Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

NAVTEX

Rekommendera Poster

Min Navtex tar emot stationer i Norge, Danmark, Tyskland, UK. Men inte Grimeton i Sverige. Nu är jag visserligen på Vänern men man kan tycka att hör jag Rogaland så borde Grimeton gå in.

Hör ni på kusten Grimeton?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte jag heller men det trodde jag berodde på att jag ställt in apparaten fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grimeton sänder numera navtex på samma frekvens 518 kHz som Jelöya enligt DENNA SAJT?
(I så fall måste ju de två radiosändarna turas om att sända rent tidsmässigt enligt nåt uppgjort schema - allt för att inte störa ut varandra.)

Så, den som lyssnar med riktad antenn* enbart mot Grimeton eller enbart Jeölöya kan ha oturen att missa sändningen rent tids/schemamässigt. (Uppleva detta som att Grimeton inte längre sänder ifall lyssningstillfällena råkat hamna i Jelöyas tidsfönster.)

*) Samma fenomen kan förmodligen drabba normala rund-instrålande mottagarantenner om båten befinner sig i nån sorts oturlig ficka mellan Grimeton och Jelöya? Svag signal plus alternerande antenn-väderstreck kanske sammantaget upplevs som "Grimetondöd" ifall man råkar provlyssna litet "oturligt tidsmässigt" jämfört med tidsintervallerna i schemat nedan? Bara en fundering.

Bildkälla: Se länkade sajten ovan.
Grimeton...
navtex.grimeton.png

Jelöya...
x2.png.d24f52bce802e4b4463a24803df5b37b.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla NAVTEX sändare använder 518kHz (490kHz för utsändningar på lokalt språk, dock ej hos oss).

Man ställer in mottagaren för de områden man vill bevaka, i mitt fall I och M. Sen sänder de vid olika tider. Man ställer även in vilka meddelandtyper man vill få, tex A=navigationsvarningar, M=Väder etc.

Antennen är alltid rundstrålande, det här är ju ett automatiskt system. En dålig antenn kan ju ställa till det men jag får ju in Hamburg klockrent....

Min maskin filtrerar bort om det är mer än 30% fel (=rotvälska). Jag ser sändningar från Grimeton men de är oläsbara.

Jag vet att man tidigare har haft problem att få in Grimeton. Det var några år sedan och Sjöfartsverket har kanske inte hunnit....

 

NAVTEXkarta.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...