Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
CaptainKongo

Winch-undringar

Rekommendera Poster

Jag har vajerfall i min mast och funderar på att byta ut dem mot vanliga linfall istället. För att göra detta måste jag byta trissorna i masten så att den tjockare linan kan löpa ordentligt. Men nu till min fråga. Det finns två winchar för vajerfallen. Går dessa att använda även för linfall? Eller måste även wincharna bytas ut?

 

Finns det någon fördel med att ha vajerfallen kvar?

 

Mvh

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har liknande problem/lösningar.

Storfallet har wire fall. Skarvad med ögla å lina. Tanken var att haka öglan i en krok på masten å sedan spänna fallet genom att hala ner bommen. Inte så smart men man spar en vinsch. Nu hissar jag ändå på vinschen å avlastar till en knap. Inte så bra.

Skall byta till kevlar el försträckt fall-lina som är längre. Sätter ett löst block i masttopen å struntar i den smala skivan där som ändå inte klarar en lina utan endast wire. Nu blev inte det här jobbet av i sommar, men skall ha nått att göra nästa år.

Då drar jag troligtvis ner fallet till sittbrunnen å skippar naturligtvis wire. Drar ner även revlinorna till sittbrunen då. Det nuvarande wirefallet är så kort så den går inte på på vinschen, det är bla ett av problemen. På förra båten så kunde man linda runt wire på vinschen men det blev ofta sk. "over-ride" dvs wiren låste sig själv när den lade sig över förra varvet. Inte bra. Så jag kortade ner wiren å gjorde ny skarv. Funkade ända tills skarven släppte, naturligtvis i en trängd situation. Så då åkte hela wiren av, problemet löst.

Sammanfattning, ny lös block i masttoppen å sedan hel lina ner till vinschen.

Hoppas det gav nån ide.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det trumvinschar och enbart  wirer?

Kamrater köpte en gamal Rasmus med sådan arrangemang, bytte till tamp och neddragna fall men tyckte inte det blev bra.

Eller är det kombi wire/tamp? Så hade ju många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, CaptainKongo säger:

Jag har vajerfall i min mast och funderar på att byta ut dem mot vanliga linfall istället. För att göra detta måste jag byta trissorna i masten så att den tjockare linan kan löpa ordentligt. Men nu till min fråga. Det finns två winchar för vajerfallen. Går dessa att använda även för linfall? Eller måste även wincharna bytas ut?

 

Finns det någon fördel med att ha vajerfallen kvar?

 

Mvh

 

Lasse

Det beror på vilken modell av vinch du har. Det finns en modell där hela wiren vevas upp på vinchtrumman. En sådan vinchtrumma kommer inte att rymma ditt linfall. Om du har "en vanlig skotvinch" som du lagt fallet några varv runt, för att spänna upp mastliket, så går det självklart att använda den även till ett linfall.

 

Skillnaden mellan wirefall och linfall är att wirefall är rätt stumma (töjer sig inte så mycket) och om du väljer linfall så får du kolla töjningen på linan du tänker köpa. Det finns bättre och sämre kevlarfall vad avser töjningen. De billigare kevlarlinorna har oftast rätt mycket töjning och är inte lämpliga till fall. Nackdelen med wirefall är att de (oftast) måste skarvas med lina som halända (om du inte har wirevinch som slukar hela wiren) samt att wire med brustna kardeler kan ge elaka rivsår när den hanteras.

 

När min halända till storfallet på förra båten gick av i ytterhöljet så bytte jag till kevlarfall (jag hade neddragna fall och trissan fungerade både för wire o lina). Jag hittade ett rätt stumt fall som var färdigt med fallschackel. Jag ångrade aldrig att jag övergick till kevlarfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, bhemac säger:

Är det trumvinschar och enbart  wirer?

Kamrater köpte en gamal Rasmus med sådan arrangemang, bytte till tamp och neddragna fall men tyckte inte det blev bra.

Eller är det kombi wire/tamp? Så hade ju många.

Wiren vevas upp på winchtrumman, så ja, trumvinchar med enbart wire.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Lintott säger:

Det beror på vilken modell av vinch du har. Det finns en modell där hela wiren vevas upp på vinchtrumman. En sådan vinchtrumma kommer inte att rymma ditt linfall. Om du har "en vanlig skotvinch" som du lagt fallet några varv runt, för att spänna upp mastliket, så går det självklart att använda den även till ett linfall.

 

Skillnaden mellan wirefall och linfall är att wirefall är rätt stumma (töjer sig inte så mycket) och om du väljer linfall så får du kolla töjningen på linan du tänker köpa. Det finns bättre och sämre kevlarfall vad avser töjningen. De billigare kevlarlinorna har oftast rätt mycket töjning och är inte lämpliga till fall. Nackdelen med wirefall är att de (oftast) måste skarvas med lina som halända (om du inte har wirevinch som slukar hela wiren) samt att wire med brustna kardeler kan ge elaka rivsår när den hanteras.

 

När min halända till storfallet på förra båten gick av i ytterhöljet så bytte jag till kevlarfall (jag hade neddragna fall och trissan fungerade både för wire o lina). Jag hittade ett rätt stumt fall som var färdigt med fallschackel. Jag ångrade aldrig att jag övergick till kevlarfall.

Ja, hela wiren vevas upp på vinchtrumman. Jag förstår att vinchtrumman inte kommer att rymma hela linfallet. Tänkte använda vincharna för att sträcka det sista av linfallen när jag hissar segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, CaptainKongo säger:

Wiren vevas upp på winchtrumman, så ja, trumvinchar med enbart wire.

Och ett särskilt spår för de sista varven?

Det brukar vara typiskt långfärdsbåtar som har detta. Försök hitta andra som har samma lösning och lyssna på dem.

Ett av mina nöjen brukar vara att gå på bryggorna och fråga folk vad de tycker om sina lösningar. Det jag hört att det är lite långsammare att få upp seglet men det krånglar aldrig. Att det är långsammare spelar ingen roll om man hissar var 14:e dag men kanske om man ska sätta segel 4 ggr per dag.

Många säger att man ska allt neddraget men de som långseglar har det nästan aldrig så. Vid långsegling gäller de att ha så grejer som möjligt som kan krångla. 

En reservwire kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen motsättning mot att ha grejer neddragna och att ha grejer som inte krånglar. Varför skulle det krångla bara för att man hissar seglen från sittbrunnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Jag ser ingen motsättning mot att ha grejer neddragna och att ha grejer som inte krånglar. Varför skulle det krångla bara för att man hissar seglen från sittbrunnen?

Det kan man tycka. Men tittar man i hamnar där det ligger många långseglare så har de mycket sällan nerdraget. Istället fokuserar de på säkerhet att ta sig till och stå vid masten. Då och då hamnar man ändå där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal hederlig fallvinsch! Är det 5mm, 133trådig så tål den 2,2ton och försvagas mycket lite med tiden, tål UV-ljus mm. Ska man ersätta med Dyneema så blir de 8mm, det kanske får plats, det är ju enkelt att kolla med en annan tamp.

 

Kollade lite bilder på 352 för att se om någon hade neddragna fall. Hittade inga sådana men så några som hade vanliga selftailing vinschar och vanliga fall. Har dock lite svårt att förstå vitsen med  ett sådant arrangemang, nya vishar a minst 4tkr styck.

 

Min gamla båt hade trämast och utanpåliggande fall. Praktiskt eftersom man drar upp seglet snabbt och har sin kroppsvikt att hjälpa till med. Gamla lösningar är inte alltid så dumma!

 

I slutet av segelfartygens storhetstid kom det en del finesser. Fartygen var då ofta gaffelriggade. Man hade trumvinschar med koniska trummor så att kraften blev större ju högre gaffeln kom.

Thomas W. Lawson byggdes i början av 1900-talet. Hon hade sju gaffelriggade master och lastade runt 4000 ton. Hon seglades med 16 man besättning, då var det viktigt att det gick smidigt. Som jämförelse, ett maskindrivet fartyg som lastade det dubbla i slutet på 40-talet hade 46 man besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter vettigt. Det jag hört är att den typen inte tål böjning så bra och ska helst bara användas till stag mm. Men det är kanske bara rykten.

Däremot är UV-beständigheten lite sämre för denna typ Dyneema där UV-skyddet är pålagt och riskerar nötas av.

Annars är den lätt och smidig och troligen lättare att lära sig splitsa. Jag skulle nog prova, förhoppningsvis är den gamla stålwiren tillräckligt bra att ha ombord som reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder den typen jag länkade till (som är samma typ som den med hölje, fast utan då...) som kaskad i akterstaget samt i kicken.

Otroligt lättsplitsad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...