Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lorelius

Krängning skadligt för dieselmotor?

Rekommendera Poster

Hej!
Inspirerad av tråden om HR 35 Rasmus, att hjälpa till lite med motorn när man går högt mot vinden, drog jag igång min Lombardini 1404, när jag igår var på väg hemåt. Det var sent, höll på att bli mörkt och jag hade ganska många distans kvar. Bitvis krängde båten ganska mycket, innan jag revade. Vid viss krängning uppstod ett ljud som inte lät bra. Jag tror att det var propellern som kom för nära vattenytan. Jag gick då upp mot vinden lite mera, för att minska på krängning, och sedan revade jag. När jag kom hem upptäckte jag det läckt ut lite diesel från motorn. Jag kopplade detta till krängningen under gång. Troligt? Det hela ledde dock till att jag fick lite funderingar:

1. Är det skadligt för motorn att gå under kraftig krängning? Jag tänker att smörjningen inte kan bli optimal? Diesel läckte även ut. Det borde kunna sättas i samband med krängningen. Den brukar inte läcka. 

2. När jag ändå torkade upp den utläckta dieseln ur motorrummet, kollade jag oljan. (Senast jag kollade var oljenivån bra). Det visade sig att oljenivån var under mätstickan. Hur mycket skada kan motorn ha tagit av att gå flera timmar med något för låg oljenivå. Inget konstigt eller annorlunda hördes eller märktes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med motortillverkaren hur stor krängning din maskin klarar av.

 

Bränsle kan inte läcka ut beroende på krängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas angivet hur mycket motorn får luta under gång, det är inte så mycket.

Smörjningen är en sak, motorfästena en annan. 

Vi hade en Yanmar YSM12, någonstans vid 5-10° krängning lät det förskräckligt. På den tiden var man ibland tvungen att köra motorn för att ladda under längre seglingar. Den bästa metoden på en kryss var att ta ner storen och gå nästan rakt mot vinden. Då fick motorn även lite nyttig belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en gammal MD2 att skära pga lutning.

Fick känning av ett ryggskott i Säby - på väg hem efter en seglats i Limfjorden.

Att jag fick förtöjt, långsides en gammal "fiskebåt" längst in i Österby hamn på Läsö var nästan en gåta redan då.

Nästa morgon hade jag bara en tanke i huvudet - ta mig till Svenska kusten. Där kunde jag ju lägga mig i nån hamn och bli hämtad med bil.

Som tur är - eller kanske otur - brukar jag alltid förtöja, så att inte behöver gå "iland" när jag skall kasta loss.Startade motorn, kröp fram på däcket och tog in på förtampen. Kröp tillbaka till sittbrunnen och lossde aktertampen. Styrde ut ur hamnen och la på autopiloten. När jag kom ut på fritt vatten, satte jag kursen på Vinga.

Kom efter ett tag på att jag kunde släppa inrullningslinan till Genuan, så skulle Genuan rulla ut och jag lyckade skota hem den. Det gjorde mella 0,5 till 1 knop. På 20 distansminuter gör ju det mellan en halv till en timme.

Vid vinga västra angöring stannade motorn. Jag lyckade ta mig ner i ruffen och tog bort stegen/luckan framför motorn. Motorn satt bom fast.

Ringde en kompis som jag visste var på väg till Hönö. Jo han skulle komma ner och hämta mig. Efter ett par timmar kom han. Vinden hade dött ut och jag hann att driva ner till Trubaduren, där det kom lite vind igen och när kompisen kom var jag åter vid Vinga Västra angöring.

Under tiden jag låg och drev kom tanken;"Kommer jag bara i land skall jag sälja båten och aldrig segla mer".

Kompisen släpade in mig till Hönö. Där skulle han va i tre dygn - sen skulle han släpa hem mig till Kungshamn. När han skulle gå hem, var det så dåligt väder att det var inte att tänka på att bogsera. Han fixade en båtplats för en vecka, släpade min båt dit och hjälpte mig och min packning ombord på hans motorseglare.

Under den färden ändrades mina negativa båttankar till att sälja Storfidran och köpa en motorseglare med invändig styrplats. Motorseglare med invändig styrplats har jag köpt, men jag har aldrig kommit till skott med att sälja Storfidran. Den ligger för fäfot in i ett båthus. Så är det nån som vill köpa en Storfidra utan motor - billigt - så .............................

Av denna sedelärande historia kan man lära - Motorsegla aldrig med motorn igång några längre sträckor. Det var nån form av östlig vind och krängningen gjorde väl att oljepumpen var i ett ganska högt läge. Oljan hade jag kollat och fyllt på dagen innan och oljenivån var normal när motorn stod vågrätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jo, jag har kollat instruktionsbok nu, och de rekommenderar max 20 graders lutning. Så de krängningar jag hade igår var för stora. Tur att inget hände! Kollade oljenivån idag igen, och nu var den bra. Det var väl bara det att den inte hunnit rinna ner i tråget ordentligt. 

Angående "dieseln", så var det bränslet till värmaren, som runnit ned i motorrummet. Värmaren var också på under gång. Men jag har svårare att tänka mig att det skulle vara så skadligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lorelius säger:

de rekommenderar max 20 graders lutning.

Jag har sett siffran 15° på någon motor. Titta på "gummituttarna", de är sällan gjorda för att ta upp sidokrafter. Jag kunde konstatera att propelleraxelns uppriktining var katastrofal. Den var uppriktad två år tidigare och den enda rimliga förklaringen är att den blivit utsatt för mycket krängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den gamla goda tiden då båtmotorerna var byggda för att fungera, var de utrustade med torrsump.

Hade en sådan Albin motor.

Inga problem med krängningsvinklar, fast under 180 grader var att rekommendera.

 

albin%20g62.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller fartygsmaskiner som har sina (stora) smörjolje tankar som bottentankar, torrsump alltså. Men även där händer det att de elektriska smörjoljepumparna släpper, det är då oftast väldigt kortvarigt och inget problem i ett bemannat maskinrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Min"/Albin´s smörjoljetank var på 40 liter.

På 60-talet när jag hade motorn köpte jag ett kvartsfat smörjolja för en flaska brännvin av en "törstig" bunkerbåtsskeppare i Gbg- fiskhamn.

Dieseln kostade 10 öre litern.

http://lasselundell.se/lyckeby.html

Nu "leker" jag på Bogserbåten Herkules (med torrsump).

Smöroljetanken är på några hundra liter.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...