Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ainars

Lowrance Hook-9 ekolod

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Finns det någon som kan lösa ett problem med ekolod.

Jag köpte en Lowrance Hook-9 vilket har båda plotter och ekolod. Plottern funkar utan problem men ekolod fungerar normalt i ca 1 timme därefter hänger det upp sig. Svart på skärmen och djupet 0!

Försöker starta om det men det händer ingenting. Nyligen bytte (garanti) till en ny apparat på affären. Precis samma problem igen! Ekolodgivaren är monterad på exakt samma plats som min gamla Lowrance ekolod X75 vilket inte hade sådana besvär. Skulle det funnits kavitationsbubblor som stör ngt då skulle ju gå att starta om den när båten står stilla, eller hur?

Har varit i kontakt med Lowrance supporten men de har ingen bra förslag på vad är det som spökar.

 

Tacksam för alla idéer!

Redigerad av Ainars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Det är flera hundra watt som skickas som ljudsignale

Visst är det så men det är pulseffekt, inte kontinuerlig effekt som kan värma givaren.

Men visst kan det vara fel på givaren, försök låna en annan apparat och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget! Mycket uppskatar det!!! Givaren är det samma. Jag fick bara en ny apparat. Kan ju snacka med butiken och möjligtvis får en ny givare. Synd att sesongen går mot slutet. Tänkte ta upp båten em en vecka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ... , varken butiken eller Navico hade någon bra idé. Det känns ju dumt att "kasta i papperskorgen" en ny plotter/ekolod. Åker till butiken nästa veckan och försöker få en ny givare att testa. Tack ska ni ha, skepp och hoj!

Redigerad av Ainars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...