Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lorelius

Vad kostar ett kapell?

Rekommendera Poster

Mitt kapell är rejält slitet och jag har nu lämnat in det för reparation. De vill ha 2500 kr för att tvätta och impregnera det. Men jag behöver  byta ut 5 dragkedjor samt laga en del sömmar också. De menade att det kanske var mer lönsamt att de tillverkade ett nytta kapell. De uppskattade ca 15000 kr för det. Jag tycker det låter som väldigt mycket pengar. Vad har ni betalat för era kapell? (I modern tid). Mitt kapell är tvådelat och hyfsat stort, med tre rutor. Det är till en Albin 82. Antar att det är ganska normal storlek. Ungefär som en Albin 25.

Redigerad av Lorelius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känns 15.000:- som ett rimligt pris. Betalade själv just det för ett kapell till en AQ 23 HT. Hösten är kanske inte den hetaste högsäsongen för kapellmakare, så hör runt lite om priser hos andra leverantörer, men jag tror du fått ett ok pris + att du slipper betala för tvätten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Klusa!
Ja, shit va mycket pengar! Men som du säger, det kanske är ganska rimligt. Får hoppas att det står sig i många år sedan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min scampi kostade kapellet 16000kr exkl sprayhood. Inkl bågar. Måttanpassat ombord. det är 5 år sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic! Ja, det är liknande pris. Men nu har jag ju alla bågar etc. Men å andra sidan ingen sprayhood.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade kvar mi första båt, en vega, med sittbrunnstält.

Bytte alla plastrutor.. många och sydde alla sömmar hemma med "vanlig" symaskin. Ingen kärnfysik. Skaffade lite starkare nålar. Plast till rutor fick jag av en kompis.. tvätt ena dagen.. ca 1h

Klippa å sy.. tog kanske 3-5h tot inkl fikapauser..

Kanhända jag skulle komma ner på 1,5-2h med lite träning.. så räkna att det alternativet tar tid.

Om du tänkt den tanken.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in kapell för byte av samtliga rutor, samt byte av vissa sömmar/dragkedjor. Tvätt/impr.

 

Dyrt som fn.... 12 000kr blev det till slut.

(Inte riktigt tänkt så från början, men insåg att det ändå behövdes och var rimligt)

 

Offert för nytt kapell är ca 35 000 kr.

Hade jag vetat ifrån början var mitt slutpris skulle blivit, hade jag beställt nytt.

 

Amerikansk dc på 27 fot med full ståhöjd samt flera bra lösningar på kapellet.

 

//

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Salty!

Oj! 
Ja, det var mycket pengar till slut! 

Så fint att få lite olika inputs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tjugo år sedan betalade jag 15.000 kr, höstpris, för ett tvådelat kapell till en Nimbus 2700.

Dottern betalade omkring 10.000 kronor i våras för ett kapell till en liten HT-båt... ja det ÄR dyrt.

Väven kostar en hel del, rutorna, och dragkedjorna är dyra, men ffa. är det arbetet som kostar, ju fler rutor och dragkedjor desto dyrare är det.

 

Jag tror att en väv som heter "Makrilux" fortfarande är den bästa väven, så var det i alla fall förr.

Men kapell skall lämnas in för reparation eller nyproduktion NU! till våren har "kapellmästarna" orderböckerna fulltecknade.

 

Med rätt omvårdnad borde ett kapell av god kvalitet hålla mellan 15 och 20 år, ja kanske litet optimistiskt, men säg 17-18 säsonger i alla fall, om nu inte trutarna bombar med alltför mycket frätande fekalier. Tråden tar i allmänhet slut snabbare, den skall vara UV-beständig och skall expandera när den blir våt. Men till slut tar UV-ljuset livet av tråden i alla fall.

 

Mindre skador att laga själv, är bättre att limma en bit på insidan och utsidan med kontaktlim, än att sy och därmed punktera  väven. 

 

Var bor du?

Jag har en kontakt med en sömmerska i östra Göteborg, som kan sy nytt, men framförallt reparera kapell, segel, tält markiser och liknande grova textilier till rimliga priser. Även tvätt och impregnering fixas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg och Peter!
 

Jag bor i Midsommarkransen utanför Sthlm. Nu när jag fått lite input från lite olika håll, samt pratat med kapellmakaren jag har kontakt med, har jag beslutat mig för att beställa ett nytt. Det skulle gå på ca 7000 kr att laga det gamla, och frågan är hur många år det skulle hålla. Det är mycket pengar, men tack vare er här har jag förstått att det är rimliga priser. Svider i plånkan, men det blir nog väldigt fint i slutändan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25 000 sek. till en Nimbus 28 DC. Är dock två kapellbitar. Ett från akter till targabåge och ett från targabåge till framruta. Detta beställdes för ca. en vecka sen hos Eliassons i Göteborg och tillverkas enl. deras och Nimbus

mallar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Lorelius säger:

Svider i plånkan

Inte då. Det är ju till båten ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Inte då. Det är ju till båten ;)

Samma gäller också verktyg, Webers grilltillbehör och golfklubbor!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har en Marex 21 som vi bytte kapell på inför 2017. Vi gav 23 000 för ett helt  nytt kapell. Det är i två delar med ett antal fönster. Är medveten om att detta inte var billigt men det blev riktigt bra.

Kolla gärna på flera! Lycka till !

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en kapellmakare på båtmässan i Göteborg. Han håller till i Hisings Kärra.

Vad jag kunde se var att han var prisvärd och man kunde skicka ner kapellet till honom

i ett vanligt postpaket så sydde de ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen prisfråga, men var är en normal hållbarhet för ett båtkapell? d,v,s om man sköter det omsorgsfullt? tvättar, impregnerar osv?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller skötsel av kapell kan man nog klara 10-12 år om man sköter det väl. Skulle vilja rekommendera alla att inte använda clorin vid tvätt av kapell. Trådar kring  fönster blir väldigt sköra som kostar ganska mycket att reparera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Alicia1 säger:

Ingen prisfråga, men var är en normal hållbarhet för ett båtkapell? d,v,s om man sköter det omsorgsfullt? tvättar, impregnerar osv?

 

 

 

 

Man måste skilja på kapellduken, tråden och rutorna när man resonerar kring livslängden. Själv är jag för ung i båtlivet för att ha kunnat slita ut en kapellduk, men den sägs hålla minst 15år. Under den tiden får du dock räkna med att "renovera" kapellet en eller två gånger. Dvs byta sömmar eftersom tråden går av här å var efter kanske 5år, rutorna börjar sakta gråna från dag ett men kan väl anses ok i kanske 7år, säkert mycket beroende av kvalitén. 

Mitt kapell är från 2012 eller 13 och jag fick lämna in det för att byta ett par sömmar redan i fjol, inget konstigt enligt kapellmakarn som fixade.

En duk som ser skitäcklig ut av fukt och mögel av vanvård kan se ut som ny efter proffesionell rengöring. 

 

Så, döm inte ut ett skitigt kapell med lite trasiga sömmar efter 7 år, det har halva livslängden kvar om man lämnar in det eller fixar till det själv. 

 

Själv tvättar jag kapellet i badkaret varje höst. River en tvål med rivjärn och löser upp tvålflingorna i ljummet vatten. Där får kapellet ligga i blöt under natten. Vänder bara runt det ibland, inget skrubba, inga andra kemikalier. Sen skölja flera gånger så inga tvålrester ligger kvar. Det blir jättebra. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick svaret från en firma att de tog 550 kr/timme + material + moms. Det blir mycket pengar ganska snabbt, ungefär som en hantverkare.  Tyvärr får jag inget ROT/RUT-avdrag :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, HumptyDumpty säger:

Jag fick svaret från en firma att de tog 550 kr/timme + material + moms. Det blir mycket pengar ganska snabbt, ungefär som en hantverkare.  Tyvärr får jag inget ROT/RUT-avdrag :huh:

Inget mot Volvo Penta som tar 990 kr/timme + moms😠 då tickar det snabbt... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte skall ha kapell på huset är det ju svårt med ROT...

 

Anledningen till att de tar ”ungefär som en hantverkare” är att om man ska betala MOMS, arbetsgivaravgift, lokalhyra, köpa och serva maskiner - och vill ha ut en lön på c:a 25.000 kr i månaden - så hamnar man omkring 550 kr/timmen. Så billigare än så; då är det något som inte stämmer.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

så hamnar man omkring 550 kr/timmen

Nja, en lön på 25tkr/mån ger en kostnad på ca 170kr/tim.

Lägg till kostnad för lokaler, maskiner mm på 180tkr/år så blir det 270kr/tim.

Nu är inte all tid debiterbar så kostnadstäckning är kanske 350kr/tim.

Till detta kommer en vinst på ca 30% på materialet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en orsak att lönekostnaden kan bli lite lägre och det är att kapellen sys utomlands, men jag vet inte om det är någon som gör så.

Dynor har jag sett som sys i andra EU-länder med lägre löne- och prisläge, men kapell är ju lite speciellt. Det ska mallas eller så ska man ha färdiga mallar. Det betyder att man måste ha en svensk mellanhand som säkert tar minst halva vinsten.

 

Lite cirkapriser (inkl. moms)

Kapellväv  150:- kr/m²

Rutor 200:- kr/m²

Dragkedja 75:- kr/m

Sedan är det diverse tillbehör som tråd, kantband, öljetter, spännen, tryckknappar, beslag, mm, mm.

 

Rätt mycket av priset är ändå arbete och sedan tar man givetvis betalt för sin kunskap och sin erfarenhet och så måste man kompensera sig för att det är ett lite säsongsbetonat arbete.

Jag bedömer att materialet är cirka 1/3 av kapellkostnaden.

 

Ett kapell håller länge om man sköter det rätt.

  • Lägg i blöt minst en gång om året, ev. med tvålflingor eller gul eller grön såpa.
  • Använd inga andra rengöringsmedel utan att rådgöra med kapellmakaren.
  • Vattnet ska vara ca. 35°C och absolut inte mer än 40°C.
  • Låt gärna kapellet ligga i blöt ett dygn.
  • Borsta ev. med mjuk borste eller svamp. Gnugga inte tyget mot sig själv eller något annat.
  • Skölj ordentligt särskilt om du använt tvålflingor.
  • Häng på tork. Modern syntetisk kapellväv krymper inte så det finns ingen anledning att montera kapellet blött.
  • Någon ny impregnering behövs inte om man inte tvättat med starkare medel än såpa/tvål.
  • Använd lacknafta eller fotogen för att rengöra rutorna, inget annat och absolut inte sprit.

Årskostnaden för ett kapell är ju ganska hög så sköt om ditt kapell.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha rut-avdrag vid kapellrenovering få du väl riva ur dina gamla rutor själv, så slipper kapellmästaren att debitera dig just den kostnaden.

 

Icke förvånande är ju att det är arbetskostnaden som är det dyra, ju fler sömmar och håltagningar det blir desto mer kostar det...

 

Jag har för mig att jag sett en "gör-det-självbok" om kapellsömnad, men med mina begränsade kunskaper i textilslöjd, anser jag att det finns lättare saker att göra själv för att spara pengar, som att bygga sin egen gps eller marindieselmotor. Även rymdraketer och (danska) ubåtar lär vara överkomliga projekt för morbida dårar.

 

Att sy själv kräver en stark symaskin, det sägs att om maskinen (och nålen) klarar jeanstyg lär den duga. Sedan vet jag efter diverse mindre reparationer att det krävs massvis med plats runt symaskinen. Och det är egentligen väldigt litet kapellväv som rymms i utrymmet under maskinen, till höger om nålen, vad det nu heter på fackspråket.  Symaskin och nål bör även klara av den speciella uv-ljusbeständiga tråden som krävs.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Nja, en lön på 25tkr/mån ger en kostnad på ca 170kr/tim.

Lägg till kostnad för lokaler, maskiner mm på 180tkr/år så blir det 270kr/tim.

Nu är inte all tid debiterbar så kostnadstäckning är kanske 350kr/tim.

Till detta kommer en vinst på ca 30% på materialet.

 

Så är det om du inte känner ”farbror MOMS” och betalar arbetsgivaravgift, ja. Men sådant finns det lagar om. 

 

Och sjukförsäkringar, framtida pension, semesterkassa osv och annat som kan vara kul att ha om man vill kunna överleva även när man inte jobbar. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu stod det "550 kr/timme + material + moms" 

 

25tkr/mån + 40% arbetsgivaravgift mm = 35tkr x 12 mån ger en årskostnad på 420tkr inkl semester och allt. Utslaget på 1800 arbetstimmar blir det 230kr/tim (jag räknade fel, skrev 170kr).

Plus 100kr/ timma "övrigt" blir 330kr/tim. Med 80% debiterbar tid blir det 412kr/tim. Plus moms.

80% debiterbar tid innebär att man jobbar i snitt 6,5 tim om dagen.

Sen är det ju så att debiterar man alltid lite mer än det tar i verkligheten.

Jag känner en kille vars fd fru sydd kapell och klädde om möbler. Hon levde minst sagt gott på det. Sen körde hon lite svart också eftersom hon gärna tillbringade en vintermånad i värmen!

--

Att göra jobb åt båtägare är i allmänhet mycket lönsamt, båtägare är sällan priskänsliga. 

En gång i tiden gjorde jag några kök till båtar. Räknade lite snabbt och dubblerade det. Inte mer sa båtägarna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och helt plötsligt blev 170 kr/timmen 412 kr/timmen... 

Och inga lokalhyror. 

80% debiterbarhet känns däremot riktigt med offerträknande, sjuktid osv osv. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...