Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MadAxel

byte av instrument-panel VP271c/290DP

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag vill byta ut min instrumentpanel samt städa upp elen i vinter och tänkte kolla med er om det är något jag borde ha koll på innan inköp av diverse mätare? Jag flytta upp alla reglage, trim kontroller mm. Och har volvo penta motor och drev (VP271c/290DP). Behöver öven ny givare till breänsletanken.

 

Någon som gjort liknande? behöver jag byta ut samtliga givare eller följer detta någon standard?

 

Jag är intresserad av faria chesapeake white: https://fariabeede.com/2-pages/aftermarket.php Men tar gärna emot tips på andra märken?

 

VH, Axel

 

IMG_5069.JPG

ny.PNG

Redigerad av MadAxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag köpte KUS från Ebay med vita mätartavlor. Jag har en amerikansk båt så ohm stämmer mot mina givare. Kolla vad du har för ohm, du har en gammal tempmätare som går upp till 240 om jag ser rätt. Kan hända att du måste byta givaren. Ser beror det på vad mer du ska ha. Jag själv köpte dessa: trim, septitank, temp, volt, varvräknare, knopmätare, oljetryck och vattentank. 200kr/st plus 10kr frakt. Eftersom du ska göra det i vinter gör det ju inget om det tar lite tid för att få dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser dom ut, varvräknare var lite dyrare, 400kr plus 10kr i frakt.

images.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 10/8/2017 på 22:07, patrikflink säger:

Så här ser dom ut, varvräknare var lite dyrare, 400kr plus 10kr i frakt.

images.jpg

Absolut! har på riktigt hela vintern på mig :) men du.. dessa var ju fina men ligger ju under hälften av priset på dom andra. Har du märkt något knasigt?

Redigerad av MadAxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knas?!? Nä, kan jag inte påstå. Att dom är billigare, är att dom heter KUS och inte Wema mfl. Man kan även köpa Faria, Wema under halva priset. Även dom är made in China. Biltemas varvräknare är samma som Wemas, varför kostar den mindre? Måste vara knas😀. Nä, alla båt återförsäljare lägger på priset, förstår dom, skulle alla affärer leva på mig så skulle dom gå i konkurs. Har även köpt kontrollpanel för mitt främre ankarspel, samma som Seasea säljer men 800kr billigare (on/off samt en vippbrytare). Men vill man ha NU och kunna få hjälp osv då ska man köpa hos någon firma i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är dom i sin nya panel som jag har köpt i vit plast från plastbearbete AB i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är snyggt med vita mätare, varför ska de vara svarta?

Jag tycker att läsbarheten är bra med vita tavlor och svart text.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart skillnad. Man kan även välja bakgrundsbelysning, vit eller rött. Min panel var lite tråkig och blekta mätare. Totalt gick alla dessa mätare på 2980kr inkl frakt och tull.

IMG_20170930_104736.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och gör research samt plannerar elen. Hur osäker på vilken standard jag har och komm erinte ha tillgång till båten på tills februari. Borde ju vara VDO (10-180 ohm) eftersom båten är europeisk? Men. blir osäker då aq271c är baserat på cheva block.

 

Några tankar/tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka mätare hade du tänkt dig? Septitankens mätare stämmer mot givaren hos tex Hjertmans. Varvräknarna ovasett modell så ska dom ställas in (val av cyl mm). Voltmätaren är den samma. Tempmätaren bör ha samma ohm pga din höga skala men spekulerar bara. Har du trim? Där skiljer inga ohm. Oljetrycksmätaren bör även den vara samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...