Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
karluno

impregnera litet kapell

Rekommendera Poster

hej har inte haft båt med kapell sedan 1980,då spraya jag medel på kapellet när det var uppfällt,

har ett litet kapellskydd till min styrpulpet nu ,skyddar dynor instrumenten,

tänkte tvätta av det ,läcker lite såg jag,tänkte köpa impregnex och doppa hela skyddet i en spann,

och sedan låta det torka i tvättstugan,skall väl funka?

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Nja, finns olika sorts Imprenex.

Den som heter "outdoor" brukar användas för kapell, stinker rätt kraftigt så torkning i tvättstugan låter tveksamt. Den har spraypump till enlitersflaskan vilket funkar bra.
Provade f.ö. denna även på en jacka, funkade bra men man stinker fotogen i en vecka ungefär.


För kläder finns varianterna "allround" och "wash in". Har inte testat dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Hej!
Nja, finns olika sorts Imprenex.

Den som heter "outdoor" brukar användas för kapell, stinker rätt kraftigt så torkning i tvättstugan låter tveksamt. Den har spraypump till enlitersflaskan vilket funkar bra.
Provade f.ö. denna även på en jacka, funkade bra men man stinker fotogen i en vecka ungefär.


För kläder finns varianterna "allround" och "wash in". Har inte testat dessa.

vet luktar gör det,impregnera en jaktjacka,fick hänga i garaget,men doppa hela kapellet skall väl funka och får väl ta det i garaget annars mördar väl frugan mig .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen tänker du litet fel genom att envisas med att doppa/dränka, i strid med tillverkarens  instruktion?

[Jovisst, textilfibrerna i kapellet blir vid sådant doppande förmodligen extra genomdränkt och suger väl därmed upp maximalt med extra vaxartat vattenavstötade fett. (Tanken att detta dopp-maximerade borde ge mer långvarigt vattenavstötande effekt ligger nära till hands, för ju mer löst vax som fångats inuti de fransiga fibrerna efter att lösningsmedlet förångats - desto bättre?)]


Hmm... är själv tveksam inför sådan hempulad dränkning för att uppnå "extraordinär" långtidsverkan?
[Blir inte kapellväven obehagligt flottig att hantera, äts inte nyttan med just genomdränkt väv upp av extrakostnaden? (Kostnaden för extra åtgång av impregneringsmedlet - per impregneringstilfälle - är väl knappast försumbar, åtminstone inte på större kapell än dina??)]


Testa gärna detta själv och återrapportera dina rön i forumtråden nedan!
[Är skeptisk men måhända är din föreslagna dränkmetod (med handpumps-sprejet Imprenex Outdoor) en bra och nydanande metod för fler av oss båtägare?]
(Mejla f.ö. gärna också Imprenex och fråga angående djupverkande/långvarig impregnering för sol/väderutsatta kapell, de har nog kunniga svar som du i så fall mycket gärna kan återge här i forumtråden?)  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tröttnat på båtar med kapell.

Har dock ett skydd över den yttre styrplatsen av kapellduk.

Jag köpte detta medlet på Biltema, det finns på "husbilsavdelningen".

Men även denna sorten finns på båtavdelningen, det var när jag handlade tio kronors prisskillnad, men inte nu, möjligtvis är det samma innehåll i flaskorna...

 

Jag gjorde så att jag hängde upp min kapellduk på några spikar på husets fasad och fyllde en tryckluftsdriven färgspruta med medlet och sprayade på ordentligt tills dess att duken blev mättad, alltså tills det rann små pärlor utefter ytan. Detta har fungerat väldigt bra i två säsonger hittills.

Det är ju en spraypump i flaskorna, men man blir lätt trött i handen av att spraya med en sådan.

 

Även morsans balkongskydd och markis som är av någon makriluxväv har fått samma behandling, liksom min "skogsjacka", en jeansjacka, en annan mer urban jacka och några andra persedlar. Medlet lukar inget alls, och impregnerar väldigt bra.

 

 

Jag kan även rekommendera Biltemas tältduksrengöring. Min lilla kapellduk tvättades med detta, liksom morsans kraftigt nedsmutsade markisväv, markisen var extremt smutsig, allt nedfall från Hisingens industrier och raffinaderier låg på dess yta, blev dock "mycket renare än innan" men inte helt rent. Mitt skydd för den yttre styrplatsen blev ilallafall helt rent.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

- - -

Jag köpte detta medlet på Biltema, det finns på "husbilsavdelningen".

Men även denna sorten finns på båtavdelningen, det var när jag handlade tio kronors prisskillnad, men inte nu, möjligtvis är det samma innehåll i flaskorna...

- - -

Jag tittade på produktdatabladen...

Samma ingredienser i samma volymer i båda flaskorna men olika produktnummer i kassaregistret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Lintott säger:

Jag tittade på produktdatabladen...

Samma ingredienser i samma volymer i båda flaskorna men olika produktnummer i kassaregistret!

Misstänkte det, men för ett par år sedan var priset olika, ser att båtvariantren fått en ny förpackning sedan dess, så på den tiden kanske det var olika innehåll, men nu är det ju "skit samma".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...