Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Solpanel för underhållsladdning under vintern?

Rekommendera Poster

Monterade på en 45-watts panel i början av sommaren, och den har ju laddat utmärkt under sommaren. Vår användning av el i båten är så liten att det i stort sett varit fulladdat hela tiden, även under pågående förbrukning. Batteriet är ett marinbatteri på 55 Ah (nominellt - aldrig testat). Är det rimligt att räkna med att en horisontell panel på 45 W tryggt klarar att underhållsladda batteriet genom hela vintern?

Snötäcke lär väl förhindra all laddning, men jag antar att det inte behöver bli snö liggande alltför långa perioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt, om du sopar bort snön.

Om du har en presenning över så bör ju den vara någorlunda transperent.

Panelens vinkel mot solen, lite snö eller en halvgenomskinlig presenning sätter ju ned solpanelens prestanda, men å andra sidan behöver ju panelen bara ersätta batteriets självurladdning, och fortsätta hålla batteriet toppladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det, det behövs ju väldigt lite laddning om du inte har några förbrukare. Du ska bara kompensera självurladdningen. Ett bra batteri klarar sig ändå så det är mest som säkerhet?

Vad jag sett har snön inte gjort någon större skillnad, den brukar ju ändå bara ligga några dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra, då kör jag på det. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, raol säger:

Låter bra, då kör jag på det. :)

 

Efter alla trådar som på något vis glidit in på ämnet "tångamperemeter" kanske du också gick och köpte en sådan?

Om du gjorde det kan du ju alltid mäta laddströmmen från panelen, alltid, dagtid iallafall, om du inte som jag har en gatlykta delvis över båten (som dessutom lyser in i sovrumsfönstret...) ju alltid iallafall några milliampere som når batteriet.

Det går ju naturligvis bra att mäta med vanlig amperemeter, multimeter också.

 

Men se nu till att batteriet är välladdat, eller snarare fulladdat innan det blir frost! Urladdade batterier fryser sönder!

Fulladdade batterier mår bra av att stå svalt eller någorlunda kyligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, nån tångamperemeter har jag inte. Men det går väl att mäta med vanlig multimeter i t ex hängsäkringens stifthål? Bryggan har faktiskt "gatlampor", så några mA kanske flödar även nattetid?.

Batteriet måste vara fulladdat. Panelen är ju inkopplad via regulatorn konstant. Och det finns ingen belastning (utöver regulatorn, och förstås batteriets självurladdning) inkopplad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, raol säger:

Nä, nån tångamperemeter har jag inte. Men det går väl att mäta med vanlig multimeter i t ex hängsäkringens stifthål? Bryggan har faktiskt "gatlampor", så några mA kanske flödar även nattetid?.

Batteriet måste vara fulladdat. Panelen är ju inkopplad via regulatorn konstant. Och det finns ingen belastning (utöver regulatorn, och förstås batteriets självurladdning) inkopplad.

Ja då går det ju bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen står batteriet direkt på insidan av skrovet en dryg meter bakom kölen, så till och med när det är många minusgrader bör temperaturen där vara ganska nära vattnets yttemperatur. Det blir inte heller så ofta långa perioder med minusgrader vid kusten i mellersta Bohuslän. Så jag är inte orolig för att batteriet ska frysa. :)

Regulatorn har en grov batteristatusindikator i form av en lysdiod som ändrar färg och blinkfrekvens beroende på laddningsgraden. Tänker mig att jag tittar till den nån gång ibland. Skulle jag se att den börjar tappa mycket fram i december får jag väl ändra på nåt.

Fästet blev en improviserad historia pga låg budget och tidsnöd. Det håller jättebra, så det är inget fel där, men det ger ingen möjlighet att vinkla panelen mot söder, som jag har läst mig till ska vara bättre under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, raol säger:

Tänker mig att jag tittar till den nån gång ibland.

Det duger, det fungerar ju på sommaren.

Är man pessimistisk så koppla in en billig voltmeter för några tior, sätt den så det är enkelt att se utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Det duger, det fungerar ju på sommaren.

Är man pessimistisk så koppla in en billig voltmeter för några tior, sätt den så det är enkelt att se utifrån.


Tar inte många sekunder att gå in i båten, så det känns överflödigt. :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, raol säger:


Tar inte många sekunder att gå in i båten, så det känns överflödigt. :)
 

Sant. Och det finns ingen anledning till oro heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, troligtvis inte. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har, som väntat, gått fint. Har nyss tillbringat en påskhelg vid båten och (bland annat) monterat på en 45-wattspanel till, och samtidigt fixat en snyggare, högre och mer permanent båge för panelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...