Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alsarp

Motorfel ny Mercrusier 383 (350hp)

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att min Mercrusier 7,4 MPI började knacka och tappa oljetryck valde jag att sätta i en ny Mercrusier 383 6,3 (6,2) MPI motor i min Bayliner 2855. Efter inkörning 20 timmar och oljebyte skulle jag kunna använda motorn "fullt ut" enligt marinan som utförde arbetet. Ca en vecka senare "lägger motorn av"/ går ner i felsäkrat läge och börja varna. Jag tar ur växel och gör om momentet och 15-30 sek. senare återupprepar sig fenomenet. Detta hände i slutet av juni och fram till nu har jag "puttrat" omkring i 6-8 knop vilket inte var min tanke med denna båt. Marinan kontaktade jag direkt men inte förens 16 aug. hade man tid att kika på motorn. Motorn kopplades upp mot en dator och det enda felmeddelande som kom upp var att motorn övervarvas vilket aldrig skett. Vid 3500 rpm slår motorn ifrån/går ner på tomgång och signalen "övervarvar" visas i datorn. Jag har inga digitala instrument i båten. "Övervarvningsskyddet" eller vad det heter byttes ut men fenomenet kvarstår. Marinan gjorde ytterligare ett besök utan att hitta felet. Nu måste jag, enligt marinan, ombesörja frakten av båten till marinan för felsökning och åtgärd då man inte kan avhjälpa felet på plats. Frakten kostar 15-20 tusen. Om det är så det fungerar, täcker försäkringen (LF) inte denna typ av  "motorfel" och då transport till närmaste lämpliga marina? Någon som har en idé om vari felet med motorn finns? Bränsletank och ledningar är kontrollerade UA. Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver ny motor, men är det inte en beg 350, stroker som du har köpt? är alla delar nya eller beg?.

Går den i felsäkert läge, borde det vara någon givare som strular och inte ger korrekt information.

Gick motorn bra vid full gas ca en vecka? eller har den aldrig fungerat på högre varv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla delar lär vara nya på dessa motorer utom blocket. Original 6,2 l och nu uppborrat till 6,3 l. Kampanj från Mercruiser på dessa motorer under förra hösten.

"Fullt varv" vet jag inte att jag prova någon gång men ca en vecka gick motorn perfekt och sedan kom felet smygande. Först vid ett tillfälle den ena dagen. Nästa dag vid två tillfälle för att eskalera till att uppträda varje gång efter ca 15 sek när jag är uppe i planing. Jag prova att "gräva" upp båten i planing och vid ca 3500 rpm inträffade då fenomenet. Kan inte så mycket om motorer men med dagens teknik och support tycker jag det borde gå att isolera felet på plats utan att behöva transportera båten 25 mil! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Alsarp säger:

Alla delar lär vara nya på dessa motorer utom blocket. Original 6,2 l och nu uppborrat till 6,3 l. Kampanj från Mercruiser på dessa motorer under förra hösten.

"Fullt varv" vet jag inte att jag prova någon gång men ca en vecka gick motorn perfekt och sedan kom felet smygande. Först vid ett tillfälle den ena dagen. Nästa dag vid två tillfälle för att eskalera till att uppträda varje gång efter ca 15 sek när jag är uppe i planing. Jag prova att "gräva" upp båten i planing och vid ca 3500 rpm inträffade då fenomenet. Kan inte så mycket om motorer men med dagens teknik och support tycker jag det borde gå att isolera felet på plats utan att behöva transportera båten 25 mil! 

Har nu meken konstaterad att den går ner i felsäker läge, borde det inte vara så svårt att kontrollera givare på plats i båten.. Annars tycker jag att som du beskriver felet att det handlar om bränslerelaterat problem.. Men har nu som sagt meken konstaterad "felsäkert läge" så borde man utifrån detta fortsätta felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MPI-motorn ska logga körd tid på varje varvtal. Visar loggen att du kört på övervarv bör det vara lätt att lokalisera felkällan. Kan vara "enkla" fel som glappkontakt mm som gör att givare spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag rätt om Ni anser att en "kompetent" mekaniker insatt i denna motor borde klara av att avhjälpa felet "på plats"? Det känns bara så onödigt att jag ska lägga ut ytterligare 15-20 000,- för att "felet" ska avhjälpas i en annan sjö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt en vara eller en tjänst (eller bägge) av ett företag har du rätt att göra en reklamation, vilket du också gjort. Om felet betraktas som ursprungligt, vilket får anses i detta fall, så har du rätt till skadestånd för dels den tid du inte kunnat utnyttja varan eller tjänsten på avsett sätt och dels för merkostnader som du har för avhjälpandet. 

I de flesta fall bör det företag som du köpt av ordna och betala tex transporten till marina eller varv där åtgärder kan genomföras. Detta då de oftast kan ordna transport till ett bättre pris än du som privatperson men även så att de får transporten utförd på ett sätt som gör att ytterligare skador kan undvikas. 

Kolla på Konsumentverkets hemsida för mer info. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stort tack för Ditt svar! Jag kan försäkra Er om att man står ganska ensam i den situation jag befinner mig i och därför behöver jag all hjälp jag kan få.

1) med "skadestånd" menar Ni att jag har rätt till ekonomiskt ersättning antar jag. A) Är det lagstadgat? Var? B )finns någon "mall för beräkning. ex x antal dagar x x antal SEK ?

2) Transport. När har jag rätt/inte rätt att "kräva" detta?

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-22 på 18:15, Alsarp säger:

Hej!

Stort tack för Ditt svar! Jag kan försäkra Er om att man står ganska ensam i den situation jag befinner mig i och därför behöver jag all hjälp jag kan få.

1) med "skadestånd" menar Ni att jag har rätt till ekonomiskt ersättning antar jag. A) Är det lagstadgat? Var? B )finns någon "mall för beräkning. ex x antal dagar x x antal SEK ?

2) Transport. När har jag rätt/inte rätt att "kräva" detta?

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Kolla konsumentverkets hemsida. Där står ganska mycket både som lättläst och med hänvisningar till lagtexter. 

1) Ja

1A) Ja

1B) Har för mig att det finns någon dom angående värdet av brukande-dagar på en båt. Du får leta på nätet. 

2) Som jag uppfattat det så kan du kräva ersättning för direkta kostnader, tex hyra av trailer, bensin etc. men även för indirekta, som förlorad arbetsförtjänst. För det senare kan det dock bli lite strul då du måste ha intyg från arbetsgivare. Därför, och tillsammans med risken för följdfel vid transport, brukar de flesta varv föredra att själva anlita, och betala, en åkare för jobbet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...