Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Var köper jag filter och impeller bäst och billigast till KAD43

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ställde samma fråga förra hösten... hittar inte den tråden, sparade inte fakuran...

Jag tänkte jag skulle köpa ett kit med luft-, bränsle-, oljefilter och impeller.

Fann en förpackning ombord märk "RecMar"... men minns inte var jag köpte prylarna...

Är det någon som minns att jag blev tipsad om en bra firma??

 

 

Sedan nästa fråga... Oljefiltret byts i höst samtidigt som oljan.

Impellern ser bra ut har gått i två och en halv säsong, men byts för säkerhetsskull, luftfiltret är helt rent, det kan väl få sitta en säsong till?

Likaså bränslefiltret... ja jag har ju ingen rötgensyn, men detta byttes i augusti... kan väl få åka med ett tag till.

 

Är det något annat jag skall göra i höst med min KAD43? 

-Glykolblandningen är smutsig, likaså expansionskärlet... byta vätskan och tvätta rent kärlet? Det ligger två slangar från kylsystemet i kölsvinet, den ena är omärkt, tydligen den som är dränaget?

-Spola igenom värmeväxlaren?

-Finns det några offeranoder nånstans i kylsystemet?

Motorn har nu gått endast 600 timmar, service? ventilspel? kompressorolja? rembyte?

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlar mina filter och remmar till kad43/42 på ad center. Om jag inte kommer ihåg fel så är luftfiltret samma som sitter i Volvo 240.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Hej!

Jag ställde samma fråga förra hösten... hittar inte den tråden, sparade inte fakuran...

Jag tänkte jag skulle köpa ett kit med luft-, bränsle-, oljefilter och impeller.

Fann en förpackning ombord märk "RecMar"... men minns inte var jag köpte prylarna...

Är det någon som minns att jag blev tipsad om en bra firma??

 

 

Sedan nästa fråga... Oljefiltret byts i höst samtidigt som oljan.

Impellern ser bra ut har gått i två och en halv säsong, men byts för säkerhetsskull, luftfiltret är helt rent, det kan väl få sitta en säsong till?

Likaså bränslefiltret... ja jag har ju ingen rötgensyn, men detta byttes i augusti... kan väl få åka med ett tag till.

 

Är det något annat jag skall göra i höst med min KAD43? 

-Glykolblandningen är smutsig, likaså expansionskärlet... byta vätskan och tvätta rent kärlet? Det ligger två slangar från kylsystemet i kölsvinet, den ena är omärkt, tydligen den som är dränaget?

-Spola igenom värmeväxlaren?

-Finns det några offeranoder nånstans i kylsystemet?

Motorn har nu gått endast 600 timmar, service? ventilspel? kompressorolja? rembyte?

 

 

Ventilspel koll var 200 e timme.

Kompressorolja har du aldrig bytt så vet du inte när den senast blev bytt, byt.

Luftfilter rent och fräscht byt ej.

Rembyte när bytte du senast? Om du inte bytt hade jag bytt iaf då vet du när det är gjort.

Bränslefilter tveklöst byt, men byt i vår innan sjösättning, då får du också en koll på vad som kommer upp ur tanken.

Vad gäller impeller, köp en original från vp likaså med oljefilter. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Hej!

Jag ställde samma fråga förra hösten... hittar inte den tråden, sparade inte fakuran...

Jag tänkte jag skulle köpa ett kit med luft-, bränsle-, oljefilter och impeller.

Fann en förpackning ombord märk "RecMar"... men minns inte var jag köpte prylarna...

Är det någon som minns att jag blev tipsad om en bra firma??

 

 

Sedan nästa fråga... Oljefiltret byts i höst samtidigt som oljan.

Impellern ser bra ut har gått i två och en halv säsong, men byts för säkerhetsskull, luftfiltret är helt rent, det kan väl få sitta en säsong till?

Likaså bränslefiltret... ja jag har ju ingen rötgensyn, men detta byttes i augusti... kan väl få åka med ett tag till.

 

Är det något annat jag skall göra i höst med min KAD43? 

-Glykolblandningen är smutsig, likaså expansionskärlet... byta vätskan och tvätta rent kärlet? Det ligger två slangar från kylsystemet i kölsvinet, den ena är omärkt, tydligen den som är dränaget?

-Spola igenom värmeväxlaren?

-Finns det några offeranoder nånstans i kylsystemet?

Motorn har nu gått endast 600 timmar, service? ventilspel? kompressorolja? rembyte?

 

 

Mitt motto för motorservice är "If it works - dont fix it". Självklart med ett stort mått av sunt förnuft. Jag har alltid med ersättnings-/utbytesdelarna (de ska ju i alla fall inhandlas någon gång och tar inte mycket plats i ett stuvfack...) och verktyg för att byta om något skulle behöva fixas under säsongen.

 

Oljan innehåller en massa additiver som åldras o förbrukas o ska bytas regelbundet (årligen vid måttligt antal motortimmar) Oljefilter byts vid oljebyte.

 

Bränslefilet blir bara effektivare ju mer igensatta de blir tills det tar stopp. Flödesförmågan kollas genom att köra motorn på fullvarv. Om den får tillräckligt med soppa så fungerar filtret. Självklart att titta i tanken för att se om det bildats föroreningar där (jag tankar aldrig RME). Dieselbakterier i tanken löses inte med att byta bränslefileter ofta utan då krävs en tankrengöring.

 

Remmar kontrolleras avseende lagom spända och tecken på skador. Om de är hela, varför byta? Med lite verktyg så går det snabbt att byta om du gjort en felbedömning.

 

Kylarvätska åldras också och ska bytas enligt motortillverkarens rekommendation. Spola gärna systemet vid byte. Om du  har en avfuktare så spara "avloppsvattnet" från den för användning i glykolblandningen. Det är destillerat vatten och innehåller inga mineraler som kan skapa beläggningar inne i motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst och billigast...? Finns det någon sådan butik? Min förhoppning lever än.

 

Nåväl, min uppfattning är att vi underhåller våra kära båtar och motorer lite onödigt mycket och ofta. Troligen på grund av att följderna vid haveri sedan historien inte är så trevliga. Haveriet händer ju dessutom när det inte får hända. Och på grund av denna farhåga betalar vi gladeligen (nåja) de priser som handlarna fläskar till med. Jag tror inte jag är ensam i det gänget...

 

Jo, jag har också bytt pryttlar som sett helt felfria ut. Jag har dock sedan några år tillbaka dragit ut på bytesintervallen gällande impeller, bälgar och slangar några år längre än VP:s rekommendationer. Fy på mig! Jag tittar till motor och drev (i förekommande fall) varje höst vid upptagning, kollar bälgar, slangar, remmar snurrar på propellrarna något kvartsvarv av ren tacksamhet mot maskineriet och har inte sett tillstymmelse till problem. Impeller, remmar, bränslefilter m.m. finns nya i båtarna (om utifall att Murphy skulle ha smugit sig ombord). Olja och oljefilter byter jag vartannat år. Bränslefiltret ser numera ut som nytt trots att det inte är det, för jag rengjorde tanken med omsorg och tankar inte RME. Nästa sommar ska jag nog prova EcoPar i en av båtarna.

 

Hittar Ni någon butik som är bäst och billigast kommer jag att vara idel öra. Jag har hittills nämligen bara hittat "bäst" och dyrast... :)

 

 

 

Säg inte åt någon att jag ibland lånar ut mina verktyg, för då kan det ju bli fråga om handelssjöfart...:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Bäst och billigast...? Finns det någon sådan butik? Min förhoppning lever än.

 

Nåväl, min uppfattning är att vi underhåller våra kära båtar och motorer lite onödigt mycket och ofta. Troligen på grund av att följderna vid haveri sedan historien inte är så trevliga. Haveriet händer ju dessutom när det inte får hända. Och på grund av denna farhåga betalar vi gladeligen (nåja) de priser som handlarna fläskar till med. Jag tror inte jag är ensam i det gänget...

 

Jo, jag har också bytt pryttlar som sett helt felfria ut. Jag har dock sedan några år tillbaka dragit ut på bytesintervallen gällande impeller, bälgar och slangar några år längre än VP:s rekommendationer. Fy på mig! Jag tittar till motor och drev (i förekommande fall) varje höst vid upptagning, kollar bälgar, slangar, remmar snurrar på propellrarna något kvartsvarv av ren tacksamhet mot maskineriet och har inte sett tillstymmelse till problem. Impeller, remmar, bränslefilter m.m. finns nya i båtarna (om utifall att Murphy skulle ha smugit sig ombord). Olja och oljefilter byter jag vartannat år. Bränslefiltret ser numera ut som nytt trots att det inte är det, för jag rengjorde tanken med omsorg och tankar inte RME. Nästa sommar ska jag nog prova EcoPar i en av båtarna.

 

Hittar Ni någon butik som är bäst och billigast kommer jag att vara idel öra. Jag har hittills nämligen bara hittat "bäst" och dyrast... :)

 

 

 

Säg inte åt någon att jag ibland lånar ut mina verktyg, för då kan det ju bli fråga om handelssjöfart...:D

Själv tillhör jag kategorin båtmänniskor som def inte vill skruva sommartid, och def inte ha rembyte eller stopp i filter och dylikt. Vill heller inte snåla in på en gummibit som kallas impeller som har en av de viktigaste funktionerna i en båtmotor, till en kostnad av ett par hundrakronor. Speciellt när ett topplockslyft kanske kostar runt 7-8 tusen, då är impellern billig i det förhållandet:o Har man inte bytt grejer på en båt man köpt, så vet man ju inte när det är bytt. Exempel en kompis till oss köpte båt för tre år sedan, han frågade vid köpet om bälgarna var bytta. O ja de är bytta för säsongen, glad i hågen körde de hem båten på hösten upptagning sjösättning året efter. Koll av bälgar som såg ok ut och de var ju bara en säsong enligt säljaren, på hösten i fjol upptagning, i våras vid kontroll var det haveri. Tillit till vad som är gjort och inte gjort kostade i detta fallet femtontusen:( En bälg kostar 500 kr, sen är resten upp till var och en. Kalla mig petimeternisse men gummi filter och olja är väldigt billiga investeringar. Så ser jag på saken.:)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

När det gäller motorn brukar jag vara noggrann, vill ju inte ha stopp i korsdyningen bland omärkta grund på Tjurpannan, ej heller i den gamla dyningen på Marstrandsfjorden, SSRS i all ära men grejerna skall funka i alla väder.

 

Förre ägaren hade gjort som jag brukar göra, noterat ett datum på filtren när de var bytta, nu hade jag ingen bra spritpenna ombord senast, men en notering i loggboken blir det samtidigt som antalet motortimmar noteras.

 

Jag byter filter, och köper remmar och impellrar, det finns nu ett lager av både drivremmar till generator och kompressor ombord, samt minst en ny impeller, kanske två.

 

Ax Marins hemsida känns bekant, kanske var det där jag handlade senast.

Undrar om jag vågar nämna att jag köper Bilteamas motorolja för hårt jobbande dieselmotorer, den för tunga lastbilar och entreprenadmaskiner? Så vitt jag förstår har den samma additiver som VP´s originalolja... men klart den är ju inte sjörullad... ännu.

 

Kanske reser jag till Belgien för att inhandla bälgar och avgasslang eller troligare till Hisingen eller Strömstad... Senare problem, får se om det är nödvändigt att kolla drivknuten, tycker subjektivt att den väsnas litet vid fulla roderutslag, men det kanske den skall göra? Förre ägaren hade bytt eller renoverat knuten vintern 2014.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du förfilter till bränslet också eller bara det som sitter på motorn? Jag byter mitt förfilter (Racor) varje år och det på motorn varannat år, givetvis finns reservfilter ombord.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog förfiltret jag menar, det är det första som bränslet når innan motorn, sedan kommer det ett mindre filter med glaskopp, vattenavskiljare under. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, på Racor-förfiltret med genomskinlig kopp sitter även vattenavskiljaren i en enhet i min båt och sen sitter ett "vanligt" filter i plåt på motorn innan förpumpen.

 

Går bränslet från vattenavskiljaren direkt till förpumpen på din båt? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎10‎-‎04 på 18:23, Makro säger:

Hmm, på Racor-förfiltret med genomskinlig kopp sitter även vattenavskiljaren i en enhet i min båt och sen sitter ett "vanligt" filter i plåt på motorn innan förpumpen.

 

Går bränslet från vattenavskiljaren direkt till förpumpen på din båt? 

Nej, det gör det ju naturligtvis inte, det är en standardinstallation så det ser likadant ut som på din båt. Har litet dålig koll, men vill minnas att jag har ett CAV-filter, men jag skall kolla mer noggrant.

Skall ju ändå beställa nya insatser.

Nya finfiltret "plåtburken" från RecMar har däremot en vattenavtappning i botten, det hade inte den insatsen jag bytte ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anade att det låg till så, jag hade tidigare ett Mann-filter i plåt, även det med avtappning men Pentafiltret saknar den. Mann-filtret köpte jag hos Svenssons Livs i Alvhem som också säljer olja på bulk till riktigt bra priser. De har alla möjliga smörjmedel från Q8 även drevolja. Ta med egen dunk av valfri storlek med minst 40mm hål bara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper numera filter, impellrar på boatstuff.se, en webbutik, hittills har det funkat bra med snabba leveranser och tycker jag bra priser.

Dem har även display till penta timräknarna som allihop tycks lägga av efter ett par år.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-06 på 18:02, essox säger:

Jag köper numera filter, impellrar på boatstuff.se, en webbutik, hittills har det funkat bra med snabba leveranser och tycker jag bra priser.

Dem har även display till penta timräknarna som allihop tycks lägga av efter ett par år.

 

 

 

Använder samma leverantör som essox !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har 2 x KAD300 men det är troligen samma oljor till KAD43.

Så här långt har jag kommit. Jag köper ersättningsoljor med exakt samma klassefisering förstås.

 

Motor olja på Swedo / 20L typ 600:-

Drevolja Granngården 20L typ 1800:- (denna var svår att hitta) penta tar 1200:-/5L och 5 L räcker inte ens till ett byte.

 

Impellern testar jag nu Erlandsonsbrygga annat märke  typ 400:- org 700:-

 

Det som retar mig nu är Kompressorolja som verkar omöjligt att hitta kvalitet och modell betäkning på. Jag hsr köpt Pentas 2,5dl. 200:- det är inte ok ☹️  Det räcker för ett byte på mina kad300.

 

Glykol har jag inte blivit smart på ännu men kommer köpa på Swedol. Om det blir longlife som är blå hos dom eller ”vanliga” som visst är grön vet jag inte.

Det är grön i båten idag men det säger ju inte nått om märke eller verkande substans. Anledningen till bytet är att jsg haft läcka. Annars skulle jag kanske byta vart 10år. 

 

Olika filter verkar dom ha koll på här ovan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...