Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wildeside

Montera bogproppeler

Rekommendera Poster

Hej Hopp!

Nu har jag köpt en bogproppeler, och allt snack som inte har att göra med ämnet kan ni väll starta ett eget ämne för.

Jag kan inte köra båt efter att jobbat 15 år på sjön och jag älskar leksaker så behöver inte det heller tas upp här.

Nu till min fråga!

Hur mäter jag enklast ut centrum på röret för montering av motorn?

Inte i längsled det fattar till och med jag.

Svårare än så va inte min fråga, enkelt för den som kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag riktigt fattar vad du menar men jag gissar att du vill ha tips på hur man tar upp hålet för tunneln på bästa sätt?

 

Jag har byggt ett verktyg som är en stång, lång nog att gå genom båda skrovsidorna, på vilken jag kan fästa en tuschpenna (pilen) på ett avstånd ut från centrum som är halva ytterdiametern på tunneln.

 

Se till att båten står i våg (inte ett måste men det underlättar för att få tunneln i samma höjd på båda sidor) och borra styrhålen. Sedan är det bara att med hjälp av verktyget rita ut hur det ska kapas.

IMG_5747.thumb.JPG.80837b78f082eeb95a57e620cdcdd9aa.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sågar du hålen med sticksåg eller är det något annat fiffigt verktyg som används?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara svårt att få båten i våg. Borra man ett hål på ena sidan, mäter från tex relingslisten och borra på andra sidan. Stoppa i en stång (gängstång är bra) och kolla inne i båten och kolla att den lutar lika mycket som själva båten (vattenpass+passbit) om nu inte båten är i våg.

Sen ritar man med "passare" som ovan, en träbit funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att optimera installationen gjorde jag ett "papprör" som" anpassades" i fören, på insidan.

Det gäller att komma "djupt" och långt fram.

Haver installerat 5 bogproppar i mina båtar

Bla i Grekland där soptunna fick bli arbetsbänk.

I blöteborg fick jag låna en fräs vilket gjorde håltagningen till en barnlek.

Annars så funkar det med "hoppesåg".

bogproppen.jpg

Bogpropphalet.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lasse-L säger:

Haver installerat 5 bogproppar i mina båtar

Jösses vad du måste kunna snurra ;)

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sågade med sticksåg. Det funkade,men gick en faslig massa blad. Ca ett blad/5-6cm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Ska förtydliga lite, röret är redan fastplastat så det jag undra över hur man enklast marker ut centrum på röret för att montera motorn till bogproppelern. Löste det med en vinkelhake och ett vatten pass, va nog lite seg i huvudet när jag fundera på det. Nu ska bara manöverpanel och el kopplas in så kan man leka med bogen nästa sommar och njuta av att inte behöva kunna köra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he. Grannbåtsägarna uppskattar nog min bogpropeller de med, för jag kan inte köra båt. Särskilt då jag skall lägga till vid rejäl sidvind :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Kronvik säger:

jag kan inte köra båt

Det är egentligen ganska många som inte kan men ytterst få har modet att erkänna att det.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta om inte alla har klantat till det nån gån. Även jag ett flertal gånger om jag ska vara riktigt ärlig av olika orsaker klantighet, taskig plannering, väder o vind och utrustningsproblem mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...