Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
CaptainKongo

Rengöra värmeväxlare VP D2-55

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta D2-55 i min båt. När jag skulle ta ut impellern i helgen upptäckte jag att flera blad hade gått sönder och troligtvis har de försvunnit in med kylvattnet till värmeväxlaren. Har inte sett att motorn gått varm, men skulle ändå gära plocka ut impellerdelerna om det går?

 

Hur gör jag? Räcket det att lossa kylvattenslangarna till och från värmeväxlaren för att plocka ut impellerbitarna där? Eller är det mer invecklat än så?

 

Hur stora bitar kan passera värmeväxlaren utan att fastna? Dvs som åker ut genom avgasröret tillsammans med kylvattnet?

 

Tar gärna emot tips på hur jag ska gå tillväga.

 

Se bifogad bild. Skulle det räcka att lossa slangen som sitter på 3 och kontrollera om det finns skräp på inloppet av 9?

Går kanske att dammsuga ut impellerdellar via slangsockeln på 3?

 

20771.jpg

Redigerad av CaptainKongo
bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast brukar vara att lossa slangarna och spola baklänges.

EDIT: På andra motorer i alla fall.

 

Sen kan du fundera på att monter ett filter som fångar upp gummibitarna nästa gång.

 

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, bhemac säger:

Enklast brukar vara att lossa slangarna och spola baklänges.

EDIT: På andra motorer i alla fall.

 

Sen kan du fundera på att monter ett filter som fångar upp gummibitarna nästa gång.

 

Känner du till något filter som skulle kunna passa? Rätt så tjocka slangar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade totalhaveri på en impeller på samma motor, alla vingar borta. Jag använde en kraftig dammsugare vi ingående slang och fick ut i stort sett alla bitar.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att spola vatten bakvägen, det kan räcka, och fungerar bättre än dammsugare. Fånga upp alla bitar i ett durkslag och lägg pussel för att se att du fått ut allt.

Det bästa är förstås att ta loss gavlarna så att du kan dra ut insatsen och kika i varje rör (de torde för övrigt ha ungefär samma innerdiameter som ett sugrör på McD). Då kan du ju passa på att göra rent ordentligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, CaptainKongo säger:

Känner du till något filter som skulle kunna passa? Rätt så tjocka slangar...

Jag har en annan motor men jag flyttar mitt vanliga sjövattenfilter till mellan pump och växlare.

Hittade bilder där de gjort så, jag var lite osäker på att det funkade med kopparören mm. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, firefish säger:

Prova att spola vatten bakvägen, det kan räcka, och fungerar bättre än dammsugare. Fånga upp alla bitar i ett durkslag och lägg pussel för att se att du fått ut allt.

Det bästa är förstås att ta loss gavlarna så att du kan dra ut insatsen och kika i varje rör (de torde för övrigt ha ungefär samma innerdiameter som ett sugrör på McD). Då kan du ju passa på att göra rent ordentligt.

Om jag monterar bort gavlarna och tar ut insatsen, kommer då motorns glykolbandning (kylvätskan) att rinna ut? Isf är det bättre att tappa ut den innan jag monterar bort gavlarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Om jag monterar bort gavlarna och tar ut insatsen, kommer då motorns glykolbandning (kylvätskan) att rinna ut? Isf är det bättre att tappa ut den innan jag monterar bort gavlarna.

Svar ja.

Men det finns ingen större anledning att ta ur insatsen. På en gammal motor kanske, där kan det finnas en del pannsten mm.

Möjligen kan det vara intressant att ta ut insatsen för att se att det går.

 

Egentligen räcker det bra att bort gaveln på ingången och sedan köra in en stång i varje tub. Tex en gängstång som är någon mm mindre än tuben fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, bhemac säger:

Svar ja.

Men det finns ingen större anledning att ta ur insatsen. På en gammal motor kanske, där kan det finnas en del pannsten mm.

Möjligen kan det vara intressant att ta ut insatsen för att se att det går.

 

Egentligen räcker det bra att bort gaveln på ingången och sedan köra in en stång i varje tub. Tex en gängstång som är någon mm mindre än tuben fungerar bra.

Om jag endast tar bort gaveln på ingången, rinner kylarvätskan ut då också eller sitter det någon packning runt insatsen som ser till att kylarvätskan inte rinner ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Om jag endast tar bort gaveln på ingången, rinner kylarvätskan ut då också eller sitter det någon packning runt insatsen som ser till att kylarvätskan inte rinner ut?

På sprängskissen är det två o-ringar på varje sida så gissningsvis borde det går utan att tömma av kylvattnet. Å andra sidan är det ju inte mängder som rinner ut och vätskan ska ju bytas emellanåt ändå. Om det är kladdet som oroar är det nog klokt att tömma på rätt ställe först.

 

Var försiktigt med gängstång så du inte skadar rören. Själv använder jag ett gammalt hopprep, ett sådan billigt där "repet" är en tjockare halvstel plasttråd (alltså bara en kardel) vilken fungerar bra till att rensa kanaler med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kladdet inget problem i sig, mer att jag bytte kylatvätska för 2 veckor sedan :) Så det är mer snålheten som spelar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom höljet och insatsen rör sig olika pga värmeutvidgning så sitter det O-ringar på insatsen, det ska inte läcka om man tar bort en gavel. Läcker det så är O-ringarna dåliga och då ska insatsen ut och både O-ringar och glykol bytas.

 

Större värmeväxlare brukar man rengöra med stänger. Det första burkar vara som ett borr för att få bort ev snäckor, sen har kanske två stänger med "klump" på, en mindre och en som är ganska tight. Sen avslutar man med en mässingstrådborste som ofta körs med borrmaskin. Det blir en del skit i rören och som sitter ganska bra men då är det växlare som är i drift några tusen timmar per år. 

I en liten växlare är gängstången bra, då får man bort ev avlagringar. Tuberna är oftast av mässing (för att kunna lödas i gaveln) så de tål en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Kladdet inget problem i sig, mer att jag bytte kylatvätska för 2 veckor sedan :) Så det är mer snålheten som spelar in.

Väntar du till i vår så är det flera månader sen du bytte ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På båten som jag köpte för 2 år sedan sitter det en D2-55 A, under sommaren 2018 kom det vit ånga ihop med avgaserna. Körde motor i många timmar, drog ingen olja och ingen kylvätska.
Använde en IR termometer för att kolla temperaturen på olika motordelar ville inte överhetta motorn men det var lugnt.

Försökte spola baklänges men det kom bara ut en pytte liten impeller bit...

Motorn sitter monterad under durken i salongen så det är lite krångligt att komma åt den men i vinter har jag tagit bort vattenpumpen för renovering och likaså tagit bort locket till värmeväxlaren (insexskruvarna satt hårt och det var krångligt att komma åt men med hylsnyckelsatsens olika delar gick det att få loss skruvarna).

När jag tömt slangen mellan sjövattenpump och värmeväxlare utan att dränka generatorn som sitter väldigt nära värmeväxlaren så tog jag ett foto då slangen var borta.
 

Såg väldigt konstigt ut i hålet...det var fullt med svarta impellerbitar, några var jag skyldig till men tidigare ägare har medverkat till att fylla inloppet med impellerbitar. (se bifogade foton)
Fantastiskt att kylvattnet kom igenom överhuvudtaget, misstänker att läckan på sjövattenpumpen delvis beror på onormalt högt mottryck, motorn har gått ca 1 800 timmar.
 

Jag kommer att införa en ny rutin, startnyckel skall alltid ligga vid kylvattenkranen när den är stängd för dagens impellrar verkar vara känsliga för torrkörning under tex. 2 minuter....

 

Jag har plockat fram rostfria grillspett och grillpinnar i trä för att rensa lite i tuberna, läste på forumet om någon som köpt ett kitt med smala borstar men fråga är var man kan köpa?
Några tips på rätt rensprylar?

 

Snackade med en motor expert som rekommenderade mig att köpa en ny stor O-ring och fetta in den tex med vaselin (eller armaturfett) så den glider in på rätt plats när man skruvar tillbaka locket, det måste blir tätt direkt mtp generatorn.
 

 

Utsidan lock.JPG

Insidan lock.JPG

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så kul, hoppas det löser sig.

Men, det stärker min ide om att sätta vattenfiltret mellan pump och motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra ide, jag har letat efter ett litet filter att sätta efter pumpen men inte funnit något lämpligt, slangen är troligen 1" eller tom lite grövre på D2-55:an.

 

Den enklaste metoden är att inte torrköra impellerpumpen men där har jag tidigare misslyckats åtminstone 1 gång per säsong...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt, standard sjövattenfilter är enklast. Det före pumpen kan man skippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ibland fastnar skit i sjövattenfiltret som sitter före oljekylen till backslaget, pumpen och värmeväxlaren, jag behåller det filtret. Vill inte riskera att få in sjögräs mm inne i kylkretsen.

 

Idag försökte jag rensa tuberna i värmeväxlaren mha en metallsticka med diameter 4 mm.

Tuberna verkar ha en inre diameter på drygt 4 mm för det var lite glapp.
Skall leta efter lämplig spegel så att jag kan se vad jag gör och idealet är en smal borste med ett böjligt skaft för stickan gick inte att komma åt alla hålen pga stag, slangar mm
 

Metallsticka rensa värmeväxlare.JPG

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rengöringskit för 4.5mm luftvapen kanske är en lösning?

Div borstar mm i dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns små borstar monterade på en styv plasttråd i zoobutiken.  Vill minnas att det är firma Eheim som säljer dessa till sina akvariepumpars slangar. Kolla på Hornbachs akvarieavdelning.

 

Jag har rensat värmeväxlare med en sådan där tjockare plasttråd man har till bensindrivna gräsröjare. Det funkar det också. Tryckluft borde gå bra det med, om man nu har tillgång till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rensborste har jag sökt på men inte funnit någon med rätt diameter.

 

Slangborste till akvarieslangar kände jag inte till, har sökt på nätet och som vanligt saknas teknisk specifikation på flertalet web sidor.

Vapenvårdsrengöringsprylar har jag funderat på.

 

Gissar att värmeväxlarens tuber är i mässing/brons så frågan är hur "hård" borsten skall vara, troligen är en plastborste för klen.

 

Tackar för tipsen, skall besöka ett shopping center med både Zoo butik och XXL (som verkar ha många olika borstar i mässing och brons).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykeleker är böjlig o bra att rensa rör med. För att få lite grövre diameter när det petats upp ett hål så är det bara att skruva på en ekernippel i lagom grovlek (eller slipa ner en om den har för stor diameter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...