Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moltas

Båtkapell från Norge.

Rekommendera Poster

Hur betalar man moms i ett land då det inte tillhör EU? Gör man det i Sverige eller Norge? Har fått pris ex. moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på.. Du köper troligen som privatperson. Beställer du med frakt så fixar fraktbolaget, typ DHL, detta för dig. 

Skal du åka och hämta själv, så får du nog betala norsk moms till säljaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, BerraS säger:

Skal du åka och hämta själv, så får du nog betala norsk moms till säljaren. 

Köper du av ett företag så ska du ha ett kvitto där momsen är specad. Det ska helst också framgå att Norge är ursprungsland. Sen går du in till norska tullen vid gränsen och gör en begäran om att få tillbaka den norska momsen. Nästa steg är att ev besöka svenska tullen för att betala svensk moms. Man kan försöka smuggla in varan men det kan vara lurigt, de raclkarna pratar med varandra ibland.

Går man inte till norska tullen så finns risken att man betalar moms i båda länderna. 

Ring svenska tullen innan du ska åka, de brukar vara väldigt bra att prata med.

Det finns fördelar med EU, inte bara att de ser till att svenska grodor har rätt penislängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som dagligen passerar den Svensk/Norska gränsen ställer mig frågan var du bor och hur kapellet ska transporteras över gränsen? Om du ska få det transporterat av företag så bör de sköta allt, om du ska köra hem det själv så ser jag inte problemet.

Norsk och svensk moms är ju samma, och om du vill ha tillbaka den norska så ska du ansöka hos nån instans på gränsen, inte norska tullen. Sen ska du in på svenska tullen och ordna så du får betala tull och moms innan du glad och fattigare kör hem. Återbetalningen på den norska momsen får du vänta på upp till 3 månader har jag hört.

Av egen erfarenhet (bor nära gränsen) är det enklast att handla och åka hem med det man köpt utan att blanda in myndigheter. Många saker är mycket billigare i Norge eftersom de är smarta nog att säga nej till klubben.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Seahunter säger:

...

Många saker är mycket billigare i Norge eftersom de är smarta nog att säga nej till klubben.

 

Mvh Andréas

Vad är billigare i Norge än i Sverige?

Räkor, socker, frukt, skidstavar, bröd, hemelektronik, blöjor, något mera?

Båtkapell kanske.

 

Det verkar hur som helst inte vara värt att bygga stora köpcentra på den norska sidan av gränsen för dessa produkter.

 

Vanligtvis känner jag mig rånad in på bara skinnet efter några dagar i Norge.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl avsluta tråden  med att det löst sig. Hoppade av detta med Norge. Det var frågan om ett kapell till en Nimbus 28 dc. Hörde med Hansen Protection som hade mallar till denna båt. Priset i sig var nån tusenlapp billigare än i Sverige men sen kom frakten till. Rörde sig om 1500 kr. Dom ville ha hela summan i förskott, ca 25 000 kr. Om det sen inte passade och skicka det hitan och ditan....nja, konceptet passade inte mig riktigt. Sen var det detta med momsen då, om oturen var framme att det inte passade. Hur ställer sig moms- och tullfrågan då? Nu beställde jag kapellet från Eliassons i Gbg istället, blev kanske något mindre dyrt då jag fick rabatt om jag beställde innan oktobers utgång. Har fått hem det för ett tag sen men inte provat ännu då båten ligger inpackad med presenningar. Kapellet ser väldigt bra ut iaf.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Mackey säger:

Vad är billigare i Norge än i Sverige?

Räkor, socker, frukt, skidstavar, bröd, hemelektronik, blöjor, något mera?

Båtkapell kanske.

 

Det verkar hur som helst inte vara värt att bygga stora köpcentra på den norska sidan av gränsen för dessa produkter.

 

Vanligtvis känner jag mig rånad in på bara skinnet efter några dagar i Norge.

 

Mackey

Till båten har jag köpt vvb för halva svenska priset, gasolspis för en tredjedel medans en kompis betalade ca 6000 för en som kostade runt 14000 i Sverige. Gasen till spisen kostar 199 kr för byte av 10 kg flaska. 12 v kyl har blivit billigare här hemma, men tidigare kunde lokala handlaren inte ens köpa in till det priset butiken tog i Norge. 10,5 m aluställning (samma som Erlandsson) och 400g presenning för 4000.

Om du ska fixa till gamla golv...kolla priset i Norge. Kakel och klinker är ganska billigt i europa, men priset stiger många hundra procent på Öresundsbron. Sen går det ner över Svinesundsbron igen. Senast köpte vi nya trenden klinker som ser ut som trä, priset här hemma började på 799/kvm!! Vi betalade 229/kvm, villket var bland det dyraste vi köpt. Fix, fog och fiberarmerat flytspackel är minst halva priset. Golvvärme köpte jag billigare i butik än på nätet hemma, och den var Svensk. Det är så billigt att jag funderar på att räta upp garagegolvet och lägga klinker. Blir billigare än att måla med något som håller.

200 liter rostfri vvb, samma pris som en 60 liters i Sverige. Färg är också betydligt billigare samt de flesta byggvaror.

I Norge kan man teckna "blöjavtal" i butikerna, ger tydligen ett hyggligt bra pris.

Man måste ha lite koll på vad som är prisvärt i Sverige gentemot Norge. Saker tillverkade i Asien är ofta billigare eftersom EU har strafftullar, jordbruksprodukter är dyra eftersom Norge har strafftullar. Vet inte om det gäller spannmål  eftersom norskt bröd är ganska billigt och helt sagolikt gott, inte alls som vårt sockerstinna massproducerade skitbröd.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra beskrivning av Norgepriser.Jag köpte klinker,frostsäker,genomfärgad på Bauhaus (S)och lade in i garaget.30kvm-3500kr inkl alt material,så ibland hittar man de låga priserna här oxå.Tack för lektionen seahunter//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en plexilucka som en (”klant/landkrabba”)trampat sönder till min Scand 27 Adriatic 2015, norska momsen var avdragen och den svenska tillagd, smidigt och enkelt!

Agder boat hette företaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎12‎-‎23 på 22:15, moltas säger:

Jag får väl avsluta tråden  med att det löst sig. Hoppade av detta med Norge. Det var frågan om ett kapell till en Nimbus 28 dc. Hörde med Hansen Protection som hade mallar till denna båt. Priset i sig var nån tusenlapp billigare än i Sverige men sen kom frakten till. Rörde sig om 1500 kr. Dom ville ha hela summan i förskott, ca 25 000 kr. Om det sen inte passade och skicka det hitan och ditan....nja, konceptet passade inte mig riktigt. Sen var det detta med momsen då, om oturen var framme att det inte passade. Hur ställer sig moms- och tullfrågan då? Nu beställde jag kapellet från Eliassons i Gbg istället, blev kanske något mindre dyrt då jag fick rabatt om jag beställde innan oktobers utgång. Har fått hem det för ett tag sen men inte provat ännu då båten ligger inpackad med presenningar. Kapellet ser väldigt bra ut iaf.

/Moltas.

Jag är på gång att beställa nytt kapell, är du nöjd med Eliassons? hur är passformen? (om du nu hunnit provmontera det än)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat det ännu. Båten är inlindad av pressenning så får vänta med provning tiĺls lite längre fram. Men som sagt innan så ser kapellet välgjort ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...