Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tfrisk

Störningar från plotter till hand-VHF

Rekommendera Poster

Hej Alla Kloka Forumläsare!

 

Jag har en handhållen VHF av känt japanskt märke. Inte dyrast, och inte billigast, kanske fyra år gammal. 

 

Vidare har jag en hyggligt rejäl GPS-plotter monterad i styrpiedestalen. Ovanpå plottern finns en mugghållare. 

 

När jag ställer VHF:en i mugghållaren brusar den. Så till den milda grad att jag får dra upp brusspärren rejält, vilket resulterar i att jag inte hör några anrop, varken från närliggande stationer eller kustradio, MRCC etc.

 

Trodde att VHF:en var kass och köpte en ny. Av känt märke, något dyrare. Samma problem. Helt oanvändbar i närheten av plottern, men mycket användbar några meter bort. Bägge VHF:erna fungerar utmärkt i bilen, köket, utomhus etc. Men inte när de befinner sig inom säg 2 m från plottern. 

 

Plottern är en B&G Zeus av första generationen. Fem år gammal. Utmärkt i sin funktion, men jag misstänker att störningar letar sig ut på kablaget baktill. Strömförsörjning, N2k samt ethernet.

 

Någon annan som upplevt liknande?

 

Tips för att minska störningarna? Felsökningstips för att systematiskt identifiera vad som ger upphov till bruset?

 

Alla åsikter, tankar och tips mottages med tacksamhet. Det här är rejält irriterande...

 

Mvh Thomas F

Ingarö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...