Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mofanza

Hur mycket växelhusolja kan få rinna ut?

Rekommendera Poster

Bytte växelhusolja igår på min utombordare för att konservera den inför vintern. Det blev en ganska kladdig historia där jag pumpade in olja tills det rann ut ur översta hålet. Då skruvade jag dit den översta skruven. MEN när jag skulle sätta dit den understa skruven tror jag nästa 1 dl olja hann rinna ut innan jag fick dit skruven. Så min fråga är, hur mycket olja får rinna ut utan att motorn kan ta skada? 

Det är en Yamaha 115 HK, V4 från 1994. Totalt tror jag växelhuset rymmer cirka 7,5 dl.

 

Tacksam för svar så jag vet om jag måste göra om hela proceduren eller om det är OK som det blev.

 

MVH / CS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du bör göra om det hela/fylla på och byta packning. Jag tappar normalt bara någon cl och man vill att huset skall vara så fullt som möjligt.

 

Det är ett kladdigt och pilligt jobb tyvärr...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var någon som sa att det finns sådan marginal, men det kanske är dumt att riskera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 dl marginal på 7.5 dl låter mycket. Sätter man dit övre skruven och är relativ snabb med att få dit undre så brukar det inte rinna ut någon större mängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle återfylla den sista skvätten med en oljekanna i det övre hålet.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att man fyller växelhuset underifrån nämligen att få ur så mycket luft som möjligt. Öppnar man översta luftskruven kan man lika gärna fylla hela mängden därifrån. 1 dl eller 7,5dl är liksom lika illa då principen redan är körd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Chrille_82 säger:

Det finns en anledning till att man fyller växelhuset underifrån nämligen att få ur så mycket luft som möjligt. Öppnar man översta luftskruven kan man lika gärna fylla hela mängden därifrån. 1 dl eller 7,5dl är liksom lika illa då principen redan är körd.

Det är riktigt och viktigt att fylla underifrån för att undvika luftfickor, men nu talar vi om den sista skvätten längst upp. Jag tycker det gör stor skillnad mot att fylla allt uppifrån.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa nedre skruven, dit med tuben/slangen fort. Lossa sedan den övre och byt packningar på båda skruvarna. Tryck i den sista oljan, i med övre skruven och var sedan snabb med den nedre.

 

Det finns inga genvägar, utan påt igen...

 

Man bör inte återvinna den här typen av packningar, de kostar dessutom bara några kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...