Shas 6 Posted October 12, 2017 Hej på Er alla. Säsongen avslutades med en havererad styrbox och nu tänkt jag fråga om det är någon som har några erfarenheter av detta. Visst kan man inhandla en ny från Volvo Penta men jag har tröttnat på deras priser. (Av denna anledning kommer aldrig mer inhandla en Volvo Penta) Nu har jag dock skickat iväg enheten för kontroll, har jag tur så kanske det går att fixa genom någon mjukvara. Nu tror jag inte detta då det är 4 utgångar till spridarna som lagt av. Detta torde vara någon form av PWM-utgång eller likvärdigt som gett upp... I vårt stora grannland i väster löser man problemet genom att köpa en enhet till halva priset och programmera denna till rätt motor. Enheten sitter ju i både Mercruiser, Volvo Penta och en hel serie bilar baserade på Chevroletblocket. Min enhet är en Delphi 12584052. Jag misstänker dessutom att det finns en mobil variant av denna enhet och att man kan komma runt problemet denna väg. Alla erfarenheter tas tacksamt emot Mvh // Shas Share this post Link to post Share on other sites
Kronvik 167 Posted October 14, 2017 Svårt att svara på frågan då det inte framkommer ens om det är en bensin eller dieslemotor det är frågan om. Dock nämner du Chevrolet, och jag har inte hört om Cheva dieslar i VolvoPenta version. Är det en MPI-motor (Chevrolet V8 5.0 eller 5,7 liter, alt. 4,3 liter V6) , så måste det väl gå relativt enkelt att få tag på motorstyrning. Min första tanke är att kolla med bileftermarknaden ifall det finns något användbart. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 83 Posted October 14, 2017 (edited) Felpost Edited October 14, 2017 by Strosselhuset Share this post Link to post Share on other sites
Shas 6 Posted October 16, 2017 Ursäkta sen återkoppling... Vi pratar om en bensinare en 5,7 GXI-F. Jodå det är inga problem att få tag i en sådan, runt 8000kr och då programmerar leverantören enheten. Det är halva priset mot vad Volvo Penta tar och då har denna försäljaren självklart med en slant också. Ställde mest frågan för att få reda på om någon hade erfarenhet om detta Mvh // Shas Share this post Link to post Share on other sites
Kronvik 167 Posted October 19, 2017 8000 låter inte billigt det heller. Berätta gärna vad du gör, och hur resultatet sedan är. Skulle vara intressant att veta vad det är för insprutningssystempå en sån motor. En styrbox till en TPI-motor köpte jag för några år sen för runt 1000-lappen. Den var ny, men utan chip. Share this post Link to post Share on other sites
Shas 6 Posted October 20, 2017 (edited) Nej båtlivet kostar... Speciellt om man har en Volvo Penta. De delar jag har varit tvungen att köpa såsom till exempel nya bränslepumpar (fabrikationsfel med färg som flagnar) har kostat mer än 4 gånger så mycket som för en liknande motor från Mercruiser. Vattenpumpen över 6000kr.... Det enda som varit någorlunda vettigt pris är startmotorn. Gav upp efter 200timmar Nej nu blev det fel det var ju inte en orginal ;-) Volvo hävdar ju att kvalitet kostar och den kvaliten kan jag med bestämdhet tala om att jag inte är villig att betala en förmögenhet för... Min maskin har nu gått strax under 300timmar. Visst maskin går bättre än en Mercruiser i varje fall upplever jag det på det viset men jag vill hellre ha en båt som fungerar. Vad är det du vill veta om insprutningssystemet ? Mvh // Shas Edited October 20, 2017 by Shas Share this post Link to post Share on other sites
Kronvik 167 Posted October 20, 2017 För att inte behöva ställa så många frågor, tog jag en titt på Marineparts, Europe, och kunde konstatera att 5.7Gi-F har ett system som motsvarar TPI systemet som fanns i bilar 1985-1990 ungefär, eller LT1 som var följande variant. LS motorerna som kom vid milennieskiftet hade redan skild tändspole till alla cylindrar monterade på ventilkåporna. Kollade Delphi styrenheten på till exempel ebay, det är inga billiga grejer... Troligen är den tänkt att en bils motorstyrenhet inte håller i havsklimat, eftersom det är så vanvettigt stor skillnad på priserna. 1987års modell av TPI med 5,7 liter hade 235 hästkrafter, så det är en märkbar skillnad på trimningsgraden. Då hade ju den miljökrav att beakta, och gick med katalysator och hela köret. Givetvis är det bäst att hålla borta ståltrådsreparationer och tvivelaktiga bildels implementeringar i båten, men 17 också, vad det svider ibland! Ja, jag är snål, så behöver ingen säga det... Share this post Link to post Share on other sites