Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ocke1

Dålig kompression

Rekommendera Poster

Vad kommer man att få se när man plockar isär en Yamaha Malta som är 30 år och som har dålig kompression?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, ocke1 säger:

Vad kommer man att få se när man plockar isär en Yamaha Malta som är 30 år och som har dålig kompression?

Omöjligt att veta innan du tar i sär grejorna, tittar på skicket, samt kollar måttavvikelser på kolv samt cylinderlopp. Luften läcker ut antingen förbi kolv/ringar, eller topplock. Sämsta fall sprucket cylinderlopp/topp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrision på tätytan på cylindern gör att jag måste plana densamma frågan är om jag kan ha två topplockspackningar för att kompensera? Då det inte finns någon cylinderfotspackning så är det enda möjligheten,eller klarar den högre kompression med en packning(planar av två mm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får modifiera kolvarna lite så dem inte tar emot toppen eller stiftet. Gissar att det är 2-takt. 2 topplockspackningar fungerar säkert. Jag hade en gång 9st mjölkkartonger som topplockspackning till min gamla monarped 1953 och det fungerar fin fint, ingen topp komp men den gick, det är nog så det blir med 2 packningar KANSKE. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, ocke1 säger:

Korrision på tätytan på cylindern gör att jag måste plana densamma frågan är om jag kan ha två topplockspackningar för att kompensera? Då det inte finns någon cylinderfotspackning så är det enda möjligheten,eller klarar den högre kompression med en packning(planar av två mm)

 

Häftig korrosion om det kräver bortfräsning av hela 2mm? Inte för att jag egentligen vet vad jag talar om, men det låter mycket!

 

Vid närmare eftertanke, vad kan korrosion på cylindertoppen ha för betydelse? En ny packning fyller väl upp denna? Rengör och stryk på nån zinkpasta innan montering?

Redigerad av FinMick
Komplettering
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätytan mellan fodret och kylvattenkanalen är borta på några ställen, men tätningen på cylinderfodret är ok.Frågan är om den lilla metallring som sitter på packningen som tätar mot fodret tål kylvattnet,planar jag cylindern så får jag en liten tätyta som kan hålla kylvattnet borta ifrån cylinderfodret ett antal år till.Nästa steg är att hona cylindern och byta kannringar, så den kan få hänga med ett tag till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ocke1!
I ditt trådhuvud så anger du bara "dålig kompression" som orsak till hela denna forumtråds frågeställning. (Det är en efterhands-diagnos snarare än en problembeskrivning kan jag tycka?)

Får mig att fundera på förhistorien i ditt fall, någonting måste i förstone orsakat ditt beslut att  skruva isär maskinen och att alls mäta kompression? (Var den måhända svårstartad, saknade kraft, whatever??)

I denna forumtråd vore det nog bra med mer detaljerad info angående FÖRHISTORIEN?
[Foton, fakta och andra bevekelsegrunder underlättar ofta forumtrådars snara lösande har jag märkt genom åren. (Många kloka personer "hänger" på detta forum och svarar överraskande detaljkunnigt så snart frågan definierats tydligt nog, detta är min egen erfarenhet.))


Så, mitt tips till dig som forumtrådskapare får bli:
Hmm... vässa frågeställningen, beskriv mer detaljerat FÖRHISTORIEN hos din motor och skicka framför allt MER FOTON på de aktulla tätningsytorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjlig att få igång pga dålig komprision fyllde på lite olja i tändstiftshålet och då gick den igång några sekunder,därav rivning av motorn.Ska nu honacylindern och byta kannringar för att se om funkar

F4C65B07-CEA2-40E2-8A9A-8CCB862C492B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cylinderfodret kommer täta även om marerialet runt om är rejält åtgånget, men korrossionen har ätit sig mot bullthålet uppe till höger helt och hållet. Likaså är materialet anfrätt rätt hårt uppe till vänster och en läcka kommer som ett brev på posten. Betänk att om du planar cylinder/foder måste du bearbeta kolven. Skadan uppe till höger ser ut att vara någon millimeter.  För mig är denna inte värd att lägga pengar på. Skrot helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, ziggemannen säger:

Cylinderfodret kommer täta även om marerialet runt om är rejält åtgånget, men korrossionen har ätit sig mot bullthålet uppe till höger helt och hållet. Likaså är materialet anfrätt rätt hårt uppe till vänster och en läcka kommer som ett brev på posten. Betänk att om du planar cylinder/foder måste du bearbeta kolven. Skadan uppe till höger ser ut att vara någon millimeter.  För mig är denna inte värd att lägga pengar på. Skrot helt enkelt. 

Har man verktygen och maskinerna så är det knappt några pengar i det ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, ocke1 säger:

Omöjlig att få igång pga dålig komprision fyllde på lite olja i tändstiftshålet och då gick den igång några sekunder,därav rivning av motorn.Ska nu honacylindern och byta kannringar för att se om funkar

F4C65B07-CEA2-40E2-8A9A-8CCB862C492B.jpeg

Hahahaha va roligt att det står UP på kolven. Står det DOWN/NER på andra sidan då? :-😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Castwebb säger:

Hahahaha va roligt att det står UP på kolven. Står det DOWN/NER på andra sidan då? :-😜

Det kan ju vara en liggande cylinder....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Lintott säger:

Det kan ju vara en liggande cylinder....

Den blir ju fortfarande upp då den inte kan monteras annorlunda. Men givetvis kan den vara liggande, även upp och ner om det är 2-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Castwebb säger:

Den blir ju fortfarande upp då den inte kan monteras annorlunda. Men givetvis kan den vara liggande, även upp och ner om det är 2-takt.

Är det inte så då att kolven har öppna portar för avgas resp insug? Därav upp så den får rätt öppning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-19 på 08:14, patrikflink säger:

Är det inte så då att kolven har öppna portar för avgas resp insug? Därav upp så den får rätt öppning.

Motorn öppnar lika mycket för insug som avgas oberoende på hur motorn monteras. Eller är det något jag missat?

Two-Stroke_Engine.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Motorn öppnar lika mycket för insug som avgas oberoende på hur motorn monteras. Eller är det något jag missat?

Two-Stroke_Engine.gif

Men då hänger du inte riktigt med. Jackat kolv i ungdomens dagar? Väldigt dumt att ha insugsportarna NER.

images.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, patrikflink säger:

Men då hänger du inte riktigt med. Jackat kolv i ungdomens dagar? Väldigt dumt att ha insugsportarna NER.

images.jpeg

Nej jag har inte jackat några kolvar, portat osv. Men det är både teoretiskt och praktiskt möjligt att köra en 2-takt åt vilket håll som helst dock är upprätt bäst då gravitationen går emot en upp och ner vänd motor.

Jag säger bara att det är möjligt inte vad som är bra eller dåligt.

Redigerad av Castwebb
Komplettera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castwebb, det handlar inte om hur cylinder står eller ligger, utan vad som är upp på kolven. Kolven ska alltså inte vridas 180 grader i cylindern så att upp blir mot avgassidan. Man monterar ALLTID kolven med signaturen UPP mot insugssidan, även din nyrenoverade V8 har dessa markeringar på kolvarna, med ett undantag, en pil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, patrikflink säger:

Castwebb, det handlar inte om hur cylinder står eller ligger, utan vad som är upp på kolven. Kolven ska alltså inte vridas 180 grader i cylindern så att upp blir mot avgassidan. Man monterar ALLTID kolven med signaturen UPP mot insugssidan, även din nyrenoverade V8 har dessa markeringar på kolvarna, med ett undantag, en pil.

Jag vet. Det hela har nu bara spårat ut. Det var bara lite ironi med att om det står upp och med den frågeställningen där jag svarade så kan det väl stå ner på undersidan av kolven. Det var alltså bara på skoj även fast det är möjligt att montera en 2-takt 360grader i valfri riktning. Over and out!

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...