Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jesper97

Egendesignad 64 fotare

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, ArneRadar säger:

Det känns som att designen kämpar mot vatten och vind istället för med. En slags visuell dissonans.

Jo vi som är uppvuxna förra årtusendet tycker nog ofta så. Man ska dock komma ihåg att det var först på 80/90 talet man börja räkna på skrovens utformning. Det kan dock verka som man mest använt kunskapen att räkna till att skapa så billiga skrov som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåten i länken liknar Dashew's design och är gissningsvis inspirerad av dessa (snyggare) båtar. Tänket med motorbåt verkar vara, förutom bekvämligheten, att de håller 10 knop i snitt!    http://www.setsail.com/category/dashew-offshore/

Redigerad av Funkis
La in länken som referens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Funkis säger:

Motorbåten i länken liknar Dashew's design och är gissningsvis inspirerad av dessa (snyggare) båtar. Tänket med motorbåt verkar vara, förutom bekvämligheten, att de håller 10 knop i snitt!    http://www.setsail.com/category/dashew-offshore/

Tack, jag letade efter namnet men kom inte på det. Det finns mycket skrivet om detta, bla ekonomisk jämförelse motorbåt och, hur väl de stora rutorna håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-01 på 11:16, jesper97 säger:

Hej! 

 

Har designat och gjort en 3D-modell av en 64ft Bluewater cruiser som jag tänkte kunde vara rolig att visa.  Tyvärr har jag inte gjort någon interiör.

Vill gärna höra era åsikter och få lite konstruktiv kritik :)

 

Pluggar maskinteknik på Chalmers och planerar att läsa master i Naval Architecture. Drömmen är att inom en snar framtid jobba inom yacht design.

Fragaria1.jpg.3fb3d2dca7d3ba7b8e7146484c57ce1f.jpg

 

Fragaria7.jpg.8620aefc0696e60190757d720afd585f.jpg

 

fragaria10.jpg.912836746d8e737f7e3a91d0e98fc993.jpg

 

 

fragaria12.jpg.b9f71ea80580caca3ab0bd9706743440.jpg

 

fragaria5.jpg.31d0b6f27e5692c1f2293d2de971965f.jpg

K proj.

Med dessa moderna material skulle jag vilja se en konstruktion där mast och köl är en enhet, som gör att bara masten och kölen lutar. Inte skrovet. Då får du en bekvämare snabbare båt.

Hur man löser akter och förstag är lite utmaning.

Byggde små prototyper den sommaren, 7 år sedan, då jag blev segelbåtgubbe.

Rätt stor skillnad även på 15cm långa barkbåtar. Testade med två lika täljda.

En med pendlande mast/köl en konvensionell.

Bytte system mellan dom två skroven och alltid var pendelvarianten, där skrovet låg ungefär horisontellt, betydligt snabbare.

Vill man luta för "det var bättre förr"- känslans skull.. så kan man ju bygga dit en låsfunktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant... om man ritar en båt idag är det väl 3-4 funktioner som ska in i designen?

- räddningstege

- livflotte, lätt tillgänglig 

- solpaneler

- stuv för stora fendrar och div linor

 

(de två första krävs för CE certifiering)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...