Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Northsea

Hur rengöra avluftning till septiktank?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har toadoft på toaletten, under durken där septiktanken är. Båten är 10 år, tror knappast slangarna är bytta någon gång. Läste att slangarna kan gasa en del och är inne på att byta alla slangar. Dock - vad jag förstår är det också så att det gasar lite om avluftningen är igensatt?

 

Min fråga är. Kan jag köra in tryckluft i avluftningen på utsidan och således få avluftningen ren? Om jag har locket öppet till tömningen, blir det då en dusch eller ska det vara öppet?

 

Stort tack för alla svar och idéer jag får!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Northsea säger:

Hej,

 

Har toadoft på toaletten, under durken där septiktanken är. Båten är 10 år, tror knappast slangarna är bytta någon gång. Läste att slangarna kan gasa en del och är inne på att byta alla slangar. Dock - vad jag förstår är det också så att det gasar lite om avluftningen är igensatt?

 

Min fråga är. Kan jag köra in tryckluft i avluftningen på utsidan och således få avluftningen ren? Om jag har locket öppet till tömningen, blir det då en dusch eller ska det vara öppet?

 

Stort tack för alla svar och idéer jag får!

Om toatanken är delvis fylld och du pumpar luft i avluftningen så lär det spruta ur ett öppet däckstömningsbeslag.

 

Det är väl bättre att tömma tanken helt, låta bottenkranen vara öppen och spruta in vatten i avluftningen. Med vatten så löser du ju ev skit som sitter i slangen, tryckluft blåser ju bara bort det som sitter löst. Att spola rent vatten genom tanken är ju knappast olaglig toatankstömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall byta alla slangar byter du såklart också avluftningsslangen samtidigt, och då till en gastät typ (dvs samma typ som övriga slangar till tanken). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisolrör funkar bra till avluftning, sådana där plastklädda kopparrör.

Betydligt billigare än toaslang och längre livslängd utan lukt.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Mackey säger:

Prisolrör funkar bra till avluftning, sådana där plastklädda kopparrör.

Betydligt billigare än toaslang och längre livslängd utan lukt.

 

Mackey

 

Hur fungerar rostfri tank vs koppar..? 

Finns inte en risk att man kan använda toainstallationen som startbatteri..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Finns inte en risk att man kan använda toainstallationen som startbatteri..?

Om man äter rätt kanske?

Jag kollade lite på det där och kom framtill att det inte ska vara några problem. Av praktiska skäl blev det några cm slang mellan det rostfria och kopparn.

Det ska också vara ok att hårdlöda mässingsnipplar mot den rostfria tanken.

Nästa tank blir polyeten då behöver man inte ens fundera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Så, byte av slangen är bästa alternativet? Måste säga att jag inte är vän med mitt toa system. Vattentoalett med tömning på däck, körde tömningssugen säkert 20 min och vet fortfarande inte om det blev tomt. Vågar bara öppna halva farten då det blev liten olycka i somras, kom upp lite på däck när jag ökade suget, luftningen verkar inte hänga med...

 

Har kulventil som jag sedan provat när tanken ska vara tom, men den öppnar bara ca 75%. Borde dock komma en del om det funnits kvar något... Eller hur?

 

Båtbutikerna verkar tillverka septikslangar i guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med kulventilen kan du väl prova genom att hälla vatten i tanken via tömningen? Men stoppa inte ner slangen, såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Northsea säger:

Tack för alla svar. Så, byte av slangen är bästa alternativet? Måste säga att jag inte är vän med mitt toa system. Vattentoalett med tömning på däck, körde tömningssugen säkert 20 min och vet fortfarande inte om det blev tomt. Vågar bara öppna halva farten då det blev liten olycka i somras, kom upp lite på däck när jag ökade suget, luftningen verkar inte hänga med...

 

Har kulventil som jag sedan provat när tanken ska vara tom, men den öppnar bara ca 75%. Borde dock komma en del om det funnits kvar något... Eller hur?

 

Båtbutikerna verkar tillverka septikslangar i guld.

Mitt motto är att felsöka och hitta felet innan jag börjar reparera/byta grejor. Det hjälper ju inte att byta slang för att tro att tanken blir tom när du suger ur den.

 

Du ska hålla munstycket på sugslangen så att det är helt tätt mot däcksbeslaget. Om det inte går så är det fel på däcksbeslag (finns en del äldre modeller som inte passar mot modernare sugmunstycken) eller så är sugmunstycket trasigt. Det ska vara tätt för att sugen ska fungera på rätt sätt och då ska det inte komma något på däck (man får däremot vara försiktig när man avslutat sugandet och ska ta bort munstycket). Sen måste sugen öppnas helt för att sörpla upp tankinnehållet. Om du bara öppnar sugen delvis så blir det ju inte mycket drag i sugandet. Du bör ju även märka när du suger om det drar in luft i avluftningen.

 

När jag sugtömmer så töms tanken via sugröret till ca 90-95% (sugröret inne i tanken slutar tydligen en bit ovanför botten). Det tar inte lång stund förrän det "sörplar" i tanken vilket syns i siktglaset på sugmunstycket. Det kommer inte en droppe på däck vid tömningen.

 

Om bottenkranen bara går att öppna till 75% - vet du i vilket läge kulan står när du tror den är stängd? Eller är det kranarmen som går att vrida till 75% och kulan kanske står helt stilla?

Jag rekommenderar att du tar en ordentlig koll på bottenkranen när du torrsatt. Den bör nog bytas ut så du vet att den fungerar på rätt sätt.

 

Jag blir alltid lite tveksam om problemen med toaslangar. I förra båten så var slangarna nästan 25 år gamla när båten såldes och jag upplevde inte något problem med slangarna (toaslang från toa till tank samt från tank till bottenkran, genomskinlig armerad plastslang för avluftningen). Den toan och tanken satt i ett utrymme mellan salong och förpik så det hade varit ordentligt otrevligt om det luktat. Nuvarande ägare har haft båten i fem år och jag har fortfarande inte hört nämnas om luktproblem.

 

Har du koll så det inte är någon läcka från någon anslutning (den behöver inte vara stor för att få doftproblem) eller "att det missats" vid toan så att det kommit urin i skarvar t.ex. under stolen. Eller att någon röranslutning är otät.

 

Det kan även uppstå läckor i tanken som är så små att de inte syns vid en hastig koll. Titta efter om det finns någon "ärgpunkt" vid någon svets. Rostfri plåt får temperaturförändring vid svetsning så att det kan uppstå små korrosionshål någon cm bredvid svetsen (där blir tydligen någon temperaturzon så att metallurgin påverkas och möjliggör korrosion). Jag har haft sådan korrosion på en rostfri ljuddämpare och det tog ett tag innan jag kunde lokalisera varifrån vattnet läckte in..... När jag väl hittade det så var det flera småhål i en krans parallellt med svetsen. I de största så gick det att stoppa igenom en syl och i de minsta så gick det in en nål när jag petat lite på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-11 på 00:11, Lintott säger:

Mitt motto är att felsöka och hitta felet innan jag börjar reparera/byta grejor. Det hjälper ju inte att byta slang för att tro att tanken blir tom när du suger ur den.

 

Du ska hålla munstycket på sugslangen så att det är helt tätt mot däcksbeslaget. Om det inte går så är det fel på däcksbeslag (finns en del äldre modeller som inte passar mot modernare sugmunstycken) eller så är sugmunstycket trasigt. Det ska vara tätt för att sugen ska fungera på rätt sätt och då ska det inte komma något på däck (man får däremot vara försiktig när man avslutat sugandet och ska ta bort munstycket). Sen måste sugen öppnas helt för att sörpla upp tankinnehållet. Om du bara öppnar sugen delvis så blir det ju inte mycket drag i sugandet. Du bör ju även märka när du suger om det drar in luft i avluftningen.

 

När jag sugtömmer så töms tanken via sugröret till ca 90-95% (sugröret inne i tanken slutar tydligen en bit ovanför botten). Det tar inte lång stund förrän det "sörplar" i tanken vilket syns i siktglaset på sugmunstycket. Det kommer inte en droppe på däck vid tömningen.

 

Om bottenkranen bara går att öppna till 75% - vet du i vilket läge kulan står när du tror den är stängd? Eller är det kranarmen som går att vrida till 75% och kulan kanske står helt stilla?

Jag rekommenderar att du tar en ordentlig koll på bottenkranen när du torrsatt. Den bör nog bytas ut så du vet att den fungerar på rätt sätt.

 

Jag blir alltid lite tveksam om problemen med toaslangar. I förra båten så var slangarna nästan 25 år gamla när båten såldes och jag upplevde inte något problem med slangarna (toaslang från toa till tank samt från tank till bottenkran, genomskinlig armerad plastslang för avluftningen). Den toan och tanken satt i ett utrymme mellan salong och förpik så det hade varit ordentligt otrevligt om det luktat. Nuvarande ägare har haft båten i fem år och jag har fortfarande inte hört nämnas om luktproblem.

 

Har du koll så det inte är någon läcka från någon anslutning (den behöver inte vara stor för att få doftproblem) eller "att det missats" vid toan så att det kommit urin i skarvar t.ex. under stolen. Eller att någon röranslutning är otät.

 

Det kan även uppstå läckor i tanken som är så små att de inte syns vid en hastig koll. Titta efter om det finns någon "ärgpunkt" vid någon svets. Rostfri plåt får temperaturförändring vid svetsning så att det kan uppstå små korrosionshål någon cm bredvid svetsen (där blir tydligen någon temperaturzon så att metallurgin påverkas och möjliggör korrosion). Jag har haft sådan korrosion på en rostfri ljuddämpare och det tog ett tag innan jag kunde lokalisera varifrån vattnet läckte in..... När jag väl hittade det så var det flera småhål i en krans parallellt med svetsen. I de största så gick det att stoppa igenom en syl och i de minsta så gick det in en nål när jag petat lite på dem.

Tack för utförligt svar.

 

Jag måste ha fel däckbeslag, själva gummislangen på sugen går ner till hälften i hålet ungefär. Mao, om jag drar på ful och råkar vicka slangen några mm åt sidan så kommer en fontän är jag rätt. Knepigt, båten är 2007 byggd i Finland, men kanske fanns olika standarder då. Får helt enkelt överväg att byta även det.

 

Kulventilen öppnas i slangens riktning, men visst - om den öppnar är ju omöjligt att säga. Grisjobb men kanske en idé att Ställa en hink under och se vad som sker efter upptagning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Northsea säger:

Tack för utförligt svar.

 

Jag måste ha fel däckbeslag, själva gummislangen på sugen går ner till hälften i hålet ungefär. Mao, om jag drar på ful och råkar vicka slangen några mm åt sidan så kommer en fontän är jag rätt. Knepigt, båten är 2007 byggd i Finland, men kanske fanns olika standarder då. Får helt enkelt överväg att byta även det.

 

Kulventilen öppnas i slangens riktning, men visst - om den öppnar är ju omöjligt att säga. Grisjobb men kanske en idé att Ställa en hink under och se vad som sker efter upptagning.

Ja det fanns iallafall olika standarder ett kort tag, måhända hade finnarna en annan anslutning då?

 

Om du ändå skall krypa ned under durken för att byta slangar etc, så glöm för allt i världen inte att byta avluftningens bordsgenomföring. Det brukar vare en liten ventil med ett finmaskigt nät i.

Detta nät sätts lätt igen, du var inne på att blåsa med tryckluft, visst det kan funka om tankens övriga anslutningar är öppna. Detta gäller ju även vatten- och bränsletanken.

Men det bästa kan ju vara att byta de där genomföringarna, de håller ju knappsats i tio år.

Lika bra att byta avluftningarna till alla tankarna!

 

Om du nu får avluftningen att funka så tror jag inte du behöver vara rädd att öppna tömningsmunstycket fullt, sugkraften är ju ändå rätt så medioker.

Litet söl på däck kan det ju ändå bli, så en fylld hink att skölja av däcket med är ju bra att ha tillhands, men om man är en rigorös §-tolkare så är ju det otillbörlig tömning i havet.

 

Om det ändå luktar illa finns det filter med aktivt kol att sätta på avluftningsslangen, men enligt inlägg här lär sådana bli förbrukade om de fylls med toatanksinnehåll...? jag har ingen aning, och har inget sådant filter.

Däremot monterade jag en enkel sil på toalettens spolvattenintag, ett in-linfilter på slangen. I naturhamn hände det allt för ofta att jag fick in "biologiskt skräp" son satte igen spolpumpen, typ bruna trådalger som precis ser ut som "Malacos kolasnören", dessa trasslar bara till det i pumpen och i toalettens spolmunstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

- - -

Om du ändå skall krypa ned under durken för att byta slangar etc, så glöm för allt i världen inte att byta avluftningens bordsgenomföring. Det brukar vare en liten ventil med ett finmaskigt nät i.

Detta nät sätts lätt igen,

- - -

De där avluftningarna med nät i är ju avsedda för bränsletankar. Jag har aldrig förstått varför de monteras på toatanksavluftningar. På segelbåtar de monterats på fribordet under relingen så riskerar du ju även att fastna skot under en sådan genomföring.

 

Jag har alltid haft vanlig kullrig bottengenomföring till toatanksavluftningen. Det blir ju "inget tak" på den så regnvatten kan råka komma in i slangen, men vad gör det i en toatank?? Den blir inte igensatt heller även om tanken skulle råka pumpas full.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vanliga genomföringar utan nät funkar bra. 

--

Luktar det illa i avluftningen så beror det på för lång slang eller för klen dimension. Att sätta dit kolfilter är en politisk åtgärd. Man åtgärdar inte problemet utan försöker dölja det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar avluftningen dåligt kan man ju i värsta fall försämra den genom ett kolfilter om det bygger in ett motstånd i luftflödet.

 

Aktivt kol verkar bara i ca 6 månader, så man måste byta granulat varje säsong. Kan vara värt att tänka på vid placering av filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...