eftervärlden kan nämnas att balksystemet inte riktigt lämpar sig för havsfidran. Den väger över precis i framkant av kölen, så att den aktre balken lyfter vid minsta viktskiftning...

Att kompletteras med en stötta i stäven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, FinMick säger:

Efter övervägande (och det plötsliga uppdykandet av lämpligt material) la jag till öglor för vantskruv på balkändorna.

Om två timmar lastar jag dem på bilkärran och åker iväg för att i snöovädret masta av...

 

Jag önskar jag kunde svetsa så där snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Wingan säger:

Jag önskar jag kunde svetsa så där snyggt.

 

Övning ger... Svetsbränna? 

 

Ska genast erkänna att jag givetvis fotade den snyggaste fogen :)

 

 

Bifogar en bild på den ofördelaktiga viktfördelningen. Detta innan kranen kopplats lös.

FB_IMG_1509036357044.jpg.a9ce871fec5a46ff2087e5f5ddfeee63.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...