Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Laminera fast flexibel solpanel på plastdäck

Rekommendera Poster

Hej!
 

Om man ska laminera dit en flexibel solpanel på en slät däcksyta. Vanligast att man tar sikaflex väl, kletar på hela undersidan och trycker dit.

 

Men varför inte epoxy? Sitter det inte stadigare?

Kanske kan epoxy, då det blir så hårt när det härdat, göra sprickor i panelen?

Om det är så, kan man ta epoxyspackel? Eller ska man hålla sig till sikaflex? Men sikaflex är väl egentligen ett tätningsmedel, inte ett lim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du nån gång i framtiden ta bort den eller byta ut den så är ”nog” sikaflex att föredra, epoxy blir nog tufft att få bort.

men lägg inte sika under hela ytan, ta längst kanterna och en prick i mitten och kläm fast .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Ivan65 säger:

Vill du nån gång i framtiden ta bort den eller byta ut den så är ”nog” sikaflex att föredra, epoxy blir nog tufft att få bort.

men lägg inte sika under hela ytan, ta längst kanterna och en prick i mitten och kläm fast .

 

Ja, bara den sitter gott nog i hårt väder? Översköljd av brottsjöar.

 

Man kan också epoxylimma och vid ev haveri, istället limma dit en ny ovanpå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex är nog lagom bra här. Är du orolig för att det ska lossna så är en SMP baserad tätmassa bättre  och starkare samt tål UV bättre. Sikaflex är f.ö en serie produkter där vissa är klart olämpliga. Så att bara skriva Sikaflex säger inget...  Sikaflex 291i är nog lagom stark här annars.

 

Men personligen kör jag SMP massa (t ex Tec 7) överallt ovan vattenlinjen samt polyuretanbaserad (tex Sika 291i) eller epoxy (elastisk) under vattenlinjen. Så jag hade limmat fast skiten med Tec 7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda TEC7 eller någon annan MS Polymer. Till skillnad mot Sika så tål den UV-ljus. Det kommer att hålla.

Men, solpaneler ska inte bli varma, då blir de betydligt mindre effektiva. Därför bör man ha en luftspalt under. Mina sitter med rf-gångjärn, slår jag ut två sprintar så kan jag vinkla upp panelen för rengöring under. Två av gångjärnen kan man ersätta med hänglåsbeslag, då blir det ännu enklare att öppna. På vintern vinklar jag upp panelerna för att få mer laddning.

Har man "mjuka" paneler så får man ha ett par lister under.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Jag skulle använda TEC7 eller någon annan MS Polymer. Till skillnad mot Sika så tål den UV-ljus. Det kommer att hålla.

Men, solpaneler ska inte bli varma, då blir de betydligt mindre effektiva. Därför bör man ha en luftspalt under. Mina sitter med rf-gångjärn, slår jag ut två sprintar så kan jag vinkla upp panelen för rengöring under. Två av gångjärnen kan man ersätta med hänglåsbeslag, då blir det ännu enklare att öppna. På vintern vinklar jag upp panelerna för att få mer laddning.

Har man "mjuka" paneler så får man ha ett par lister under.

 

Bra idé med gångjärn...

 

Och + för din sköna autosignatur :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skruva fast mina tunna paneler med fyra skruva och lägga lite sika runt skruvhålet som tätning.

Har en panel som är huvudbestånsdelen i ett luckgarage - den sitter på gångjärn och kan vinklas upp.

Laminera fast, skulle jag nog undvika - fast frågan handlade inte om att laminera utan om att limma. Laminerar gör man med glasfiber.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 100W flexibel panel på hyttaket, den är bara ett par mm tjock, som jag monterade för tre år sedan med dubbelhäftande monteringstejp längs kanterna. Den sitter hur bra som helst och kan troligtvis tas bort utan åverkan på takets gelcoat om det skulle bli nödvändigt. Jag undvek att skruva eftersom jag inte vill ha några potentiella ställen för läckage. Men Sikaflex hade nog fungerat lika fint :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde Sikaflex 291 till panelerna på förra båten.

Köpte först en för att plånboken inte orkade med två på en gång vilket jag bestämt mig för att ha. Frågade i affären om de förändrat utseende sista tiden och de menade att de hade många likadana i lager och att de sett likadana ut länge.

Monterade panel nr 1.

Någon månad senare så tillät kassan ett inköp av panel nr 2 och när jag kom tillbaka till affären såg de andra helt annorlunda ut. De hade en annan färg på cellerna. Skulle inte bli snyggt.

Fick då lov att återlämna min första panel om den kom tillbaka i säljbart skick.

Så då fick jag testa hur lätt eller svårt det var att ta bort panelen som var limmad med Sika. Jobbigt men inte omöjligt och panelen kunde återlämnas i "säljbart skick".

Sedan satt panelerna på båten i de fyra år jag hade den utan att släppa på något sätt.

Nackdelen med limning är att panelen blir lite för varm för att ge bästa laddning men det var inget jag märkte något av egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som Sikaflex 291 är "standard"/vanligast Sikaflex, dvs vad jag har hemma.

Man tager vad man haver.

 

Vad tycker herrskapet om denna produkt:

https://www.bauhaus.se/casco-marin-teknik-svart-300ml.html?gclid=Cj0KCQjwsNfOBRCWARIsAGITapZlPDGp-i51HUQmjaNNoJgjWtMeFXHc8myKaFFEM2NpWGPmCIFz0z0aAgLzEALw_wcB

 

Någon säger att det är bättre än Sikaflex? Har använt det en del.

 

Den ska sitta där överbyggnaden går ner i däcket, på förskeppet, slät yta men buktar lite, så gäller att sikaflexen inte släpper pga panelen vill räta ut sig? Blir spännande att se vad man kan lägga på den när den sluttar för att få den att sitta kvar? Frågan om man inte skulle kombinera med något snabbhärdande lim på vissa partier så man slipper försöker hålla den på plats. Tvingar är inte att tänka på, finns inga hål runt om den.

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8Y1J6a2pYWmVwM1k/view?usp=sharing


Ursäkta dålig bild.

 

Egentligen ska man väl inte se Sikaflex eller liknande produkter som lim som något mycket riktigt konstaterar ovan, man fäster inte utrustning med dem som ska tåla belastning. Solcellen kommer dock inte utstå en belastning på samma vis som om man skulle sätta dit en knape med sikaflex. Tokigt för övrigt, ska vara genomgående bult förstås.

 

Vad gäller värme, den här ska bara toppladda ankarspelsbatteriet (separat batteribank) i fören, då det inte blir 100% laddat från generator pga långa kablar = spänningsfall.
 

Förbrukarbanken har 310 W solpanel.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte Sika 291, den har dålig tålighet mot UV och kanterna där solen kommer åt kommer att vittra sönder. Använd MSP, TEC7 tex men Biltemas 254705 fungerar utmärkt.

Här skulle jag definitivt skruva, den skrovdelen brukar ju inte vara sandwich, alltså bara sätta med skruv och mutter. Då är det lätt att plocka bort också.

Mitt ankarspelsbatteri laddas enbart med en 20W panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om det är sandwich då... genomgående bult med epoxyplugg i så fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåtskruv i yttersta skicktet och lite typ sika runt skruvhålen, som tätning, men det ger ju en limmande effekt också. Det är ju bara en solcellspanel som skall fästas.

Brukar ta en försänkare och försänka en aning om laminatets tjocklek med ger, för att få lite bättre tätning runt skruven. Har du ingen försänkare, så snurra borret mellan fingrarna. Taskigt att få ett 10 mm hål när det skulle va 3 mm.

Jo man kan köra borrmaskinen baklänges, men dels är det lätt att göra en tabbe och köra maskinen åt fel och dels är det så lite som behövs, då det är inte lönt att sätta i borret i borrmaskinen.

Dom som inte kan göra saker och ting för hand - de borde träna på det. ;)

Å så rengöring av ytan du skall klicka sika på. Både  på laminatet och på plåten. Rödsprit eller aceton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, tobbo166 säger:

Frågan om det är sandwich då... genomgående bult med epoxyplugg i så fall...

Japp. jag som är lat borrar upp inifrån, drar i en bult och sätter en plastplupp så hålet inte syns. De flexibla paneler jag har är försedda med ganska stora hål, jag tror M8 passar. Sen sätter man kupolmutter på utsidan, snyggt och enkelt att lossa vid behov. För det blir skit bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som inte har med infästningen av panelerna att göra...

 

Tänk på att skugga kan vara förödande för solceller, ganska självklart kan man tycka.

Det jag tänker på är repen på din bild. Om repen ligger över solcellerna så kommer effekten att minska märkbart. Hur stor "skadan" blir beror på hur repet ligger över panelen och hur panelerna är konstruerad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska underhållsladda/toppladda ankarspelsbatteri så hade. PG räckt med 20 W som Bhemac skriver, så tror det är lugnt.

 

mc4 kontakterna på panelen, ska de vara vara ovan  eller under däck?

 

Lutar åt under och att sätta genomföringen nära panelen så man inte snubblar på kablar, får krångel med att fästa dem mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skugga är förödande, ja, men någon tamp påverkar knappt, en handflata däremot. Men det är enkelt att kolla. Ankarspelet tar ju väldigt lite ström, typ 50 A men man får upp 20m på en minut så det blir kanske 1Ah. En 20W panel ger ca 6Ah i genomsnitt per dygn.

--

MC4 kontakterna brukar man ha utomhus, det är hyggligt täta. Dra ut en helst rund kabel genom en kabelförskruvning tex PG16. De är också hyggligt täta, jag brukar lägga lite silikon runt kabeln, det tätar men limmar inte så det är  lätt att få isär.

 

"Hyggligt tät". I min värld finns det inte mycket som är absolut tätt. Varför har då ubåtar länspumpar?

 

Tips: Finns det en last/lamputgång på regulatorn? Jag brukar koppla en lampa på tex 1W och sätta tiden så att den lyser 2 timmar efter solnedgång. Ser himla trevligt ut i hamn och kanske minskar risken för inbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, tobbo166 säger:

- - -

mc4 kontakterna på panelen, ska de vara vara ovan  eller under däck?

 

Lutar åt under och att sätta genomföringen nära panelen så man inte snubblar på kablar, får krångel med att fästa dem mm.

Klipp av dem och skarva kablarna under däck istället så får du mindre hål till genomföringen.

 

MC4 är nog främst användbara för att underlätta seriekoppling av paneler i stora landsolcellsanläggningar.

 

Allra tjusigast är de platta kablarna som numera finns på en del paneler. De sitter på undersidan av panelen ock kan t.o.m. stoppas ner i ett hål under panelen för att helt slippa synliga kablar.

Baksida.thumb.jpg.a649d2f21d9c0a62ba2538f45f1be80e.jpg59d8a8c371ec4_Genomfring.thumb.jpg.13aa0863bb14fdb90e12407e6431530a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt som bhemac skriver om skuggning av böjliga tunnfilmspaneler, de är mera okänliga för att hamna delvis i skugga än mono- och polykristalinapaneler. De tappar bara effekt motsvarande den skuggade abdelen av panelen

 

Vår gamla hårda 50 wattare påverkas märkbart av rep. Nyare hårda paneler har ibland teknik så att skuggning påverkar mindre.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta böjliga solpaneler som säljs nu är inte tunnfilm (som har betydligt lägre verkningsgrad) utan är monokristalina. Jag köpte ett par 50W Solarmare som ligger på på sprayhooden. De kallas ofta "semi-flex" och är monokristalina. Påverkas av tamp men är tampen ett par cm över panelen blir påverkan väldigt liten, det beror det det nordisk, diffusa ljuset.

Rep har jag inga på min båt att prova med ;)

 

Ett bra sätt att fixa kopplingar utomhus på båten är kopplingsdosor, jag använder ofta typ DENNA. Täta (IP67) och det blir enkelt att koppla isär. Jag hade på förra båten en framför masten för en solpanel, satte även in ett uttag av de äldre, mindre typen. Där kunde jag koppla in en sladdlampa vid ankring mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-07 på 12:08, bhemac säger:

 

"Hyggligt tät". I min värld finns det inte mycket som är absolut tätt. Varför har då ubåtar länspumpar?

 

 

Hört talas om exempelvis kondens...? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

 

Hört talas om exempelvis kondens...? ;)

Ja de grabbarna måste svettas ymnigt om man behöver en 30 hästars länspump. I synnerhet som moderna ubåtarna nog har avfuktningsanläggningar.

Men det blir nog en del "kondens" i kalsongerna när sjunkbomberna smäller runt omkring. ;)

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, hoppas den sitter ;)

Fräck installation!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra placering, men det hade inte varit dumt med ett fönster där så man såg framåt inifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog Tec7. Nu har den gått sönder. Hur får jag bort den med minimal åverkan på Gelcoaten under? 

 

Om jag slipade ner gelcoaten under lätt (minns inte), eller det ej går få bort panelen utan åverkan på gelcoaten, hur återställer man gelcoaten bäst?

 

Eftersom jag har genomföringar för plus och minus, och all kabeldragning inkl regulator i båten så tänkte jag ersätta den med en mindre. Nån betydligt tåligare. Det var kopplingsboxen som lossnade så behöver en panel som tål stryk och har lågprofil kopplingsbox/rostfri eller tålig.

 

Obs måste vara flexibel alt semiflexibel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tunn vajer eller ståltråd med en träbit som handag i varje ände och så "sågar" du loss den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Tunn vajer eller ståltråd med en träbit som handag i varje ände och så "sågar" du loss den. 

 

Tack. Hur ser det ut under tro? (Om jag skulle sätta nya panelen ovanpå gamla).

 

behöver man lacka om med ny gelcoat? Man kan väl inte gelcoatspackla hela ytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas "Grovrengörare" i vinkelslipen brukar fungera till det mesta.

Nyfiken fråga: Varför gick den sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...