Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Safir-mike

Inför vintervilan - nybörjaren ska motorkonservera

Rekommendera Poster

Hej expertpanelen

 

Jag som ganska nybörjare på båtar skulle behöva lite input på dummy-nivå, vad gäller skötseln inför vintern nu när båten är lyft ur havet.

Förra helgen lyfte vi upp båten (Safir Cabin med en AQ115)  o jag tvättade av motorn hjälpligt. Den står som på bilden - lågt, med motorn vilandes mot ett kölstöd i gummi.

 

Om jag ska kunna köra runt motorn med glykol...hur går jag tillväga då jag väl inte kan köra den i balja som den står nu?
Behöver väl vara vatten en bra bit upp på motorn för att inte brännskada impellern, eller räcker det med en djup balja som når så långt den kan i läget som den är där på bilden?

 

Mvh

/läraktig landkrabba

 

 

AQ115.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det drevet har ingen impeller, i original tar den upp kylvatten i avgasstöveln.

Men den brukar vara sönderoxiderad så de flesta har monterat ett nytt vattenintag i botten på skrovet.

Impellern sitter i framkant motorn, följ sugslangen så ser du var den tar in vatten.

Om denna slang är lång nog lossar du den från intaget och stoppar ner ändan i en hink med rent vatten och sköljer igenom maskinen, därefter häller du din glykolblandning i hinken och låter maskinen suga i sig den, du kan ha en hink under avgasstöveln för att samla upp det som kommer ut där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Pentax säger:

Det drevet har ingen impeller, i original tar den upp kylvatten i avgasstöveln.

Men den brukar vara sönderoxiderad så de flesta har monterat ett nytt vattenintag i botten på skrovet.

Impellern sitter i framkant motorn, följ sugslangen så ser du var den tar in vatten.

Om denna slang är lång nog lossar du den från intaget och stoppar ner ändan i en hink med rent vatten och sköljer igenom maskinen, därefter häller du din glykolblandning i hinken och låter maskinen suga i sig den, du kan ha en hink under avgasstöveln för att samla upp det som kommer ut där.

Tackar o bockar för input.

Men räcker det med en hink genom hela kylsystemet?

Jag tänker att motorn ska varmköras (för oljebyte), och då lär det väl gå kubikmeter med vatten?

Redigerad av Safir-mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då motorn troligtvis har sjövattenkylning så måste motorn dräneras på vatten innan du kör in glykolblandningen.

 

Och nej en liten hink räcker inte till varmkörningen, du bör nog ha ca 20 liter som cirkulerar runt.

Du återanvänder alltså kylvattnet som Pentax skriver, räcker inte sugslangen så skarvar du den.

 

Sedan så skulle inte jag starta motorn med drevet i det där läget. Bryter ganska bra i knuten/arna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Gelis säger:

Då motorn troligtvis har sjövattenkylning så måste motorn dräneras på vatten innan du kör in glykolblandningen.

 

Och nej en liten hink räcker inte till varmkörningen, du bör nog ha ca 20 liter som cirkulerar runt.

Du återanvänder alltså kylvattnet som Pentax skriver, räcker inte sugslangen så skarvar du den.

 

Sedan så skulle inte jag starta motorn med drevet i det där läget. Bryter ganska bra i knuten/arna.

Den är sjövattenkyld ja.

Men kör jag inte motorn i friläge, så att drevet inte är engagerat när man spolar igenom motorn?

 

Men funkar det alltså att "ställa" motorn i en balja och koppla slangar från insug och utblås?

Tänkte att det är bäst att ta bort termostaten, så behöver man inte köra så länge. Är det vettigt?

Nu vet jag iof inte var de anslutningarna sitter eftersom jag hittills inte behövt gå igenom motorn, men jag antar att de bör sitta i anslutning till vattenpumpen/impellern....eller?

 

Redigerad av Safir-mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis har ju som alltid rätt!

Är nog lite språkförbistring, det TS kallar motorn, kallar vi andra drev, och friläget är i drevet, alltså roterar axeln från motorn in i drevet när du startar motorn, och det är inte så bra när inte drevet hänger rakt ner som när båten är i vattnet.

Ska du varmköra ska du inte ta bort termostaten, då får du nog köra bra länge för att få upp temperaturen på motorn, däremot kan det finnas andra skäl till att ta bort termostaten, tex. att säkerställa att glykolblandningen kommer in i motorblocket.

 

Hoppar lite bland dina frågor, jag ser på din bild att det är möjligt att gräva på uppställningen, så att du kan få en grop under drevet, så att du kan få ner drevet i normalläge, du behöver det för att starta så att impellern kan suga in glykolblandningen.

Impellerpumparna brukar vara slitna på dessa maskiner så jag är inte säker på om den orkar lyfta vatten från ett kärl som står under avgasstöveln, dessutom brukar som jag skrev innan stöveln vara kraftigt korroderad så att avgaserna stör vattenupptaget.

 

Alternativ 2.

Låt allt vara som det är, pumpa ut så mycket kall olja du kan, och fyll på ny till max på stickan.

Dränera motorn på vatten i motorblock och limpa, skruva ut hela kranen, pilla med en ståltråd i hålen så att du vet att verkligen allt vatten dränerats, stäng sedan kranarna och fyll glykolblandning genom termostaten.

 

Nästa år varmkör du och byter olja innan du torrsätter.

Pallar upp båten högre vilket även underlättar bottenmålningen.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också rekommendera att du skaffar sig riktiga Tyresöbockar eller en upptagningsvagn så du kan jobba med båten relativt bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Pentax säger:

... jag ser på din bild att det är möjligt att gräva på uppställningen, så att du kan få en grop under drevet, så att du kan få ner drevet i normalläge"

Impellerpumparna brukar vara slitna på dessa maskiner så jag är inte säker på om den orkar lyfta vatten från ett kärl som står under avgasstöveln, dessutom brukar som jag skrev innan stöveln vara kraftigt korroderad så att avgaserna stör vattenupptaget.

 

Alternativ 2.

Låt allt vara som det är, pumpa ut så mycket kall olja du kan, och fyll på ny till max på stickan.

Dränera motorn på vatten i motorblock och limpa, skruva ut hela kranen, pilla med en ståltråd i hålen så att du vet att verkligen allt vatten dränerats, stäng sedan kranarna och fyll glykolblandning genom termostaten.

 

Nästa år varmkör du och byter olja innan du torrsätter.

Pallar upp båten högre vilket även underlättar bottenmålningen.

 

:)

"... jag ser på din bild att det är möjligt att gräva på uppställningen, så att du kan få en grop under drevet, så att du kan få ner drevet i normalläge"

 - Det är grus, så omöjligt är det nog inte. Men visst, det är ett jobb som heter duga om en stor behållare ska ner där också.

 

"Dränera motorn på vatten i motorblock och limpa, skruva ut hela kranen, pilla med en ståltråd i hålen så att du vet att verkligen allt vatten dränerats, stäng sedan kranarna och fyll glykolblandning genom termostaten."

 - Hur dränerar jag utan att köra motorn? Ska inte ens startmotorn dra runt för att vattnet ska pumpas ur motorn?

 

Tackar för tipsen om kommande säsong, jag inser nu att det underlättar enormt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Jag skulle också rekommendera att du skaffar sig riktiga Tyresöbockar eller en upptagningsvagn så du kan jobba med båten relativt bekvämt.

 - Den ska helt klart upp högre nästa säsong ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Safir-mike säger:

 - Den ska helt klart upp högre nästa säsong ja.

Finns det något värre än Tyresöbockar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Safir-mike säger:

"... jag ser på din bild att det är möjligt att gräva på uppställningen, så att du kan få en grop under drevet, så att du kan få ner drevet i normalläge"

 - Det är grus, så omöjligt är det nog inte. Men visst, det är ett jobb som heter duga om en stor behållare ska ner där också.

 

"Dränera motorn på vatten i motorblock och limpa, skruva ut hela kranen, pilla med en ståltråd i hålen så att du vet att verkligen allt vatten dränerats, stäng sedan kranarna och fyll glykolblandning genom termostaten."

 - Hur dränerar jag utan att köra motorn? Ska inte ens startmotorn dra runt för att vattnet ska pumpas ur motorn?

 

Tackar för tipsen om kommande säsong, jag inser nu att det underlättar enormt.

 

 

Det är några missförstånd som måste rätas ut här.

1. Hålet/grävningen under drevet är inte för att få ner någon behållare, utan bara för att du ska få ner drevet i, låt oss kalla det normalläget, dvs. det läge drevet har i sjön när du kör med båten.

Detta bara för att knutarna i drevet ska vara så "raka" som möjligt, det är detta Gelis påpekar i sitt inlägg.

2. Har du lokaliserat avtappningskranarna för kylvattnet?

En sitter nära oljefiltret i motorblocket, en i undersidan på avgaslimpan och en på eventuell oljekylare.

Detta är gängade "proppar" med dubbla gängor, dvs. när du gängar ut proppen kommer den att hänga kvar i hålet, dra då proppen neråt och fortsätt att gänga utåt, du kommer då att få proppen lös i handen, vattnet kommer nu förhoppningsvis att rinna ut av sig själv, men pilla i hålet med en ståltråd så långt in som det är möjligt, då det brukar vara en hel del rost och skräp i hålen som stoppar vattnet från att rinna ut, detta upprepas vid alla kranar.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste tömma motorn, avgaslimpa, oljekylare på vatten innan du kör in glykolblandningen. Ta bort termostaten finns igen anledning att göra. När motorn och dess kringkomponenter är tomma på vatten så kommer impellerpumpen att fylla upp motorn och övriga komp. som varit tomma på vatten med glykolblandningen.

Om du inte dränerar så finns stor risk att något utrymme står med vanligt vatten och inte får glykolblandningen. spelar ingen roll om du plockat bort termostaten.

Resultat: frysskada

 

Hur du väljer att varmköra är upp till dig. Antingen med återcirkulation eller med rinnande vatten till en dunk som motorn suger vatten ifrån.

 

Går åt ca 20 liter glykolblandning, så ta hand om det och spara till nästa år. Mao kör inte ut det på backen, både miljövidrigt o slöseri med stålar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebytet... Det är inte rätt, men du kan ju vänta till sjösättningen i vår om det är svårt att suga upp oljan kall. 

Jag byter några dagar innan upptagning hemma vid bryggan efter en ordentlig varmkörning, min oljesug funkar riktigt dåligt på kall olja. Att motorn får gå en halvtimme till upptagningsplatsen med nya oljan ser jag inte som en nackdel, den blir knappast förstörd av det, men alla berörda delar har nåtts av ny olja innan vintervilan. 

 

Nu är ju din båt redan på land så det är ju för sent nu. Men så här i undantagsfall är det nog inte hela världen om du väntar till våren med oljebytet som sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Gelis säger:

" ...Hur du väljer att varmköra är upp till dig. Antingen med återcirkulation eller med rinnande vatten till en dunk som motorn suger vatten ifrån.

Går åt ca 20 liter glykolblandning..."

 

Jag skulle vilja köra återcirkulation, om jag lyckas koppla slangarna rätt.

Hur jag skulle kunna varmköra motorn i 15-20 minuter med en dunk utan cirkulering förstår jag inte. Det måste väl gå åt en jäkla massa vatten...eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Oljebytet... Det är inte rätt, men du kan ju vänta till sjösättningen i vår om det är svårt att suga upp oljan kall. 

Jag byter några dagar innan upptagning hemma vid bryggan efter en ordentlig varmkörning, min oljesug funkar riktigt dåligt på kall olja. Att motorn får gå en halvtimme till upptagningsplatsen med nya oljan ser jag inte som en nackdel, den blir knappast förstörd av det, men alla berörda delar har nåtts av ny olja innan vintervilan. 

 

Nu är ju din båt redan på land så det är ju för sent nu. Men så här i undantagsfall är det nog inte hela världen om du väntar till våren med oljebytet som sagt. 

 - Ska försöka få ur oljan om det går. Antar att det är en speciell sug man använder till det, då den inte gärna rinner smidigt kall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Safir-mike säger:

Jag skulle vilja köra återcirkulation, om jag lyckas koppla slangarna rätt.

Hur jag skulle kunna varmköra motorn i 15-20 minuter med en dunk utan cirkulering förstår jag inte. Det måste väl gå åt en jäkla massa vatten...eller?

 

Det går åt lite vatten, helt riktigt. Man måste ha tillgång till rinnande vatten så man kan fylla dunken vartefter motorn suger ur vattnet.

 

 Koppla slangarna rätt?? Du ska i princip bara lossa en slang. 

Lokalisera var sugslangen från pumpen tar vägen, antingen går den till en hel avgasstövel eller så går den till en bottengenomföring (mest troligt).

Skarva den slangen med lämpligt rör och slang som räcker till hinken/baljen du har under avgas/vattenutsläppet.

 

Nu kan det ju vara så illa ,som skrevs tidigare, att pumpen inte orkar suga vatten med långslang.

Då blir det lite meck, en dränkbar pump (12V/220V är smaksak funkar vilket som) i hinken vid avgasutsläppet som pumpar upp vatten till en dunk i båten som motorn suger sitt vatten ifrån.

Där har du din återcirkulation av vatten, motorn kommer upp i temp snabbare med återcirkulation.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla som bidragit med info/tips om hur jag bäst går tillväga med båten  : )

Ska ske nu till helgen, så får vi se vad som kan göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerpumpen på en AQ115 borde nog suga hur bra som helst, den har ju samma pump som AQ130.
(åtminstone den 115 jag haft) Jag körde min med långslang ur en stor 20-litershink, och hade en plastslang med stålfjäder i med 20 cm diameter som styrde ner avgas och glykol tillbaka i hinken. Slangen var en plastslang, som jag skruvade fast i skölden från utsidan. det var säkert en meter från ytan i hinken till slangkopplingen i skölden.

Då stod båten på trailer, så jag behövde inte fundera på grop i marken förstås.

hink.jpg.4b88e9d5811a9d7cec2df598c25030f2.jpg

Jag hade glömt att drevet var borttaget på den här bilden. följande år gjorde jag samma procedur, men med drevet på plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle byta olja härom dagen. så hade pumpen gett upp och oljepluggen sitter inte så kul till. Hoppade över varmkörning. Stoppade ner en plastslang i stället för oljestickan och sög fram oljan (Tvi!). Lade slangänden i en lägre placerad dunk. Beräknade tiden för att tömma mina två liter till sex timmar och gick hem. Återkom nästa dag, klart! Utan ansträngning, lärorikt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...