Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kamelkungen

Funderar på Aquador 23HT

Rekommendera Poster

Vad säger vi om Aquador 23HT ?

Vilken motor är hållbarast och bästa val i den? Vilka är design missarna?

Tänker årgång 07-08

Volvo D3 verkar vara dålig.

 

Erfarenheter av denna fina båt ?

Redigerad av Kamelkungen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 05;a med V8 bensin. Valde det efter provkörning med D3 och den kad som också förekommer. Upplevde att 170 hk resp 190hk inte räckte till. Skillnad i förbrukning är ca 0,5l. Bensinaren är oxo mkt tystare än dieslarna i marschfart runt 28-29 knop. Iomed att båten är kort, ligger stor tyngd bak, vilket förtrögar planingen enligt mig. Designmissar.... Skulle vara bordsfästet vid pentryt som sitter dumt. Föredrar den varianten med fäste i durken. Vi är två vi o två barn, och jag upplever den optimerad för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, klusa säger:

Jag har en 05;a med V8 bensin. Valde det efter provkörning med D3 och den kad som också förekommer. Upplevde att 170 hk resp 190hk inte räckte till. Skillnad i förbrukning är ca 0,5l. Bensinaren är oxo mkt tystare än dieslarna i marschfart runt 28-29 knop. Iomed att båten är kort, ligger stor tyngd bak, vilket förtrögar planingen enligt mig. Designmissar.... Skulle vara bordsfästet vid pentryt som sitter dumt. Föredrar den varianten med fäste i durken. Vi är två vi o två barn, och jag upplever den optimerad för oss.

Mercrusier v8 är nog bra val. Kör du över 1.5l per dist?

Sover ni alla fram i båten?

Är toan hysteriskt liten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra priser på reservdelar till V8;an. Har haft D3 i en annan båt och de priserna skojas inte bort. Nåväl, jag är 1.91, men toan funkar för mig. Sällan man som vuxen tar till båttoan för 2;an. Skall vuxen sitta, så måste du backa in. För barnen funkar den utmärkt, 4 o 7 år. Ja, vi sover alla där framme. Beroende på kvällens utveckling, så sover antingen den store i stickkojen eller min sambo. Förbrukning... Ja, vid längre sträckkörning, tex Läsö, drar den ca 1,35, men på sträckor där man ofta växlar mellan 6 knop o 25 knop, ligger den på 1,6-1,7. Svårt det där, men man måste ta hänsyn till last, väder och vind, och vår båt är oftast fullpackad och fulltankad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har "systerbåten" Flipper 705 ht med D3 190 och den är en väldigt bra kombination, kanske dock AQ är tyngre, vet ej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-10 på 08:58, Jiell säger:

Hej, har "systerbåten" Flipper 705 ht med D3 190 och den är en väldigt bra kombination, kanske dock AQ är tyngre, vet ej

Den har jag också tittat på. Är Aq mer premium ?

 

Dock är D3 en motor som verkar både dyr och dålig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 23ht 2011 med d3 200. Båten går otroligt bra med denna motor som har ett ordentligt vrid och orkar upp i plan oavsett last och man slipper dessutom hjälpa till med trim av motor eller trimplan. Toppfart ca 34 knop men bra marsch ca 26 knop och då går motorn väldigt tyst och drar endast 0,9 nm. Att d3 är dålig tror jag gäller första generationen innan 2010 jag har inte haft problem med min, dock är servicedelar dyra ca 4000:- för alla filter när det är VP original.  personligen gillar jag ht konceptet då du sitter skyddat vid dåligt väder samtidigt som du kan njuta av de fina dagarna genom att öppna luckorna och ta ner kapellet. Nackdelen är att den blir vindkänslig och kräver mkt justering med trimplanen men det kanske även gäller dc. Gällande designmissar så är det nog mer en smaksak det mesta 

r väl genomtänkt men att trycka in så mkt på en så liten båt gör att man måste planera allt som ska göras och göra det i rätt ordning. Ankarspel rekommenderas starkt särskilt om du är själv ute med barn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är D3 verkligen så dåig som folk skriver,

eller är det klassiskt forum-fenomen? Dvs bara de missnöjda hörs?

 

Vilka fel är vanligast? Har VP gjort några

"tysta" återkallningar iform av större modifieringar från ett år till ett annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...