Jump to content
Thursday 08 December 2022
mofanza

Hur mycket växelhusolja kan få rinna ut?

Recommended Posts

Bytte växelhusolja igår på min utombordare för att konservera den inför vintern. Det blev en ganska kladdig historia där jag pumpade in olja tills det rann ut ur översta hålet. Då skruvade jag dit den översta skruven. MEN när jag skulle sätta dit den understa skruven tror jag nästa 1 dl olja hann rinna ut innan jag fick dit skruven. Så min fråga är, hur mycket olja får rinna ut utan att motorn kan ta skada? 

Det är en Yamaha 115 HK, V4 från 1994. Totalt tror jag växelhuset rymmer cirka 7,5 dl.

 

Tacksam för svar så jag vet om jag måste göra om hela proceduren eller om det är OK som det blev.

 

MVH / CS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att du bör göra om det hela/fylla på och byta packning. Jag tappar normalt bara någon cl och man vill att huset skall vara så fullt som möjligt.

 

Det är ett kladdigt och pilligt jobb tyvärr...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var någon som sa att det finns sådan marginal, men det kanske är dumt att riskera?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 dl marginal på 7.5 dl låter mycket. Sätter man dit övre skruven och är relativ snabb med att få dit undre så brukar det inte rinna ut någon större mängd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle återfylla den sista skvätten med en oljekanna i det övre hålet.

/Claes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en anledning till att man fyller växelhuset underifrån nämligen att få ur så mycket luft som möjligt. Öppnar man översta luftskruven kan man lika gärna fylla hela mängden därifrån. 1 dl eller 7,5dl är liksom lika illa då principen redan är körd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan, Chrille_82 säger:

Det finns en anledning till att man fyller växelhuset underifrån nämligen att få ur så mycket luft som möjligt. Öppnar man översta luftskruven kan man lika gärna fylla hela mängden därifrån. 1 dl eller 7,5dl är liksom lika illa då principen redan är körd.

Det är riktigt och viktigt att fylla underifrån för att undvika luftfickor, men nu talar vi om den sista skvätten längst upp. Jag tycker det gör stor skillnad mot att fylla allt uppifrån.

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lossa nedre skruven, dit med tuben/slangen fort. Lossa sedan den övre och byt packningar på båda skruvarna. Tryck i den sista oljan, i med övre skruven och var sedan snabb med den nedre.

 

Det finns inga genvägar, utan påt igen...

 

Man bör inte återvinna den här typen av packningar, de kostar dessutom bara några kronor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...