Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alicia1

Kemisk metall

Rekommendera Poster

Lagade en pytteliten oljeläcka i underhuset på drevet  (Dp290) med kemisk metall i våras.

Såg nu att lagning hade släppt, Kan det bero på dåligt underarbete? eller dålig blandat? Använde mej av plastic padding

Tips på förbättring? Ska lägga upp bilder snarast på den gamla lagningen,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt är kemisk metall epoxy som är uppblandad med nån massa som ska se ut som metall. 

Epoxy är bra, men kräver en väldigt noggrann rengöring om man ska applicera det på metall. Att få det fettfritt i ett hål det läckt olja igenom, ja det kan ju vara rätt svårt eller iaf arbetskrävande. 

Så ja,  det kan vara bristande underarbete om du slarvat. 

Sen gissar jag att plastic padding kemisk metall inte är världens starkaste produkt. Vill man laga med epoxy så är nog ren epoxy utan lösningsmedel eller utfyllnadsmaterial bättre i de flesta fall. Kolla på t.ex West's epoxy istället och rengör noga med t.ex aceton om du vill göra ett nytt försök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Alicia1 säger:

Lagade en pytteliten oljeläcka i underhuset på drevet  (Dp290) med kemisk metall i våras.

Såg nu att lagning hade släppt, Kan det bero på dåligt underarbete? eller dålig blandat? Använde mej av plastic padding

Tips på förbättring? Ska lägga upp bilder snarast på den gamla lagningen,

 

 

kan du inte få en svetsare och köra på lite aluminim material med en tigsvets,padding mm håller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart det går laga med "kemisk metall".

Finns fler typer där det vanligaste är epoxi.

Använd bra kvalitet, vax/släppmedelsfritt om det är knådbar typ.

Egeltligen två saker som kan strula till det, förutsatt att du blandst rätt blförhållande och blandat tillräckligt väl.. är temperaturer konstant över 140-150 grader... finns produkter som tål mer.. främst om du värmehardat dessa.

Om du har aluminium som är magnesiumlegerat så kommer det släppa förr eller senare beroende på applikation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova west epoxy och se om det bli bättre. Får bli till våren. Gör om gör rätt principen gäller!!

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du använda kemisk metall så är det JB Weld som gäller. Fungerar för folk som portar toppar så duger det gott till underhuset. Men som någon skrev så gäller noggrann rengöring och i värsta fall slipning så du får fram garanterat rent gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JB Weld verkar vara det bästa enl lite sökningar på nätet... men var hittar jag det? BT? Jula?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-12 på 20:17, Alicia1 säger:

Lagade en pytteliten oljeläcka i underhuset på drevet  (Dp290) med kemisk metall i våras.

Såg nu att lagning hade släppt, Kan det bero på dåligt underarbete? eller dålig blandat? Använde mej av plastic padding

Tips på förbättring? Ska lägga upp bilder snarast på den gamla lagningen,

 

 

Tillhör också skeptikerna likt Karluno & Pseudonym ovan.
Men för all del, epoxyn och limteknologin har väl utvecklats snabbt på senare tid.

Till avdelningen "dåligt underarbete" hör som sagt rengöring inför limning. Men även att skapa stora fäst-ytor mellan lagningens bägge objekt.

[Vid exempelvis läckor till följd av sprickbildning duger det inte bara att  "klabba på" nåt tätande ovanpå. Istället slipar man ner en sådan smal sprick-fogs kraterväggar till en V-fog för att lim eller svets skall kunna fästa ordentligt på därvid förstorade ytor.]
Hur bred vinkel det urslipade  V:ets skänklar bör ha, tja det beror nog på detta med behövlig fäst-ytarea? Vilket i sin tur nog beror på flera andra variabler, exempelvis svets är nog starkare än lim ifall man räknar per kvadratmillimeter fästyta?
Men har du bara "klabbat på" ovanpå en smal spricka, alltså utan att slipa ur en V-fog, så har du rimligen gjort ett "dåligt underarbete". Gäller f.ö. både lim som svets, men med sinsemellan olika Vfog-vinkelkrav. Där lim är svagare och därför kräver större fästytor än riktig svets!?

Ser fram emot ditt ovan utlovade foto, först då blir det möjligt att säga nåt mer bestämt - kan jag fundera.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr inte heller att det håller. Svets är nog det enda som kan reparera denna skada en längre tid.

 

Bild gör det lättare att bedöma, men min bild av kemisk metall är att det oftast är en lagning av tillfällig art.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt utfört för rätt belastning med rätt material är limning överlägset andra metoder.

Man har funnit över 6000år gamla limmade detaljer som fortfarande är helt intakta.

Så gamla svetsade fogar är svårt att hitta.

Ett känt lastbilsmärke använder metallepoxi i gjutporer. Dessa ska hålla motorns livslängd minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar och funderingar, Tackar!:)

Nu sover drevet hos min serviceverkstad. så en bild på lagningen  kan bli svår.

Men jag provar att lägga upp en bild, men svårt att se själva sprickan då den är VÄLDIGT liten.

 

Har en gammal svets på landet som jag ärvde från min svärfar, kanske dags att ta fram denna el svets och prova lite. Har aldrig svetsat förr.

 

Fick svar från grabbarna som säljer JB weld. snabbt!

drev_Alicia.jpg

Redigerad av Alicia1
stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Alicia1 säger:

Har en gammal svets på landet som jag ärvde från min svärfar, kanske dags att ta fram denna el svets och prova lite. Har aldrig svetsat förr.

 

Gör om, gör rätt skrev du tidigare. Du kanske skall lämna svetsjobbet till ett proffs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Alicia1 säger:

Har en gammal svets på landet som jag ärvde från min svärfar, kanske dags att ta fram denna el svets och prova lite. Har aldrig svetsat förr.

Japp gjutgods i alu. helt rätt att börja lära sig att svetsa i!

 

:ph34r:

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alicia1 skrev: Har en gammal svets på landet som jag ärvde från min svärfar, kanske dags att ta fram denna el svets och prova lite. Har aldrig svetsat förr. Fick svar från grabbarna som säljer JB weld. snabbt!


Alltid kul med snabba mejlsvar.
(Givet att det härstammar från nån "grabb" inom firman som har teknisk kompetens, alltså utöver  säljteknisk skrytförmåga á la minsta praktikant.)

Är mycket nyfiken men också skeptisk, sälj-svador finns tyvärr i överflöd.

Vore bra ifall du i forumtråden publicerar ditt mottagna mejlsvar ordagrant, då kan var och en bedöma svarets seriositet i detaljerna efter eget huvud. (Kanske rent av hjälpa dig att formulera lämpliga följdfrågor till "grabbarna", exempelvis begära dokumentation på uppmätta värden vad gäller olika standardmått hos limfogens hållfasthet eller kanske andra övertygande referenser?


Har två tips:
1. PM:a forumets företagsmedlem "alubatar" med en artig förfrågan och en länk till denna forumutråd. (Van alu-båtbyggare sen många år, verkar kunna det mesta angående alu-elsvetsning. Inklusive val av svetspinne-legering för din troliga drevlegerings-metall?)  

2. Sprickor i gjutgods med kraftpåkänning riskerar att fortsätta spricka upp även efter svetsning?
Avlastade borrhål strax bortom sprickans ändar innan lagning rekommenderas?
[Åtminstone enligt Ulfsmotor gällande gjutjärn och heta motorcylindrar, knappast särskilt relevant men ändå? OBS gäller till skillnad mot ditt fall tjockt gjutjärn och heta motorcylindrar. Vete katten, bara en fundering. Klurigt med svetsning i all sorts gjutgods kan jag ändå ana? Försök som sagt inte att börja nybörjar-svetsfippla själv!

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant...

Just nu lutar det åt en puck för mina killar som förvarar drevet. Behöver även renovera styrhjälmen som är glapp... blir bara dyrare och dyrare...:angry:

 

Nej nej... ska inte "nybörjar-svetsfippla" på mitt drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...