Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kvinnornasman

knackar i motorn

Rekommendera Poster

Så låter min Grålle också. Det vet jag beror på att avgaslimpan är sönderrostad. Men som någon föreslog, ner med fingrarna och känn om det kommer avgaser. Det borde märkas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Fjelie säger:

Så låter min Grålle också. Det vet jag beror på att avgaslimpan är sönderrostad. Men som någon föreslog, ner med fingrarna och känn om det kommer avgaser. Det borde märkas.

Tack för det! skall kolla på detta. Tycker det låter mer som att det skulle vara något "metalliskt" men då kan ett sådant ljud uppstå av andra orsaker. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Jag har googlat lite och sett att vissa låter motorn gå, och så drar dom ut tändhatt för tändhatt för att se om ljudet slutar, är detta en metod för att kolla så det inte har med ventillyftarna att göra? 

Det gör man för att isolera vilken cylinder ljudet kommer ifrån. Sedan bra att göra komptest. Oftast om ljudet försvinner så handlar det om kolvslammer.. 

Tillägg: Försvinner inte ljudet så kan problemet ligga i neder delen av motorn, som tex vevlager. Men börja uppifrån och ner. Kolla ventilspel, komp, osv. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Tack för det! skall kolla på detta. Tycker det låter mer som att det skulle vara något "metalliskt" men då kan ett sådant ljud uppstå av andra orsaker. 

 

Jag tycker det ljudet mer låter som ventilslammer. Om du nu får igång motorn igen så kolla ventilspelet.

Riktiga knackljud uppkommer då man belastar motorn, typ bilmotor som får dra tungt på låga varv och för hög växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter som ventilrassel.

Slitna lager låter "värre".

Ta bort ventilkåpan och ta ur tändstiften.

Sedan drar du runt motorn till t ex första cylinderns vippor är lösa, då kan du mäta hälften av ventilspelen och så drar du runt ett varv o mäter resten.

Om du har för stort spel så får du skaffa ett verktyg att ta bort chimsen, mäta dom (ibland står tjockleken på dom) och så addera glappet.

Sen köper du chims med rätt tjocklek och stoppar i.

Jag tror du har för stort spel i en till två vippor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Jag tycker det ljudet mer låter som ventilslammer. Om du nu får igång motorn igen så kolla ventilspelet.

Riktiga knackljud uppkommer då man belastar motorn, typ bilmotor som får dra tungt på låga varv och för hög växel.

Jag skall börja med att känna vid avgaslimpan, som en annan nämde så hade han samma ljud på sin grolle och han var säker på att det var limpan som var sönderrostad. Men skall kolla detta med ventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

Det där låter som ventilrassel.

Slitna lager låter "värre".

Ta bort ventilkåpan och ta ur tändstiften.

Sedan drar du runt motorn till t ex första cylinderns vippor är lösa, då kan du mäta hälften av ventilspelen och så drar du runt ett varv o mäter resten.

Om du har för stort spel så får du skaffa ett verktyg att ta bort chimsen, mäta dom (ibland står tjockleken på dom) och så addera glappet.

Sen köper du chims med rätt tjocklek och stoppar i.

Jag tror du har för stort spel i en till två vippor.

Men man kör inte runt med startmotorn eller? antar att man drar runt den som när man ställer tändningen? Okej så ventilrassel betyder egentligen att chimsen har blivit tunnare pga av att det nötts bort?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Men man kör inte runt med startmotorn eller? antar att man drar runt den som när man ställer tändningen? Okej så ventilrassel betyder egentligen att chimsen har blivit tunnare pga av att det nötts bort?  

Nej, du drar runt den för hand tex med ett spärrskaft och hylsa till vevaxelns remskiva.

Ja slitage ger ventilslammer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Gelis säger:

Nej, du drar runt den för hand tex med ett spärrskaft och hylsa till vevaxelns remskiva.

Ja slitage ger ventilslammer.

Tänkte väl det :)  Vad är det för verktyg man ska ha? är det för att trycka ner ventilen medans man tar bort chimsen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser ett verktyg ut för ventiljustering. Med stöd av kamaxeln trycks ventilen ned och man kan byta shims till rätt tjocklek. Först mätning/kontroll av spelet och sedan eventuellt byte.image.png.ed532043d0fa8a893371c55dff8bd849.png

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gelis säger:

Nej, du drar runt den för hand tex med ett spärrskaft och hylsa till vevaxelns remskiva.

Ja slitage ger ventilslammer.

Jag tror mer på kyllimpan och fjärde avgasporten före ventilslammer. Men jag kan ha fel, men håller med dig till fullo bättre kolla över limpa innan börja med ventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har googlat lite och sett att vissa låter motorn gå, och så drar dom ut tändhatt för tändhatt för att se om ljudet slutar, är detta en metod för att kolla så det inte har med ventillyftarna att göra?"

 

Nej, det tricket använder man om man misstänker att det är en cylinder som inte går. Om motorljudet inte ändras när man drar en tändhatt så går motorn inte på den cylindern.

 

(Man skulle möjligen kunna lokalisera en läcka i en cylinder på det sättet också men det är mycket enklare och säkrare att göra ett kompressionsprov istället.)

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Så här ser ett verktyg ut för ventiljustering. Med stöd av kamaxeln trycks ventilen ned och man kan byta shims till rätt tjocklek. Först mätning/kontroll av spelet och sedan eventuellt byte.image.png.ed532043d0fa8a893371c55dff8bd849.png

Denna har en vän, är det typ samma?

received_951900858281343.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det där är en ventilbåge. Den är till för att demontera ventilernas knaster för att få bort ventilerna ur toppen. Toppen måste alltså vara bortmonterad från motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gelis säger:

Nej, det där är en ventilbåge. Den är till för att demontera ventilernas knaster för att få bort ventilerna ur toppen. Toppen måste alltså vara bortmonterad från motorn.

Okej, om det nu är ventilslammer får jag helt enkelt införskaffa mig rätt verktyg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du skaffar rätt verktyg kan du ju mäta ventilspelen för att se om de är utanför spec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Kane säger:

Innan du skaffar rätt verktyg kan du ju mäta ventilspelen för att se om de är utanför spec.

Ja precis! Var bara lite nyfiken:) någon som har spec för avstånden på b23? Antar att det är en för insug och en för utblås(Min pärm med specifikationen ramlade i havet och därav är en del info borta) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som avgasläckage... Tycker inte det låter som ventilslammer och ljudet blir dessutom bättre med lite varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid svårt att avgöra ett missljud på video, ljudet upptas så annorlunda med mikrofon, än med örat. Doch tycker jag det låter litet som om det läcker avgas, men det är svårt att avgöra.

 

Att ta av en tändhatt i gången har inget med knack i ventillyftarna att göra, de knackar oberoende av om det tänder eller ej. Däremot kan du kanske avgöra om det är avgaspackningen som läcker.

Ta bort en tändhatt, starta motorn, och lyssna om "knacket" försvinner (egentligen i detta fall "smattret"). stanna motorn, och sätt på tändhatten, och ta nästa, och gör om proceduren.

Ta inte av tändhattarna då motorn går, du får nästan säkert stötar från tändningen, och det är inte så behagligt. Och, ja, jag har provat...

 

Redigerar:

Skrev inlägget utan att inse att det fanns en sida till...

Kolla ändå att det inte bara är avgasläckage innan du börjar med att ta bort ventilkåpa och grejor.

Regel nummer ett: Börja med det billigaste felet.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Kronvik säger:

Kolla ändå att det inte bara är avgasläckage innan du börjar med att ta bort ventilkåpa och grejor.

Regel nummer ett: Börja med det billigaste felet.

 

Ja om det är avgasläckage som låter så kan det vara både det billigaste och dyraste felet, troligtvis det dyraste.

Billigast om det bara är packningen, men det brukar inte finnas någon packningsyta kvar att täta mot i toppen, detta går att fixa med en stålring. Ännu värre  om det frätt hål i avgasporten. dvs dyrt och besvärligt då toppen är skrot, om man inte känner någon som är duktig på att svetsa aluminium, vilket fall som helst måste toppen bort från motorn. Sedan så är troligen avgaslimpan slut då blev det ännu dyrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att tråden är gammal, men ser inte om de löste sig? Jag hade exakt det ljudet i min motor, och de krävdes en ventiljustering

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Christopher90:

Vet att tråden är gammal, men ser inte om de löste sig? Jag hade exakt det ljudet i min motor, och de krävdes en ventiljustering

@Christopher90 Välkommen till MG!
Ja det är alltid trevligt när en trådskapare avslutar tråden med någon form av resultat, ofta slutar det bara med frågetecken.          

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...