Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Orvadet

Ctek Smartpass och D250sa D+?

Rekommendera Poster

Håller på att dra om elsystemet på segelbåten och hittade en gul kabel skruvad direkt på pluspolen på förbrukarbatterierna. Den drog onekligen 10mA så något gjorde den. Efter några timmars letande och isärskruvande av halva inredningen hittade jag den på D+ på generatorn. Idag sitter ett gammalt stort skiljerelä men skrotar det till förmån för Smartpass och D250SA så frågan är nu, vad ska jag göra med den, 10mA är ju inte mycket men ser hellre att generatorn triggas på annat sätt. Är också lite orolig att D250SA/Smartpass och D+ till plus på förbrukningsbanken kanske inte blir optimalt ur laddningsoptimering. Har svart bälte i googling men det räckte visst inte så hoppas det finns någon expert här. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det var D+. Den gula kabeln brukar vara "snuskabeln". Den är i allmänhet kopplad till B+. Uppgiften är att ge regulatorn den faktiska polspänningen. 

För att undvika ca 10 mA:s dränering brukar man koppla den till sekundärsidan av huvudbrytaren.

Dock ser man till att kopplingarna mellan batteriet och huvudbrytaren är väl tilltagna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, LonelyBird säger:

Är du säker på att det var D+. Den gula kabeln brukar vara "snuskabeln". Den är i allmänhet kopplad till B+. Uppgiften är att ge regulatorn den faktiska polspänningen. 

För att undvika ca 10 mA:s dränering brukar man koppla den till sekundärsidan av huvudbrytaren.

Dock ser man till att kopplingarna mellan batteriet och huvudbrytaren är väl tilltagna...

 


Aha, tack för svar, kollade lite noggrannare nu (trångt) det var grön färg på den så blev lurad. Den går in under en liten plastbox direkt in i generatorn. Och med lite googlande så kom jag vidare. Skickar med bilden jag hittade. Fast med smartpass/d250sa borde den kopplas efter huvudströmbrytaren  på startbatteriet istället eller?

splitcharge.PNG

Redigerad av Orvadet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så där ser det ut på Valeo. Jag är dålig på smartpass men förstår inte varför snusledningen inte kan få vara efter huvudbrytaren. Detta för att eliminera en konstant dränering. Se då bara till att du har väl tilltagna kablar mellan batteri och huvudströmbrytare och god kvalitet/dimension på brytaren. 

Dålig är jag på smartpass/D250SA då jag alltid övertalat mina vänner att ta den här i stället:

http://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, LonelyBird säger:

Just så där ser det ut på Valeo. Jag är dålig på smartpass men förstår inte varför snusledningen inte kan få vara efter huvudbrytaren. Detta för att eliminera en konstant dränering. Se då bara till att du har väl tilltagna kablar mellan batteri och huvudströmbrytare och god kvalitet/dimension på brytaren. 

Dålig är jag på smartpass/D250SA då jag alltid övertalat mina vänner att ta den här i stället:

http://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

 

Tittade på Sterlingprylen också men den gick bort av flera skäl, bla om den går sönder så riskerar laddning att upphöra helt på både start och förbrukarbatterier, om Cteklösningen går sönder så fungerar laddning till startbatteriet och antingen från sol eller generator på förbrukningsbatterier. Sedan måste man dessutom ha externa regulatorer för solpaneler vilket man också slipper med Ctek D250SA/Smartpass kombon så ser inte riktigt fördelen med den om den inte är snorbillig i jämförelse :).
Har dock kommit fram till att det är bäst att ha den gula tåten efter huvudströmbrytaren på startbatteriet eftersom spänningen minskar där vid laddning kontra förbrukningsbatterier där den istället ökar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Orvadet säger:

Tittade på Sterlingprylen också men den gick bort av flera skäl, bla om den går sönder så riskerar laddning att upphöra helt på både start och förbrukarbatterier

Det stämmer inte. Startbatteriet får alltid laddning, skulle DC/DC-omvandlaren i Sterlingen lägga av så kopplas den förbi, alla batterier laddas från generatorn. Precis som innan man hade Sterling.

Att man vill ha en separat solcellsregulator är ju för att inte lägga alla ägg i samma korg. Att ha en separat regulator där man kan justera spänningen är viktigt eftersom solen laddar batterierna vareviga dag.

Sterlings största fördel är att den kan ladda de olika batterityperna optimalt även LiFePO4 som är framtiden. Det ger ökad livslängd. Sterling  ger betydligt mer stöm, framförallt i början av laddnngen när batterierna kan ta emot det.

Smartpass kopplar bort D250 när strömmen är större än 20A. Då är det enbart generatorn som styr laddningen, vilket den oftast inte är så bra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Det stämmer inte. Startbatteriet får alltid laddning, skulle DC/DC-omvandlaren i Sterlingen lägga av så kopplas den förbi, alla batterier laddas från generatorn. Precis som innan man hade Sterling.

Att man vill ha en separat solcellsregulator är ju för att inte lägga alla ägg i samma korg. Att ha en separat regulator där man kan justera spänningen är viktigt eftersom solen laddar batterierna vareviga dag.

Sterlings största fördel är att den kan ladda de olika batterityperna optimalt även LiFePO4 som är framtiden. Det ger ökad livslängd. Sterling  ger betydligt mer stöm, framförallt i början av laddnngen när batterierna kan ta emot det.

Smartpass kopplar bort D250 när strömmen är större än 20A. Då är det enbart generatorn som styr laddningen, vilket den oftast inte är så bra på.

 

Hmm, är du säker på att den skulle kopplas förbi? Har missat det när jag kollade på den, såg ett enkelt kopplingsschema någonstans och det såg ut som ganska mycket intelligens i all styrning.
D250SA justerar också spänningen "vareviga dag" från solpaneler så det är ingen skillnad mot Sterling med extern regulator. Smartpass ökar spänningen från generatorn vid behov, inte bypassar, så generatorn är aldrig direktkopplad med förbrukningsbatterierna.

Om man kan lita på att Sterlingen verkligen bypassar till startbatteri när den brunnit upp så kanske jag kollat närmare på den, om inte skulle jag hellre elda upp bröstvårtorna än att köpa den :) .

Redigerad av Orvadet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du år osäker på hur säker Sterlingen är så kan du ju sätta en by pass switch över den. Dock kan jag säga att att alla 6 installationer jag följt har funkat klockrent. Viktigt är dock att välja en tillräckligt kraftig version...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Orvadet säger:

Hmm, är du säker på att den skulle kopplas förbi?

Javisst. Det är egentligen väldigt enkelt. Den viktiga delen är DC/DC-omvandlaren som höjer laddspänningen till den nivå batterierna bör laddas med (men som generatorerna sällan klarar).

Parallellt med DC/DC-omvandlaren har man (troligen) lagt en diod som skickar strömmen förbi DC/DC-omvandlaren. Ganska simpelt. Visst kan dioden gå sönder men då har dioderna i generatorn redan gott sönder. Detta är enkelt att kolla, koppla bara bort minus till Sterling, då kan inte DC/DC omvandlaren inte fungera, eller hur?

 

2 timmar sedan, Orvadet säger:

D250SA justerar också spänningen "vareviga dag" från solpaneler så det är ingen skillnad mot Sterling med extern regulator.

Jo, på  en EPever tex kan man justera spänningarna så de passar alla batterityper. Viktigt därför att solen laddar kanske året runt. På vinterhalvåret kan man ställa ner spänningen eftersom de flesta batterityper mår bra av lite lägre laddspänning när laddningen knappt behövs.

 

2 timmar sedan, Orvadet säger:

Smartpass ökar spänningen från generatorn vid behov

Nej, det stämmer inte alls. Var hittar du den informationen? Ctek säger själva att Smartpass är en "dirigent". Skulle Smartpass kunna höja spänningen, varför skulle man då behöva D250?

 

Sterling ProAltC är till sin funktion lika, skillnaden är att ProAltC kan ge 130A med rätt justerad spänning. D250 kan ge 20A. Smartpass tillkom för att folk inte tyckte 20A var så mycket att hurra för.

Det kan ta ett par timmar innan strömmen kommer ner till 20A. Ett strömavkännande relä skulle kunna göra samma sak som Smartpass.

Koppla in en amperemeter så syns det ganska väl hur Smartpass/D250 funkar.

 

I dagsläget vet jag tre som slängt ut Smartpass/D250. De märker ingen skillnad. Nu är det segelbåtar med kanske högst en timmas motorgång. Har man normalt betydligt längre motortid så blir det skillnad. Sterling brukar märkas efter några minuter.

De har alla sålt sina grejer till husvagnsägare och där gör det nytta pga lång kablar . Att husvagnarna inte behöver Smartpass vet de inte, de är så nöjda ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har roat mig med att läsa manualen på D250SA dvs den nya versionen av D250S.

Det står att den är lämplig för följande batterityper: "Wet, MF, Gel, AGM, EFB och Ca/Ca". 

OBS att LiFePO4 finns med i listan.

Det står också "Valbart AGM-läge för AGM-batterier" och "Max 14,4V (14,7V i AGM)".

För den äldre D250S står det: "Den lämpar sig för alla typer av bly-syrabatterier (Wet, MF, Gel och AGM)".

Att D250S inte var optimal för AGM vart det många som märkte. Trots att Ctek påstod detta. Nu har de i alla fall upptäckt detta och den nya kan ladda med 14,7V vilket är rätt spänning för Europeiska AGM-batterier (Sterling kör 14,7V).

500 spänn dyrare blev det också fast den är ju snyggare ;)

 

Sen råkade jag grotta ner mig i ett kandidatexamensarbete av Daniel Törmänen

Framtidens D250S Dual batteriladdare

Det står en del intressant där. Bla

 

"MCUn för långsam för att kunna möjliggöra en bra MPPT  algoritm för upptagning av energi från solceller på ett optimalt sätt."

och

"Elektroniklösningen bygger på en mindre bra implementerad MPPT-algoritm".

 

Det stämmer också bra med vad flera sagt, det är inte en bra MPPT-regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, bhemac säger:

Nu har roat mig med att läsa manualen på D250SA dvs den nya versionen av D250S.

Det står att den är lämplig för följande batterityper: "Wet, MF, Gel, AGM, EFB och Ca/Ca". 

OBS att LiFePO4 finns med i listan.

Det står också "Valbart AGM-läge för AGM-batterier" och "Max 14,4V (14,7V i AGM)".

För den äldre D250S står det: "Den lämpar sig för alla typer av bly-syrabatterier (Wet, MF, Gel och AGM)".

Att D250S inte var optimal för AGM vart det många som märkte. Trots att Ctek påstod detta. Nu har de i alla fall upptäckt detta och den nya kan ladda med 14,7V vilket är rätt spänning för Europeiska AGM-batterier (Sterling kör 14,7V).

500 spänn dyrare blev det också fast den är ju snyggare ;)

 

Sen råkade jag grotta ner mig i ett kandidatexamensarbete av Daniel Törmänen

Framtidens D250S Dual batteriladdare

Det står en del intressant där. Bla

 

"MCUn för långsam för att kunna möjliggöra en bra MPPT  algoritm för upptagning av energi från solceller på ett optimalt sätt."

och

"Elektroniklösningen bygger på en mindre bra implementerad MPPT-algoritm".

 

Det stämmer också bra med vad flera sagt, det är inte en bra MPPT-regulator.

 

Det här forumet suger häst*****, jag skrev ett långt svar som tog en bra stund som försvann. Måste dessutom återställa lösenordet varje gång på 3 olika webbläsare och fem olika datorer för att kunna logga in :(

Ja ja, innan jag glömmer, måste tacka för ditt tips på landströmssepareringen från inverter, håller på att installera nu. :)

I vilket fall som helst så finns ingen möjlighet att två olika prylar med avancerade laddningsalgoritmer kan prestera bättre än en ensam pryl. Din solregulator och laddare  kommer inte ha en aning om batteristatus när de båda skjuter in ström i batterierna. Iof inte D250SA heller hela tiden men ganska ofta.

 

Och det är klart, har man en generator på +120A är inte CTEKs lösning optimal men jag har en på 50A så för mig passar klarar nog D250SA merparten av laddningen.

 

 

 

Den här texten fick mig att tro att de alltid laddade optimalt.

"CTEK D250S Dual and CTEK SmartPass
Combining the CTEK D250S Dual and CTEK SmartPass ensures optimal battery charging.
The CTEK SmartPass manages the energy transfer through the CTEK D250S Dual, which then converts and produces the optimal voltage of 14.4V, even if the alternator only produces 14V.

 

Har en Victron med App så jag kommer ha koll på laddningen. Kanske tom skaffar en till så jag ser startbatteriets laddning också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Orvadet säger:

I vilket fall som helst så finns ingen möjlighet att två olika prylar med avancerade laddningsalgoritmer kan prestera bättre än en ensam pryl. Din solregulator och laddare  kommer inte ha en aning om batteristatus när de båda skjuter in ström i batterierna.

Jo visst kan de det. Laddningsalgoritmer är inte direkt avancerade, ganska basic om man förutom ström och spänning kan hålla reda på temperatur och batterityp. Det finns tex hur många solanläggningar där man har flera regulatorer. Eller kombinationen sol+landström. Problemen som finns är laddare som inte vet när tex kylen startar utan tror att det nyss toppladdade batteriet är djupt urladdat.

 

Ctek gör snygga saker och är extremt duktiga på marknadsföring (eller har en bra byrå). Man beskriver saker på ett sätt som får läsaren att läsa in saker som inte står. Påminner om den absoluta värsta sortens religösa rörelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gula sätts på startbatteriets pluspol, men ja den kan väl sättas på strömbrytaren å förutsatt att spänningsfallet inte är stort däremellan. Den ska som sagt känna av spänningen på batteriet och har du spänningsfall tror generatorn det är mindre kräm i startbatteriet än vad det verkligen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...