Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
850411

Bättre styrning styrpulpet.

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har en Uttern 4602 som jag tycker har lite väl dålig styrning. Vid max rattutslag så tar draglänken i sidan på akterspegeln (lite svårt att förklara så kanske får ta en bild). Om jag monterar en längre arm så blir styrningen bättre åt ena hållet bara. 

 

Någon som har lösningen på detta problem?

 

hemskt tacksam för hjälp och tips // Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Jag tror att den heter teleflex. Man skruvar fast styrningen "genom" motorn och sen kopplar man fast draglänken i motorn. Det är en Yamaha 50hk utombordare från typ -95. 

 

Tack på förhand // Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild, inte jätte bra men bästa jag har just nu. 

IMG_9401.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sådana här diskussioner brukar man rekommendera trådskaparna att byta till en hydraulisk styrning, dessa finns i några få olika prisklasser för de vanligaste utombordarna.

Men hydraulisk styrning blir styrningen mer exakt och beroende på om den har feedback eller ej, så vrids inte ratten ur händerna på föraren vid kraftig acceleration. Men smakar det så kostar det, inte direkt det billigaste båttillbehöret.

 

Men... hydrauliska styrningar är dyra, och det finns reservdelar till Teleflex.

Vad jag kan se på bilden är skruven mellan draglänken och motorns styrarm ganska lång, den kan kapas direkt efter låsmuttern, eller så vänder du på skruven och får muttern underst, risken är ju att just den, eller den i maskinskruven i andra ändan av draglänken tar i någonstans och hindrar fulla roderutslag..?

 

Sedan ser jag en grej som saknas... men du kanske tog bilden under tiden du lyfte av eller på motorn?

 

Men för att bättre svara på din fråga behövs det en annan bild, och/eller ett videoklipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min bella har dom monterat ett litet fack som draglänken går in i på babords sida,

det kan du med göra ,uttern brukar ju va smarta men tydligen missat detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...