Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FrasseM

Skrovvinkel Flipper 640 HT

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte bygga bockar att ställa en Flipper 640 HT på. Är det någon som har en ritning över skrovet där skrovvinklarna framgår? Har läst mig till att det är 15 graders v-botten. Hur är det baktill? Kan man få tag i ritningar någonstans?

 

Frasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-07 på 18:57, FrasseM säger:

Hej!

Tänkte bygga bockar att ställa en Flipper 640 HT på. Är det någon som har en ritning över skrovet där skrovvinklarna framgår? Har läst mig till att det är 15 graders v-botten. Hur är det baktill? Kan man få tag i ritningar någonstans?

 

Frasse

Krångla inte till det. Bygg eller köp vanliga plana bockar och komplettera med ställbara stöttor. Då kan du även justera om marken skulle luta lite åt något håll. Det är ju bra om båten står plant.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med du Rascal. Även om en ritning kan uppbringa så behövs alltid lite justeringar, gör som Rascal sa 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du ändå ska bygga bockar så gör dessa tillräckligt långa så du får plats med justerbara sidostöd.

Du behöver inte köpa några stöttor, det går även att palla upp med lösvirke längs ut på bocken, är väl det allra enklaste o billigaste. 

 

När båten är på plats så kan man göra "trianglar" som motsvarar båten bottenvinklar i för o akter där man placerar bockarna, bara att skjuta in på plats på bockarna. Bockarna görs bredare i ytterändarna så sidostöden ligger stadigt. Så hade jag i början på min gamla båt, enkelt o funktionellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...