Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
DennisCarlsson

Kalibrering wema vattenmätare

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle behöva hjälp med hur man går tillväga med att kalibrera vattenmätare ABS wema norway. Vattenmätaren visar när tanken är tom 68% och full 100%

 

mätaren till septitanken visar 0 när tanken är tom och ca 30% när tanken är full. 

 

Finns det någon justerskruv eller måste man ha ett externt instrument för att kalibrera dessa?  Tacksam för hjälp

EE13D350-710A-42FA-9CC6-B9773B8B7A28.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justera elektriskt brukar inte gå vad jag vet. Fel längd på givaren är mer troligt. Är det äldre givare med flottör/hävarm kan man justera. Moderna givare kräver rätt längd på givaren.

Modern givare brukar göra att mätaren ökar stegvis, det är så man känner gen dem. Annars får man titta i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har monterat nya mätare? Om så är fallet så har du fel ohm tal på givare alt mätare. Alt nr 2, har dom hängt sig? Flottör går inte fritt upp och ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, patrikflink säger:

Det är inte så att du har monterat nya mätare? Om så är fallet så har du fel ohm tal på givare alt mätare. Alt nr 2, har dom hängt sig? Flottör går inte fritt upp och ner.

 

Jag köpte båten för en månadssedan och årsmodell är 2008. Ser ut att vara originalgivare. Flottören går fint upp och ner längs röret. Men vördena visar inte rätt när jag flyttar den längs röret. Är det så enkelt som att givaren kan ha gjort sitt.  Jag fick aldrig med mig multimetern så jag kunde mäta ohm talet vad den visar. Är det vanligt att den visar fel värden efter ett antal år? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Justera elektriskt brukar inte gå vad jag vet. Fel längd på givaren är mer troligt. Är det äldre givare med flottör/hävarm kan man justera. Moderna givare kräver rätt längd på givaren.

Modern givare brukar göra att mätaren ökar stegvis, det är så man känner gen dem. Annars får man titta i tanken.

 

 

Jag köpte båten för en månadssedan och årsmodell är 2008. Ser ut att vara originalgivare. Flottören går fint upp och ner längs röret. Men vördena visar inte rätt när jag flyttar den längs röret. Är det så enkelt som att givaren kan ha gjort sitt.  Jag fick aldrig med mig multimetern så jag kunde mäta ohm talet vad den visar. Är det vanligt att den visar fel värden efter ett antal år? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DennisCarlsson säger:

Är det så enkelt som att givaren kan ha gjort sitt.

Visst kan det vara så. Den gamla typen brukade ge upp. Efter 30-40 år.

Kolla med multimetern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollat att positionen på flottören och flyttat på den och jämfört med mätaren och det inte stämmer skulle jag bytt givare, om man nu vet att det är givaren... Kan ju vara mätaren som felar? Eller så har man bytt nån av dessa och det blivit fel, mätare och givare funkar inte ihop. Så byter man bara den ena gäller det att kolla så de är kompatibla.

Jag bytte bränslemätare i båten, satt en Wema i innan, jag köpte på Biltema, och den fungerar utmärkt med Wemagivaren.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...