Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pseudonym

Memories/med gummibåt på Säveån en lördagsmorgon.

Rekommendera Poster

8 timmar sedan, bhemac säger:

Coolt!

Du gillar mobilt båtliv?

 

Märks det så tydligt? Små båtar - små bekymmer brukar det ju heta och det stämmer bra tycker jag.

man har ju inte all tid i världen för att sköta om en större båt om man vill hålla grejerna i någorlunda trim. Med en liten trailerbåt kan man se mer av världen utan att för den skull segla hela vägen dit även om resan är målet för många. Nästa år är tanken att ta den på trailern ner till Kroatien och plaska runt där nere några veckor. Att hyra in sig på en charterbåt är inte riktigt min grej, att vistas på ganska trånga utrymmen där man får ta hänsyn till alla de andra 10-talet ombord passar inte alla.

att tvingas lämna den hamn man just har kommit till och kanske vill stanna ytterligare några dagar för att båten måste vidare för att några kanske måste kliva av för att de har ett flyga att passa.

 

Nej, på egen liten båt är man sin egen kapten och beslutar därefter vad som ska ske närmaste tiden.

visst är den liten med sina 19 fot, men den är alldeles lagom stor att hantera själv och med trailern så blir det en husvagn på vägen, man stannar där det passar. På stormarknadens parkering eller en riktig camping med tillhörande servicehus för att tvätta kläder och kropp. Jag ser bara fördelar med en liten trailerbåt. Önskar att fler kunde se det istället för att visa upp den största båten i hamnen, en båt många inte ens kan hantera på ett säkert sätt, att hissa segel är något de oftast inte gör utan de går för motor därför att tanten inte gillar att det lutar lite.

 

Här är några bilder från en tur för ett par år sedan då jag drog ner till Limhamn och sjösatte där för att sedan segla över till Köpenhamn, låg i Christianshavns canal ett par dygn och såg mig runt i stan med hjälp av cykelkraft, gjorde Öresund runt på två veckor med många stopp utefter vägen, även Hven landstegs. Jag gillar de här kortare turerna mer än att dar utefter kusten och ligga still i hamnar hela tiden. Jag får myror i kroppen av att ingenting göra. Det har hänt att jag har gått och handlat en tross med treslaget rep bara för att splitsa öglor i ändarna till nya förtöjningslinor istället för att köpa färdiga.

 

https://quik.gopro.com/v/QILrIAlmff/

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du gör helt rätt. Tyvärr lider jag av någon sjukdom som gör att det känns bra att kravla omkring i en större båt för att sedan gå som en fällekniv några dagar. Men jag har en 4,3m roddbåt med trailer så det kanske finns hopp?

 

Träffade en kille som trailade typ en hardtopbåt ned till Tyskland för att sen åka runt på kanalerna. En del nätter på hotell och några i båten. På de mindre kanalerna kan man ju ofta "parkera" vid någon trevlig restaurang mm. Känns väldigt lockande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket trevliga bilder, tack. Stora och små båtar har både fördelar och nackdelar. Jag tycker att det är bra att byta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...