Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mjolko

Hur få ut båttrailer till ö

Rekommendera Poster

Ärvde ett ställe på en ö i skärgården och i somras skaffade jag min första båt för att ta mig mellan fastlandet och ön. Tanken är att förvara båten på ön och jag behöver därför få ut en båttrailer. Min båt, en aluminiumbåt av märket Faster är 5,25 lång och 2,10 bred och båttrailern är 5,65 lång, 1,8 bred och väger 160kg. Någon som har tips på hur man bäst och billigast fraktar en båttrailer till ön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag 1. Skruva av allt som går att skruva av från trailern inkl. Tornet. Lägg reglar tvärs över din båt, lägg på trailern upp och nedpå (om du kan få pulpeten att passa inuti trailern)

Förslag 2. Gör exakt samma sak men med en annan båt som man inte är så rädd om. 

Förslag 3. Be någon med en arbetsbåt köra ut den till dig. 

 

Förslag 1 har jag själv tillämpat, då gick färden på land mellan Gbg och Jönköping då köparen ville köra med en reggad trailer men ta med min trailer som ingick i köpet. Det var en rejäl trailer (till en yamarin 540). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande förslag 1: Min båt har en mittpulpet (Faster 525 CC) och grabbräcken längs sidorna. Trailern är en Bålsta LGF-1000U. Antar att jag måste montera av grabbräckena och förhoppningsvis får båtens pulpet plats innanför trailern, eller vad tror ni om ni tittar på bifoga fotona?

Faster_525_cc.jpg

LGF1000U.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För någon månad sedan såg jag en styrpulpetare som verkade ha några orange tampar hängande ner längs friborden. När jag kom närmare så visade det sig att det var någon som just transporterade sin båttrailer.

 

De hade spänt fast trailern under båten med spännband, knuffat ut ekipaget i sjön och puttrade så sakteliga mot sitt mål. Av båttrailern så syntes endast winchtornet som stack upp framför fören och spännbanden. Jag har ingen aning om de demonterat av hjulen före transporten eller om det satt belysning monterad under vattnet....

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp c:a 6 såna här:

https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-80-eps-p61011003

Ta av hjulen och spänn fast blocken under kärran med spännband. 

Blocken får då.med halva sin tjocklek nedtryckt i vattnet en flytkraft på c:a 215 kg.

Sjösätt och bogsera en lugn dag när det inte är en massa svallvågor av andra båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte lagt trailern på båten. Massa krångel, och du får hög tyngdpunkt på ekipaget, vilket kan vara riskabelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle absolut också köpt lite cellplastskivor och spänt fast dem mot vagnens ram underifrån (gör hål i cellplasten för spännbandet/buntbandet och sätt en tunn plywoodskiva eller nå't på undersidan av skivan för att fördela trycket och inte fläka upp hålet).

 

Däremot hade jag nog behållit hjulen på, då jag dels är lat, dels är de säkerligen är tätade. Och ger ju extra lyftkraft, åtminstone så de kompenserar sig själva  ;-).

Redigerad av IngemarE
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, IngemarE säger:

Skulle absolut också köpt lite cellplastskivor och spänt fast dem mot vagnens ram underifrån (gör hål i cellplasten för spännbandet/buntbandet och sätt en tunn plywoodskiva eller nå't på undersidan av skivan för att fördela trycket och inte fläka upp hålet).

 

Däremot hade jag nog behållit hjulen på, då jag dels är lat, dels är de säkerligen är tätade. Och ger ju extra lyftkraft, åtminstone så de kompenserar sig själva  ;-).

 

Om ramen via cellplastblocken flyter ovanför vattenlinjen så kommer hjulen till stor del att sticka ovanför vattenytan och utgöra en tyngd som belastar flytblocken. Är hjulaxlarna avtagbara så lossar man där så att inte heller hjullagren kommer under vattnet såpass lång tid, för då lär det komma in saltvatten i lagren, sen har de inte lång tid kvar innan de rostat ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk framåt.

 

Bygg en flotte/pråm alternativt köp en gammal skruttbåt.

 

Du behöver frakta ut något annat nästa år och då är transportproblemet löst.

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man tänka sig köra med två båtar och ha trailern hängande mellan dem, t.ex i orange spännband. Bakre båten kan bara bogseras, dock med någon som sitter där och styr. Sen gäller det att du har en lämplig plats där ni kan lyfta upp båten på stranden.

 

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för en massa bra tips! Jag har en gammal Ryds västkust (se bild) ute på ön, kanske jag kan bogsera den med trailern uppepå . Eller blir det riskabelt med hög tyngdpunkt på relativt liten båt?

Ryds-vastkust1018.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Mjolko säger:

Hej och tack för en massa bra tips! Jag har en gammal Ryds västkust (se bild) ute på ön, kanske jag kan bogsera den med trailern uppepå . Eller blir det riskabelt med hög tyngdpunkt på relativt liten båt?

Ryds-vastkust1018.jpg

 

Tyngdpunkten blir nog inte högre än om det sitter två gubbar i båten!

 

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta hur långt det är och om det är öppna fjädrar på vägen så tycker jag:

Använd Rydsen som pråm  :)

 

Vagnens vikt motsvarar bara två vuxna och blir det rankt pga hög tyngdpunkt så barlasta lite då.

 

Lycka till!

 

/Mathias 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit en helt annan approach. Vänta ett par månader och dra ut den med bil/fyrhjuling/skoter vartefter isarna börjar bära. Fast du kanske vill ha båten på trailer tidigare än så...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, FinMick säger:

Jag hade tagit en helt annan approach. Vänta ett par månader och dra ut den med bil/fyrhjuling/skoter vartefter isarna börjar bära. Fast du kanske vill ha båten på trailer tidigare än så...

Om det blir en sådan vinter, ja ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska Du demontera en massa pryttlar som Du sedan ska montera igen. Skador och skrapmärken på Din fina båt. Båten ska ju vara ovanpå vagnen, inte tvärtom. Frigolitblock? Ska Du starta företag också? Nä, nä, rättning mittåt! :)

 

I min ungdom, jo det är länge sedan, gjorde jag precis som Lintott beskriver här ovan. Vagnen till min båt var levererad till hamnen som vattenvägen var ungefär en halv distans från vårt sommarställe. Jag var för ung för körkort och farsan var inte hemma. Jag körde båten från näset tvärs över sundet till hamnen och sjösatte vagnen. Upptagningsvagnen blev transporterad precis på det sätt den är avsedd för, nämligen att vara under båten. På den tiden fanns inte spännband, så jag knöt fast den med rep och puttrade över sundet med min Havsrocka med Johnson 115 hk. Det gick hur bra som helst. Gubbarna, både i hamnen och ute på näset, tittade lite konstigt på mig men det bjöd jag på.

 

Så lasta Du båten på upptagningsvagnen och gör fast den ordentligt. Backa ner hela rasket i sjön, men koppla loss bilen innan även den åker med. När Du kommer över på andra sidan lossar Du bara vagnen från båten och drar upp vagnen ur vattnet. Öppna lamphusen och kontakterna och låt torka, spreja sedan lampsocklar och kontaktytor med 5.56 eller liknande. Jag är helt övertygad om att Hedberg på Bålstasläpet har tänkt att vagnen ska tåla mer vatten än så. Absolut enklaste sätt att lösa Din transport!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, nikitalord säger:

59d6784d6a760_YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNTY3NTA7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjQ1MDtzOjE6ImMiO2k6MD-ImQ1OTcxMGI2Y2Y0NTQwOTI1YzcwNzhlNDg4NjEzMjQ3MzkyODdiZmEiO30.jpg.7c9e61cb65bf7643e85f5a692cad14b4.jpg

 

Tack! Därmed bevisat att jag inte är ensam idiot! :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall tog jag upp båten på vagnen efter varje åktur och drog trailern men en vinsch fastsatt i berget. Vagnens hjul löpte i egentillverkade rännor av plank. Man tager vad man haver...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 30-trailer. Lamphusen sitter med magneter och det sitter ett par stolpar svetsade som man flyttar lamporna till vid sjösättning.

 

När jag köpte en motorbåt en gång så tog jag ett proffs på transporten. Han ville inte köra ner hjulen i vattnet pga hjullagren. Jag frågade om det inte var opraktiskt. Jodå men trailern var ny och han hade inte hunnit montera smörjnipplar. Kan man trycka in fett före och efter badet så är det inga problem, enligt honom.

13 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Undras vad försäkringsbolaget säger om man skulle tappa trailern.....

Ja varför inte fråga dem?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är väl lagren och naven kapslade, eller? Jag tror nog att lagren klarar betydligt mycket mer vatten än det temporära badandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare tips. Det är inte lång ut till ön men ibland kommer finlandsfärjorna och då blir det vågor. Jag bor uppe i Dalarna och har inte så många bekanta nära skärgåden som kan hjälpa mig med lyfthjälp. Volvo_Pentas förslag låter intressant och smart. Idag ringde jag dock Waxholmsbolaget för att höra om de kunde frakta över trailern. De vidarekopplade mig till Medicarrier som på uppdrag av Waxholmsbolaget sköter sjötransporter av gods. De informerade mig att de kunde frakta över trailern för 500:-. Jag måste boka senast dagen innan och godstransporterna till min ö är på tisdagar och torsdagar. Jag kan välja valfri brygga, som Waxholmsbolaget trafikerar. Kanske det kan vara värt en femhundring, eller vad tycker ni?

 

Beträffande bilar på ön så finns det inga men det finns en gubbe som har en traktor och han kan man anlita. Jag tänkte dock försöka att skjuta ner trailern i vattnet, vinscha upp båten på trailern för att slutligen vinscha upp trailer med båt på landbacken. Rännor av plank för hjulen som Volvo_Penta använt låter som en bra idé. Helst skulle jag ha haft en Bålsta slip men de är ruskigt dyra. Min Bålsta trailer (LGF1000U) har jag köpt via Blocket för 5500:- och ska hämta den i Danderyd på torsdag i nästa vecka och jag hoppas den ska fungera för det tänkta tillvägagångssättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Mjolko säger:

- - -

Medicarrier som på uppdrag av Waxholmsbolaget sköter sjötransporter av gods. De informerade mig att de kunde frakta över trailern för 500:-. Jag måste boka senast dagen innan och godstransporterna till min ö är på tisdagar och torsdagar. Jag kan välja valfri brygga, som Waxholmsbolaget trafikerar. Kanske det kan vara värt en femhundring, eller vad tycker ni?

- - -

Och vi som hade förväntat oss en fin bild på kombiekipaget under överfarten.  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

500:- kr tycker jag är ett bra pris för att frakta en trailer ut i skärgården.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Numera är väl lagren och naven kapslade, eller? Jag tror nog att lagren klarar betydligt mycket mer vatten än det temporära badandet.

Troligen är det så, det är ju inte så svårt att kolla efter första badet, hur mycket annat kul finns att göra på en ö?

--

Hm, jag skrev ett inlägg som verkar försvunnit?

Det var en kille som använde metoden att transportera trailern till "sin ö" genom att hänga den under båten.  Om vädret var bra kunde han dra upp båten lite på stranden men vid sämre väder så drog han upp båten på stranden med en 12V vinsch. Detta hade hade han gjort i många år. Jag hjälpte honom med solpaneler till vinschen. Samt en egen ensfyr!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nikitalord - jag har tittat på slip lösningen med reglar. Jag ringde svenska Marinvaror som säljer lösningen men de sa att min båt, som med motor och annat smått och gott väger ca 850 kg, tyvärr var för tung för deras lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför måste den upp på land, läcker den?

 

Varför skulle det vara svårare att dra upp den på två gamla telestolpar eller plank jämfört att dra upp den på trailern?   Gör tvärt om bulta ihop en enklare ram med några hjul/valsar/rör  några plank under så vinschar du säker upp även 850 kg.

 

Ang lager och vatten jag flyter på min kollat lagren varje år och hittills har de klarat sig och det är billiga kina nav som trailern är byggd med, men jag har inte tålamod med 30 gränsen så normalhastigheten på vägen gör väl naven så varma att fukten lämnar vid varje hemfärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...