Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LonelyBird

En fråga om metallurgi...

Rekommendera Poster

Har haft en hovleverantör for mina saxsprintar. Kriterierna för mina sprintar ha alltid 
varit att de är tillräckligt mjuka. Plötsligt levererar min hovleverantör sprintar som 
är lika hopplöst hårda som tex Biltemas katastrofsprintar.
Nu till frågan, Kan rostfritt stål (saxsprintar) flöjas dvs om jag glödgar en rostfri sprint
blir den mjuk?
Om möjligt hur göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör koppartråd sedan många år, jag tröttnade på att ta blodprov i mina kalla fingrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför använder ni inte tång och mejsel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa raol,

det är just vad jag gör och frågan uppstår för att också jag, liksom bhemac, har tröttnat på de otaliga blodproverna.

Bästa bhemac,

Jepp, koppartråd eller mjuk rostfri går nog. Men en saxsprint känns ju bättre när det gäller att låsa vantskruvens tappar. själva vantskruvens rotation hindrar jag med denna lösning:

BlueWave.jpg.c0976508a614c9fdc971e46e24c6d4a9.jpg

 

Funkat bra i många år, svinpris men inga blodtransfusioner har behövts.

När det gäller sprintarna för låsningen av vantskruvens tappar är jag närmast intresserad av om sprintarnas mjukhetsgrad kan påverkas av uppvärmning eller skall man glömma den möjligheten.

Koppartråd är kanske en dräglig lösning men där har man igen ett galvaniskt batteri (kanske betydelselöst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju erkänna att jag ibland använder buntband istället för sprintar. 

Sen är nog så att om man nu inte var så himla snål och slänger saxsprintarna varje vinter så blir det mindre blodvite.

Hittar jag något lämpligt objekt så ska jag kolla om glödgade sprintar blir mjuka. Frågan är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övergav saxsprintar för många år sedan till förmån för nyckelringar. Efter ett kort mellanspel med en rostfri tråd genom alla tre vantskruvarnas saxsprinthål, drar jag nu ett vanligt snöre genom vantskruvarna, det visar tydligt om en vantskruv gängat upp sig ett halvt varv och behöver dras åt, händer en gång per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, LonelyBird säger:

Bästa raol,

det är just vad jag gör och frågan uppstår för att också jag, liksom bhemac, har tröttnat på de otaliga blodproverna.

Bästa bhemac,

Jepp, koppartråd eller mjuk rostfri går nog. Men en saxsprint känns ju bättre när det gäller att låsa vantskruvens tappar. själva vantskruvens rotation hindrar jag med denna lösning:

BlueWave.jpg.c0976508a614c9fdc971e46e24c6d4a9.jpg

 

Funkat bra i många år, svinpris men inga blodtransfusioner har behövts.

När det gäller sprintarna för låsningen av vantskruvens tappar är jag närmast intresserad av om sprintarnas mjukhetsgrad kan påverkas av uppvärmning eller skall man glömma den möjligheten.

Koppartråd är kanske en dräglig lösning men där har man igen ett galvaniskt batteri (kanske betydelselöst).

Kan bara hålla med om att ovanstående sprintar sparar blodvite vid monteringen. Sen finns det inget som river även efter att de satts på plats med sin kardborre. Sprinten är så grov att den inte kan krökas om/när vantskruven försöker gänga upp sig.

 

Men sen finns det vissa ställen där det varken går att montera ovanstående kardborresprintar eller nyckelringar och då återstår bara saxpinne (alt ståltrådslösning...). T.ex. bomfäste, kickstångsfästen, mm.

 

När man böjer en metallbit så uppstår det en härdning i vecket. Det är därför det aldrig går att bocka tillbaka en plåtbit så den blir plan. Tillbakabocken blir alltid bredvid den ursprungliga bocken p.g.a. härdningen, så att plåten blir krokig.

 

Det borde bli samma effekt när man böjer en saxsprint, att den härdar och blir hårdare vid bockningspunkten. Härdning kan påverkas av uppvärmning till rätt temperatur så det borde gå att värma bort härdningen. Vilken temperatur det ska värmas till och vilka avkylningsbad (temperatur vid avkylningen) som är optimala är en hel vetenskap, men det räcker kanske med uppvärmning med en gasolbrännare och luftavkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardborresprinten har jag aldrig sett, var hittar man sådana? Jag återanvänder alltid mina sprintar och det funkar bra så länge man inte öppnar dom mer än 20-30 grader eller så, då uppstår ju inte vecket som blir stenhårt. Lik förbaskat verkar ju kardborre variansen intressant eftersom den blir snäll mot omgivande prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tång och lite utbrytning av saxpinnens ben så går det relativt lätt att hantera dem. Har du fingrarna på saxpinnen så är det olämpligt redan där. Blir oftast röda färger på sakerna då.

 

Jag använder kardborrelåsen på vantskruvskroppen och dom där luriga låsringarna till riggbultarna på vantskruvarna. Låsringarna säkrar jag med tejp.

 

Övriga riggbultar låser jag med saxpinnar + tejp.

 

Bryter du ut saxpinnens ben mycket när du låser? Behövs inte mycket för att den ska sitta säkert. Tror Selden skriver 20grader (2x10 grader). Den blir då lättare att "stänga" vid demontering igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Lintott säger:

När man böjer en metallbit så uppstår det en härdning i vecket.

Det låter bekant!

Såg att de kan köpas ganska billigt http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovriga-skruvar-och-tillbehor/Rostfritt-A4/Saxpinne-rostfri-25-st-2000017859/

Eller på eBay, sök på "stanless split pin".

 

Problemt är väl att man gömt köpa till påmastningen och då står man där med sina gamla, väl använda sprintar! Emaljerad koppartråd finns dock alltid ombord (från drosslar till till delningsfilter i högtalare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag svära i kyrkan....

Jag drar alltså en 4 mm lina genom alla tre vantskruvarna på resp. sida endast genom vantskruvarna, inte genom sprinthålen. En stoppknut i arje ända så den inte ramlar ur.  Det händer att en vantskruv gängar upp sig ett halvt varv och det ser man då. Kommer då linan att hålla eller dras av när den lindas upp på vantskruven? Vilken kraft sker vridningen med, med tanke på gängans stigning och friktion? Det kanske finns någon mekaniskt högutbildad här som kan svara på det, själv gissar jag på bråkdelar av kpm.

Skruven vrider sig alltså knappt och därmed behövs ingen sprint i den nedre terminalen. Kan då den övre vrida sig? Hur mycket kan ett spänt vant vrida sig? Mekanikern? Jag gissar på max ett halvt varv, Så jag slipper även den sprinten. Justera vantskruven - lossa en knut - ingen mejsel eller tång, ingen tejp, inget blodvite.

Har gjort så här sedan jag i slutet av 70-talet fick tipset av en göteborgare i en Vindö 40, tänkte då att det är väl så man gör på västkusten, och där brukar dom väl veta....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går inte att glödga en rostfri pinne så den blir mjuk,när du tar loss en saxpinne använd avbitare och dra ut den stegvis,böj inte ut flikarna för mycket efter montering av ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trewq säger:

Jag drar alltså en 4 mm lina genom alla tre vantskruvarna på resp. sida endast genom vantskruvarna, inte genom sprinthålen

 

Det där är riktigt smart, det får vi börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linan låter bra på vantskruven men inte på riggbultarna. Har du gängade terminaler i ändarna på Vajern ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, LuminaL säger:

Linan låter bra på vantskruven men inte på riggbultarna. Har du gängade terminaler i ändarna på Vajern ?

Nej, nyckelringar. På riggbultarna (som sitter ganska väl skyddade). Provade några år med en rostfri tråd genom riggbultarna men den blev för ohanterlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte glödgat rostfritt rostbenäget?

 

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att en vajer som spänns till max inte skapar ett vridande moment. Och man har ju nån gång råkat skruva på vantskruven några varv utan att hålla mot i vajern. Men visst, den kommer troligen inte gänga sig ur vantskruvskroppen om det är en bit kvar på skruven. Troligen inte.

 

Hur är det med såna aspekter som att små kontinuerliga rörelser i gängan kan få den att slitas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Tomas99 säger:

Ett alternativ till kardborrelåsen (som finns på Hjertmans t.ex.) är ju även den gamla hederliga vantskruvslåsningen:

https://www.hjertmans.se/search?q=vantskruv

https://www.seasea.se/sure-clip-5-16-4-pack

 

3393.jpg.cf7d3d9c360425d207c0fedeabaa627a.jpg

Dom "klipsen" övergick jag till för ett par år sedan. Värt varenda krona! 

Nu passar de ju bara på vantskruvarna så man behöver ändå saxpinnar eller ringar på andra ställen. Men, köp dem till vantskruvarna! Av/påmastning och justering under säsong underlättas enormt för några tjugor och de tycks hålla länge. 

 

De finns på Biltema för en fjärdedel av priset mot hjertmans och sea. Jag minns faktiskt inte vart jag köpt mina men jag gissar på biltema, svår att tro att jag betalat 5-600kr för dem hos hjertmans (till hela riggen) , låter ju sjukt... :wacko:

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Dom "klipsen" övergick jag till för ett par år sedan. Värt varenda krona! 

Nu passar de ju bara på vantskruvarna så man behöver ändå saxpinnar eller ringar på andra ställen. Men, köp dem till vantskruvarna! Av/påmastning och justering under säsong underlättas enormt för några tjugor och de tycks hålla länge. 

Jag tycker de är pilliga och allmänt ganska besvärliga.

Det sk "trewq-snöret" verkar mycket smartare! Det ska verkligen provas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Ja alla har vi olika erfarenheter. Jag trycker bara fast dem med ett finger på var sida av vantskruven, klick, en sekund på varje. Vid avmastning tar jag en böjd näbbtång och drar ur dem, även det på en sekund vardera. 

Men trewk-snöret är nog inte dumt det heller. Principen påminner lite om låstråd som vi använde väldigt mycket på flyget (utbildad flygmek). Tänk på att dra snöret åt "rätt" håll genom vantskruven så den inte måste gänga ur ett halvt varv innan den gör nytta bara. Om det är pålitligt lär väl hänga på vilket snöre som används. Det är lite skillnad på dynema och sisalgarn ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöret är i första hand för att visa om vantskruven rör sig, inte för att bromsa den, men jag misstänker att det kan göra det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Pentax säger:

Blir inte glödgat rostfritt rostbenäget?

 

:rolleyes:

Stämmer bra om man värmer för mycket, för hög temperatur menar jag.

 

Temperaturen bör vara runt 800 C vid glödgning och ska hållas i många timmar.

 

Exakta tider och temperaturer beror på stålets samansättning, men det är väl rätt ointressant att glödga saxsprintar i många timmar. Det är enklare och billigare att köpa nya.

 

Ett tips är att gå ner i grovlek på saxsprintarna, då blir de inte så jobbiga att böja ut och tillbaks. Som någon redan påpekat behöver "benen" bara säras några tiotals grade enligt Seld'en.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolvärmare så det blir mörkrött räcker. Sen svalna i luft. ...men...absolut enklast å billigast att byta till nya varje vår. Fast jag har inga som helst problem med mina sax-sprintar. Däremot har ett par sk nyckelringar gett sig lite väl mycket, krökt sig så jag har återgått till saxsprint. Det var på akterstaget.

 

Ang rost. Det är legeringen i sig som hindrar rost. Eg rostar även rostfritt. Om man polerar å slipat slätt så rostar det inte lika lätt- men på en saxsprint? Hallå!

 

På vantskruvarna har jag en sk kontra mutter. Tre händer, en håller i själva vantskruven, en håller emot övre vanten, tredje handen drar år kontramuttern hårt. Det har aldrig lossnat efter det för mig. Nedre kontramuttern klarar man med 2 händer. Man drar den först å hårt då kan man klara sig med två händer på den övre åsså.

 

De där clipsen har jag provat med de har ramlat av el lossnat. Vet ej varför. Så jag liter inte på dem.

Se till att när vanten skruvas in i  vantskruven att det inte är snott eller vridet så uppstår mindre vridkrafter vid sträckningen. Ev kan man vrida wiren 2-3 varv åt fel håll innan man spänner in den så är de krafterna borta. Annars rör det sig om väldigt små krafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Ruskpricken säger:

- - -

De där clipsen har jag provat med de har ramlat av el lossnat. Vet ej varför. Så jag liter inte på dem.

- - -

Hade du rätt storlek på clipsen? Det är viktigt med rätt dimension för att de ska klämma åt och bli kvar. Jag använde dem under många år och tappade aldrig någon.

 

Men kardborrevarianten som satt monterade när jag köpte nuvarande båt är mer praktiska för de behöver ingen tejpning/vantskruvsskydd. Det behövs inte ens verktyg för att montera/demontera dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga;

Det var inte mitt förslag att glödga saxpinnar, det kom ganska tidigt i tråden.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Pentax säger:

Vill bara förtydliga;

Det var inte mitt förslag att glödga saxpinnar, det kom ganska tidigt i tråden.

 

:)

 

På 2017-10-10 på 17:20, LonelyBird säger:

Har haft en hovleverantör for mina saxsprintar. Kriterierna för mina sprintar ha alltid 
varit att de är tillräckligt mjuka. Plötsligt levererar min hovleverantör sprintar som 
är lika hopplöst hårda som tex Biltemas katastrofsprintar.
Nu till frågan, Kan rostfritt stål (saxsprintar) flöjas dvs om jag glödgar en rostfri sprint
blir den mjuk?
Om möjligt hur göra?

Tråden började så här med en fråga från TS....

 

LonelyBird var bara intresserad av om det går och hur man i så fall ska göra för att få mjukare saxpinnar. Det verkade främst gälla mjukgörning av nyinhandlade sprintar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Men trewk-snöret är nog inte dumt det heller. Principen påminner lite om låstråd som vi använde väldigt mycket på flyget (utbildad flygmek).

Låstråd använde man mycket förr, mjuk järntråd och kronmuttrar. Fungerade hur bra som helst. Sen kom låsbrickor där man ska vika upp flikar. Låstråden var lite pillig innan man lärde sig tekniken, då kunde man låsa med förbundna ögon. Låsbrickorna var man tvungna att se = besvärligare.

 

På skutorna hade man ett bockat plattjärn som drogs fast med en bult igenom hålet i vantskruven. kräver lite större dimensioner.

 

Snörets största förtjänst är att man direkt ser om en vantskruv rört sig. Inte för att jag har varit med om det men vibrationer i riggen pga dåligt väder kan kan göra detta.

Sen tycker jag tejp ser förskräckligt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just som Lintott säger, mitt intresse var just den metallurgiska biten men inget ont i alla andra synpunkter heller, snarare tvärtom.

Bhemac:s låstrådsteknik vore fint att få en detaljerad beskrivning på.

Nå nu ser det ut som om rs sprintar inte kan flöjas så då får man glömma det då, men jag som hatar skithårda sprintar undviker nog BT:s dylika. De är de hårdaste jag upplevt...

 

"Jag är inte så säker på att en vajer som spänns till max inte skapar ett vridande moment."

Ja det gör den, och det tilltar i förhållandet till spänningen. Det värsta är att det vridande momentet tilltar dramatiskt om en kardel släpper eller går av. Då kan antalet varv räcka för att skruva ut stycket. Detta för att om en tex 36 kardelad vajer plötsligt blir 35 kardelad, strävar den till att reta ut tvisten (vid belastning) tills kardelerna upptagit den förlorades plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...