Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BerntRobert

Oväntad offeranod?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Efter upptagning av vår segelbåt med 2008 VP D1-30 och S-drev upptäckte jag den här tingesten några decimeter akter om drevet. Är det en offeranod och ett intag?? En titt i manualen för motor och drev får mig att tro att motorns sjövattenintag sker genom drevet. Vad är då detta? Ser ut att behöva åtgärdas/bytas?

 

Tacksam för råd. 

IMG_3498.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att det är första gången jag ser undersidan av båten. Man kan ju annars tro att tingesten har hamnat där under säsongen, typ apterats, och då kan man ju bli lite rädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju väldigt mycket ut som en anod. 

Funderar vad som sitter på insidan av båten ovanför röret som går ner. 

Det kan inte vara en anod som skyddar metallen i "röret"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att detta enbart är en offeranod och inte kombinerat med vattengenomföring?
Och att det inne i skrovet bara finns en elkabel ansluten till nån genomgående skruv/elledning från zinket?


Kolla gärna upp hur det ser ut inuti skrovet, finns en elkabel ansluten så försök kolla vart den leder.
(Gärna foton även från skrovets insida, särskilt på zinkanodens inombords-anslutning och även på  min förmodade elkabel och varthän den leder.)


Förmodligen är detta bara en gammal övergiven offeranod som inte längre behövs?
För i trakterna runt Örnsköldsvik är väl salthalten/ korrrosionsrisken så låg att skydd med offeranoder knappast behövs i större utsträckning?
[Om båten är importerad från saltare vatten så kanske en tidigare "nordbo-ägare" bara glömde bort offeranoden. Inte nödvändigtvis fel korrosionsmässigt, men behövs inte anoden så bör den avlägsnas och skrovhålet istället plastas tätt! (Bara av skälet att alla skrovgenomföringar är potentiella framtida läckagerisker så bör man ju alltid plasta igen alla onödiga gamla skrovhål !).]


Bildgooglade "hull disc shaped zinc anodes" och snarlika skrov-offeranoder som din existerar som synes i sökträffarna.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är som Thomas-1 föreslår. Ett extra försök att skydda drevet. Tydligen funkat av bilden att dömma. Bulten som går genom skrovet är förmodligen kopplad till drevet.

Förmodligen en sån här:

Zn56uk-1kg-round_medium.png.50d12c3b04a50650f2b28db25ba67963.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att anoden är kopplad till drevet. Eftersom det är en D1-30 så har den ett S130 drev och det är försett med en stor egen anod och drevet är isolerat från motorn.

 

Skulle gissa på att den är kopplad till roderaxeln eller möjligen batteriminus.

 

Den behöver bytas och det är ett tecken på att den bör sitta där.

 

Plocka inte bort den utan att veta funktionen.

Redigerad av Piloten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den vara kopplad till akterstaget, och då utgöra vattenkontakten i en åskledare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Wingan säger:

Kan den vara kopplad till akterstaget, och då utgöra vattenkontakten i en åskledare?

I så fall är det kanske inte så smart eftersom blixten vill gå rakt ner. En lång sladd och mät resistans mellan "knölen" och batteriminus, akterstag osv.

Eftersom den sitter nära drevet är det ju naturligt att misstänka att den har me drevet att göra.

Det skulle kunna vara avsedd som HF-jord också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Wingan säger:

Kan den vara kopplad till akterstaget, och då utgöra vattenkontakten i en åskledare?

 

Nej.

 

Misstänker starkt roderaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input.

Ska besöka båten ikväll och nu har jag ett hum om vad jag ska titta efter inombords. Uppdatering kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krupit runt i båten. Anoden är kopplad till en gulgrön kabel som försvinner in i en grövre kabelstam. Jag förmodar att kabeln, genomföringen och anoden är en del av landströmsanläggningen? I landströmspanelen finns en liten diod som talar om ifall landströmskontakten i land ska polvändas (check/change polarity). Jag har fattat det som att det bygger på en avkänning av potentialskillnad (spänning?) mellan "nollan" i landströmsanläggningen i båten och skyddsjorden i land. Har det med saken att göra?

Nåväl, jag ser till att byta anoden och låter det i övrigt vara som det är. Drev och propeller ser fina ut.

Bottenanod.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

I din landströmsanläggning skall nollan och skyddsjorden inte ha med varandra att göra, så om den är rätt uppbyggd skall det inte spela någon roll hur du vänder kontakten.

Men det verkar som att din båt är lokalt skyddsjordad och att man inte använder skyddsjorden från landströmmen. Inte lämpligt alls av säkerhetsskäl, men någon har väl tänkt att slippa få jordströmmar via landströmmen ?

 

Nu kan man visserligen göra så rent teoretiskt och följa EU-direktivet tror jag (inte bra enligt mig), men det kräver då att din lokala jordning på skrovet är en större plåt (flera dm²) i något ädelt och bra material. Men det har inte du, eller också är den övermålad (absolut no-no !). Utöver detta får det bara göras om du har isolationstrafo eller jordfelsbrytare.

Sedan fungerar inte lösningen på land, men det märker inte användaren förrän en olycka inträffar. Systemet har ju ingen skyddsjord alls om man inte kommer ihåg att koppla om det vid upplägg.

Och den, som liksom du, inte ens vet om det, kommer inte koppla om skyddsjorden på land, och därmed är båten en potentiell livsfara om den i det läget kopplas till landström.

 

Avkänningen som tänder lampan görs nog snarare mellan den lokalt skapade skyddsjorden och den från landströmmen eller nollan.

 

Ibland görs det tankemässiga kullerbyttor där det som först ser ut som en god tanke istället kan ställa till ännu mer problem.

 

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, IngemarE säger:

Nu kan man visserligen göra så rent teoretiskt och följa EU-direktivet tror jag (inte bra enligt mig), men det kräver då att din lokala jordning på skrovet är en större plåt (flera dm²) i något ädelt och bra material.

 

Kan ju vara tänkt som en sådan HÄR anläggning även en offeranod verkar lite.

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att anoden är kopplad till landströmsjorden. Det är kanska vanligt i elinstallationer att man använder den gul/gröna märkningen för all typ av jordning.

 

Faskontrollen har jag också i min båt. Den har inte med saken att göra. Den tillser bara att fasen hamnar på rätt pol om man inte använder sig av en CEE kontakt som tvingar fasen att hamna rätt. En ren säkerhetsgrej.

 

Redigerad av Piloten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, bhemac säger:

 

Kan ju vara tänkt som en sådan HÄR anläggning även en offeranod verkar lite.

 

Yes.

Men den anläggningen kräver som sagt en jordningsplåt som inte verkar finnas.

 

Kanske är det som "Piloten" skriver, men frågan är vart den gulgröna i så fall går, dvs vad det är som behöver en offeranod på utsidan men som måste anslutas via insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, IngemarE säger:

Yes.

Men den anläggningen kräver som sagt en jordningsplåt som inte verkar finnas.

 

Kanske är det som "Piloten" skriver, men frågan är vart den gulgröna i så fall går, dvs vad det är som behöver en offeranod på utsidan men som måste anslutas via insidan.

 

Jag tror att det ett skydd mot hjärtstocken.

 

BerntRobert: Kolla om det sitter en likadan kabel fäst mot hjärt/roderstocken.

Redigerad av Piloten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, IngemarE säger:

Men den anläggningen kräver som sagt en jordningsplåt som inte verkar finnas.

 

Som vanligt, bara att mäta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brr blir alltid lite nervös när jag ser gulgröna kablar i båtar.

Nyfiken på vad som dyker upp i andra ändan av kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla input. (Nu känner jag press på att ta reda på mer fakta... och jag blir också allt mer nyfiken. Lärande och nyfikenhet är fascinerande drivkrafter)

 

Installationen ser enligt min mening helt "original" ut och jag tror knappast att det är någon udda konstruktion som de tyska ingenjörerna kommit fram till. Jordfelsbrytare finns. Jag tror definitivt att landströmsanläggningen är jordad på vanligt sätt via uttaget i land.

 

Jag ska dels göra som Bhemac anser att man ska göra, nämligen mäta (jordningen av landströmmen). Jag är helt novis men förmodar att jordstiften i 220V-uttagen i båten ska ha förbindelse med motsvarande stift i landänden av landströmskabeln.

 

Jag ska också försöka följa gulgröna kabeln till dess andra ände. Skulle inte vara förvånad om Piloten är på rätt spår angående roderaxeln. Borde ju gå att mäta också (om det finns elektrisk förbindelse mellan roderaxeln och anoden tänker jag).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, BerntRobert säger:

 

 

Jag ska också försöka följa gulgröna kabeln till dess andra ände. Skulle inte vara förvånad om Piloten är på rätt spår angående roderaxeln. Borde ju gå att mäta också (om det finns elektrisk förbindelse mellan roderaxeln och anoden tänker jag).

 

 

Precis denna mätning är ju enkel att göra utanpå båten.

 

Vilken båttyp har du?

 

Redigerad av Piloten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...