Jump to content
Thursday 13 February 2025
Sign in to follow this  
FrasseM

Skrovvinkel Flipper 640 HT

Recommended Posts

Hej!

Tänkte bygga bockar att ställa en Flipper 640 HT på. Är det någon som har en ritning över skrovet där skrovvinklarna framgår? Har läst mig till att det är 15 graders v-botten. Hur är det baktill? Kan man få tag i ritningar någonstans?

Frasse

På 2017-10-07 på 18:57, FrasseM säger:

Hej!

Tänkte bygga bockar att ställa en Flipper 640 HT på. Är det någon som har en ritning över skrovet där skrovvinklarna framgår? Har läst mig till att det är 15 graders v-botten. Hur är det baktill? Kan man få tag i ritningar någonstans?

Frasse

Krångla inte till det. Bygg eller köp vanliga plana bockar och komplettera med ställbara stöttor. Då kan du även justera om marken skulle luta lite åt något håll. Det är ju bra om båten står plant.

/Claes

Jag håller med du Rascal. Även om en ritning kan uppbringa så behövs alltid lite justeringar, gör som Rascal sa 😉

Då du ändå ska bygga bockar så gör dessa tillräckligt långa så du får plats med justerbara sidostöd.

Du behöver inte köpa några stöttor, det går även att palla upp med lösvirke längs ut på bocken, är väl det allra enklaste o billigaste. 

När båten är på plats så kan man göra "trianglar" som motsvarar båten bottenvinklar i för o akter där man placerar bockarna, bara att skjuta in på plats på bockarna. Bockarna görs bredare i ytterändarna så sidostöden ligger stadigt. Så hade jag i början på min gamla båt, enkelt o funktionellt.