Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
per_62

Planerade vinterjobb 2017-2018

Rekommendera Poster

I år blir det inga arbeten, kan man hoppas...

Eller kanske några småjobb som bara är roliga att få klara eller så får det vara till våren/sommaren eller nästa vinter.

 

Förra årets motorbyte var kul, men tog ca. 100 timmar, så det skulle vara skönt med en "båtfri" vinter.

Nya motorn har funkat hur bra som hels och MC-batteriet på 16 Ah räcker som startbatteri även när det är kallt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det blev fler hål i kapellet när jag tog av det så blir det ett nytt till nästa säsong. Får se om jag hittar på något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tankar och idéer inför vintern...

Reparation av gjutjärnskamin, målning invändigt, nytt navbord med lådor o skåp, nya sittbrunnsbänkar, div el-jobb... Vi får se i vår vad det blev;)

/Calvados 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte till vinterdrev på lilla båten samt löpande underhåll. Täta sökarljuset som läcker.

 

Plocka av trimplanen på stora båten, polera botten med hjälp av is samt löpande underhåll. Montera strålkastare, byta torkarmotorer, måla durken i hytten samt lägga in ljudisolerande matta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Ok. Det som stör mig är att man, som så ofta, tar bra betalt. En vanlig magnetventil för pneumatik kostar avsevärt mycket mindre. Men, visst, det är enkelt och färdigt. Dessutom kanske det bästa gasoltillbehöret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, bhemac säger:

Ok. Det som stör mig är att man, som så ofta, tar bra betalt. En vanlig magnetventil för pneumatik kostar avsevärt mycket mindre. Men, visst, det är enkelt och färdigt. Dessutom kanske det bästa gasoltillbehöret.

Pengar är till för att användas :)

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Ok. Det som stör mig är att man, som så ofta, tar bra betalt. En vanlig magnetventil för pneumatik kostar avsevärt mycket mindre. Men, visst, det är enkelt och färdigt. Dessutom kanske det bästa gasoltillbehöret.

 

Ventilen är säkert Ex-klassad, vilket garanterar att det inte smäller om du manövrerar den i ett gasfyllt utrymme... i teorin bör inte en vanligt magnetventil göra det heller, men klassning garanterar det. Jämför pris på en vanlig ficklampa med en Ex-klassad... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar en sådan ventil?

Är det två magneter en som öppnar och en som stänger eller är det en magnet och en fjäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Gryningsrad säger:

 

Ventilen är säkert Ex-klassad, vilket garanterar att det inte smäller om du manövrerar den i ett gasfyllt utrymme... i teorin bör inte en vanligt magnetventil göra det heller, men klassning garanterar det. Jämför pris på en vanlig ficklampa med en Ex-klassad... 

Framförallt är den gjord av Truma. Det finns liknande för halva priset hos tex Teknikhamstern. Truma är säkert klassad men frågan är om andra är det eller om det behövs/krävs? Det handlar om en ingjuten spole utan kontakter/brytare som ska sitta i ett ventilerat utrymme.

 

26 minuter sedan, Skoter säger:

Hur fungerar en sådan ventil?

Är det två magneter en som öppnar och en som stänger eller är det en magnet och en fjäder.

En elektromagnet som öppnar när den får spänning. Fjäder som stänger.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-02 på 20:38, Mackey säger:

I år blir det inga arbeten, kan man hoppas...

Eller kanske några småjobb som bara är roliga att få klara eller så får det vara till våren/sommaren eller nästa vinter.

 

Förra årets motorbyte var kul, men tog ca. 100 timmar, så det skulle vara skönt med en "båtfri" vinter.

Nya motorn har funkat hur bra som hels och MC-batteriet på 16 Ah räcker som startbatteri även när det är kallt.

 

Mackey

Jag är sugen på att testa MC batteri till start. Vilket valde du? Hur många cca (gissar att det är viktigt) bör det minst vara? Vi har ju som du helt ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Botved säger:

Jag är sugen på att testa MC batteri till start

Du kan ju prova med en hjälpstart som brukar innehålla ett batteri 10-15Ah.

Men vad är vitsen? en viktbesparing på 10kg? För mig är startbatteriet ett nödbatteri som laddas direkt från generatorn och som kan driva radio, lanternor och övrig navigationsutrustning i åtskilliga timmar om det blir fel med husbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft ur motor för ett irriterande oljeläckage längst bak, troligen oljetrågspackning. Beställt och hämtat nytt kapell. Sen byte av brädbitar till luckorna som sitter på badbryggan. Dom gamla har suttit sen 1990 så man får väl inte klaga. Kan i sammanhanget nämna att teak är dyrt :-(.  Håller på att tillverka dom nu. Ytbehandlingen blir ett antal lager av benarolja. Arbetena blev lite förskjutna pga. en ihållande influensa men den är i stort sett borta nu. 

20171119_122620.jpg

20171124_121525.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall flytta på kompassen så den blir läsbar från förarplatsen, troligtvis hamnar den i taket.

Solcellsregulatorn skall avstöras. 

Ny radioantenn med antennförstärkare.

Interceptorer skall justeras.

Kablaget till indikeringen av drevlyft och powertrim har lagt av igen....

Hittade en slatt med "bra" bottenfärg som skall läggas på vid interceptorerna och logg och ekolodsgivarna.

Ny ankarlina med kätting skall köpas in, kanske redsn idag eller i morgon, Svart fredag.

En spolpump till däckspolning skall köpas in och instlleras.

Sedan har jag en elektrisk (nöd-)tömningspump till septiktanken, de gånger jag tvingas ut på internationellt vatten, bara att koppla in.

Och tusen grejer till.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Du kan ju prova med en hjälpstart som brukar innehålla ett batteri 10-15Ah.

Men vad är vitsen? en viktbesparing på 10kg? För mig är startbatteriet ett nödbatteri som laddas direkt från generatorn och som kan driva radio, lanternor och övrig navigationsutrustning i åtskilliga timmar om det blir fel med husbatteriet.

Anledningen är att nuvarande sitter tillsammans med förbrukningsbanken och jag skulle vilja utöka förbrukningsbanken med det batteriet. Att sätta ett litet MC batteri i motorutrymmet eller straxt intill vore skitbra, tyvärr ryms inte ett  "vanligt". Varför dessa ständiga ifrågasättande av frågor i stället för att svara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@moltas

Badbryggan blev snygg, men fi fan vad hal den kommer vara när du står där med blöta fötter! Vet, då förra båten hade sittbrunn i fernissad mahogny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Botved säger:

Varför dessa ständiga ifrågasättande av frågor i stället för att svara? 

Du fick svar; "Du kan ju prova med en hjälpstart".

Ifrågasättandet fick du på köpet. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

@moltas

Badbryggan blev snygg, men fi fan vad hal den kommer vara när du står där med blöta fötter! Vet, då förra båten hade sittbrunn i fernissad mahogny. 

Tror Dig! Flera har påpekat det där med halkan för mig. Är bara det att jag tycker det är fint med den här mörkbruna blanka kulören. Får hoppas man slipper benbrott o.dy.😉 Nu sitter dessa luckor i ytterkanterna av själva badbryggan. Resten är plast som är antihalk.

 

Redigerad av moltas
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎24 på 12:47, moltas säger:

Lyft ur motor för ett irriterande oljeläckage längst bak, troligen oljetrågspackning. Beställt och hämtat nytt kapell. Sen byte av brädbitar till luckorna som sitter på badbryggan. Dom gamla har suttit sen 1990 så man får väl inte klaga. Kan i sammanhanget nämna att teak är dyrt :-(.  Håller på att tillverka dom nu. Ytbehandlingen blir ett antal lager av benarolja. Arbetena blev lite förskjutna pga. en ihållande influensa men den är i stort sett borta nu. 

20171119_122620.jpg

20171124_121525.jpg

Eftersom en del av vinterjobbet var att köpa ett nytt kapell och nämndes i mitt tidigare inlägg så har jag tittat på det nu. Det ser välgjort ut. Kommer dock inte att prova det förrän jag tar bort presenning till våren. Det är dock inte gjort som originalkapell till min båt vilket jag inbillade mig eftersom firman hade mallar till kapellet som var avsedd för Nimbus 28 DC. Var en del skillnader. Men jag får försöka leva med det. :-). Men som sagt, i övrigt ser det prydligt ut! 

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterns "större" projekt skulle bli däckstömning (jo, jag vet att man skulle haft det för några år sedan men vi köpte båten tidigt i våras och då utan däcktömning) samt en nivåmätare till septitanken ... vilket nu även resulterat i ny septitank och alla toalettrelaterade slangar utbytta. Det är väl ingen annan som varit med om att projekt man tänker är "straight forward" oftast växer? ;)

 

Har även renoverat värmeväxlare och oljekyl i samband med upptagningen (tamd41b).

Igår när jag grejade i båten upptäckte jag dock att det droppade lite lite glykol från rörstumpen mellan termostathuset och avgasröret. Blir lite nya packningar där.

 

Utöver detta hade jag tänkt att isolera varmluftslangarna från värmaren och lacka lite trädetaljer.

 

Försöker hålla ambitionerna på en realistisk nivå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linjera nya motorn igen samt byta axel och propeller.

Byta värmare från fotogen till diesel.

Byta toatank och toalett, samt bygga om på toalettrum med ny bänkskiva och ho.

Epoxibehandla skrovet efter blästring som gjordes i september.

Beställt ny sprayhood (men det är ju inget jobb).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyinköpt gammal båt, så vintern går åt till att försäkra oss om en skön sommar utan överraskningar.

Impeller, remmar, filter, snygga till elsystem, ett batteri till, bottenmålning, nya anoder på skrov och i motor, gelcoatspackel, diverse tågvirke, kanske en ankarolina eller liknande, planering för inredningsrenovering inklusive skrovbeklädnad, demontering gasolanläggning, plats för navigationsdator. Jädrans vad mycket det blev. Och ändå glömde jag solpanelen med regulator, men den kommer på efter sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...