Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Sneseglarn2

Ny Solpanel + Ny regugulator + fem år gamla AGM batterier

Rekommendera Poster

Eftersom ingen orkar läsa länkar:

A PWM controller is not a DC to DC transformer. The PWM controller is a switch which connects the

solar panel to the battery. When the switch is closed, the panel and the battery will be at nearly the

same voltage. Assuming a discharged battery the initial charge voltage will be around 13 V, and

assuming a voltage loss of 0,5 V over the cabling plus controller, the panel will be at Vpwm = 13,5 V.

The voltage will slowly increase with increasing state of charge of the battery. When absorption

voltage is reached the PWM controller will start to disconnect and reconnect the panel to prevent

overcharge (hence the name: Pulse Width Modulated controller).

 

Från Victron ett stort företag som tillverkar MPPT men även säljer PWM till de som vill ha nåt billigare.

Vi snackar 25-300 Hz och filtret är endast för radioavstörning. Vid de frekvenserna går det inte att undvika att få lite pulsladdnings effekt,  samt att det inte blir störningar på VHF'en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Eftersom ingen orkar läsa länkar:

A PWM controller is not a DC to DC transformer. The PWM controller is a switch which connects the........

För en enkel installation med en liten solpanel laddande ett startbatteri. Skall man ha PWM eller MPPT regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

För en enkel installation med en liten solpanel laddande ett startbatteri. Skall man ha PWM eller MPPT regulator?

Troligen PWM (billig). MPPT är mer om man måste klämma ut sista droppen ur solpanelen.

Kan duga med en vanlig laddare också:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-2000032660/?artId=31635

Men du kan få tag i en PWM till samma pris på tex tradera.

Lägger till att kineserna är ganska duktiga på att sätta dit MPPT klisterlappar på PWM laddare, är det för billigt.....

Redigerad av Forsberg_se
Konsumentupplysning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kane säger:

För en enkel installation med en liten solpanel laddande ett startbatteri. Skall man ha PWM eller MPPT regulator?

 

Den HÄR funkar fint ca 75kr. Kör med en 10-20W panel. Så har jag haft  det i flera år.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, bhemac säger:

 

Den HÄR funkar fint ca 75kr. Kör med en 10-20W panel. Så har jag haft  det i flera år.

 

 

 

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

 

Den HÄR funkar fint ca 75kr. Kör med en 10-20W panel. Så har jag haft  det i flera år.

 

Jag bytte till denna eftersom det är så praktiskt med en voltmeter som visserligen inte är exakt men visar i alla fall rätt på en tiondelsvolt. Min sitter vid nedgången så även om jag bara är nere och vänder så vet jag att startbatteriet är laddat.

Sen har jag en 1W LED på lastutgången som lyser i två timmar efter solnedgången. Himla tjusigt och ganska praktiskt. Sen upptäckte jag att USB-uttagen också går på lastutgången. Så min avstängda reservtelefon är kopplad dit och därför alltid laddad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...