Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jesper97

Egendesignad 64 fotare

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har designat och gjort en 3D-modell av en 64ft Bluewater cruiser som jag tänkte kunde vara rolig att visa.  Tyvärr har jag inte gjort någon interiör.

Vill gärna höra era åsikter och få lite konstruktiv kritik :)

 

Pluggar maskinteknik på Chalmers och planerar att läsa master i Naval Architecture. Drömmen är att inom en snar framtid jobba inom yacht design.

Fragaria1.jpg.3fb3d2dca7d3ba7b8e7146484c57ce1f.jpg

 

Fragaria7.jpg.8620aefc0696e60190757d720afd585f.jpg

 

fragaria10.jpg.912836746d8e737f7e3a91d0e98fc993.jpg

 

 

fragaria12.jpg.b9f71ea80580caca3ab0bd9706743440.jpg

 

fragaria5.jpg.31d0b6f27e5692c1f2293d2de971965f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusiga bilder, vilket program använder du?

Rackarns stor båt!

En bimini mot den stekande solen kanske går att komplettera med.

Fall och trimtampar brukar ledas till sittbrunnen.

När man sitter till rors och det lutar vill man hellre sitta vid sidan om ratten och gärna mer skyddat. Stolarna är nog bara för motorgång.

Storskotskena saknas. Även på en stor båt är det bra om det finns en sådan.

Bommen ser ut att sitta väldigt högt upp, räcker väl med 2m över däck för att de flesta inte ska få den i huvudet.

I aktern bör det finnas badstege/badplattform. Samt enkel angörning med gummibåt.

Var placeras gummibåten när man seglar?

Hur är det med låga fönster längs med friborden och säkerhet, framförallt om man misslyckas lite när man tex angör en brygga eller missbedömmer avståndet i sida i en sluss eller är ute på de stora haven med stora vågor.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt överlag!

Jag hade hellre sett en enhetlig fönsterdesign för skrovfönstren. Det ser lite spretigt ut med tre olika varianter.

En bredare, mer rektangulär akterspegel med lägre placerat nerfällbart däck är nog mer gångbart. Förutsätter att det finns ett garage bakom med plats för gummibåt och/eller vattenskoter, plus en lyftkran/dävert. Det är troligtvis också praktiskt att ha ett akterankare.

Saknar också en båge eller mast för radar, antenner och liknande. En så här stor båt förväntas ha rubbet. :)

Hur har du tänkt dig storseglet? Rulle i bom? Rulle i mast? "Fritt"?

Skulle man kanske kunna kombinera den blåa dekorlinjen på skrovet med "stötdämparen"?

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

Använder Rhinoceros 3D.

Det är givetvis flera smådetaljer som saknas, har tänkt rullstor i mast.:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusigt. Som sagt finns det alltid detaljer att slipa på. "Den som inte vågar sätta pennan till papperet innan alla detaljer klarlagts blir aldrig framgångsrik."  sa en känd arkitekt/designer en gång i tiden och han hette Alvar Aalto.

 

Hissa Dina segel! Du är på rätt spår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Språnglinjen ser bra ut till masten men sen händer nåt och funkar mycket sämre tycker jag. Sen tycker jag personligen att det ser jättemärkligt ut med överbyggnaden som är så markant högre i akterkant.

Gällande radar och annat som raol kommenterar så är ju det inget problem att få plats med på en spridare så det behövs ingen separat båge.
Solceller och vindgenerator däremot?
Stolarna vid rorsmansplats förstår jag inte heller riktigt, men liknande verkar ju funka på på t.ex Amels så det är säkert ok. Grejen är väl att en i praktiken nästan aldrig handstyr några längre stunder vid cruising.
Kan en också tänka sig nedfällbar plattform i aktern med dinge-garage bakom, men det kanske blir svårt med den skrovformen i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha såna luftströmsstörare på en spridare framför seglet känns rätt dumt. Nej, de bör helt klart sitta på en båge akterut. Samma båge bör också tjänstgöra som fäste för kapell/tak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns hur många ondgjorde sig över linjerna när Delta presenterade sina alster. Hur kunde Lars Modin rita sådana linjer? Låter det likadant nuförtiden? Nä, inte alls...

 

Men smaken är ju som baken. Och tur är väl det... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, raol säger:

Att ha såna luftströmsstörare på en spridare framför seglet känns rätt dumt. Nej, de bör helt klart sitta på en båge akterut. Samma båge bör också tjänstgöra som fäste för kapell/tak.

 

Ja, det måste vara därför det är en så vanlig lösning ute i verkligheten. För att det är så dumt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, JonasP säger:

Ja, det måste vara därför det är en så vanlig lösning ute i verkligheten. För att det är så dumt. :-)


Lata konstruktörer. Det finns många andra dumma konstruktioner här och var som är korkade och dåliga, så bara för att de är vanliga betyder det inte att de inte är negativa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:


Lata konstruktörer. Det finns många andra dumma konstruktioner här och var som är korkade och dåliga, så bara för att de är vanliga betyder det inte att de inte är negativa.

 

Hur kommer det sig då att kappseglingsbåtar där stora resurser läggs på optimering väljer att ha radarn på masten och inte på en separat stolpe?

Och andra parametrar som antennhöjd, vikt, etc har du räknat in i din analys?
Bara ett exempel: http://challengeandadventure.com/wp-content/uploads/2011/04/0026.jpg

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kappseglingsbåtar med radar? Varför ska de ha radar???

 

Jag tror säkert att det är möjligt att specialkonstruera en radom och ett fäste som stör väldigt lite, om radarn placeras centralt framför masten. Till en saftig extrakostnad. Möjligen ger det sammanlagt mindre luftmotstånd i höga farter än vad en båge ger. Och man får mindre vikt akterut, vilket troligtvis är bra för snabba båtar med bred och platt undersida i aktern.


Radar ska väl ändå inte placeras särskilt högt. Värdet av att se saker många tiotals kilometer bort är ganska litet. Viktigare är att kunna se saker nära båten. Då krävs en ganska låg placering. Radioantenner placeras med fördel i masttoppen, men de är å andra sidan så små att det inte spelar lika stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt, kul! Skrovfönster är modernt och säkert bra för ljusinsläpp, men det hör inte hemma på en långseglare av säkerhetsskäl. Skrovfönster är en för svag punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skissar på nytänkande konstruktioner och designer så är det bara bra att "ta ut svängarna" och komma med kreativa ideér. Det skapar debatt som ger eftertanke.

Om du skissar något slätstruket så nickar alla traditonalister och utvecklingen stannar. Inga nya ideér att ifrågasätta och diskutera.

Om ideérna aldrig presenteras och debatteras så kommer aldrig någon av dem att bli verklighet. Därmed inte sagt att alla ideér är bra. Men det är lättare att backa tillbaka från något som diskuterats och konstaterats vara obra än att i ett senare skede lägga till något oprövat.

 

Du har t.ex. redan fått lite ideér om skrovfönster, badplattform, targabåge kontra mastfästen mm. bara utifrån din skiss.

 

Lycka till med ditt fortsatta skissande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt under vattnet än, eller är modellen bara färdig över ytan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att få höra allas tankar :)

 

Angående skrovfönster och om det är bra eller inte på en långseglare är något jag inte kan svara på. Men tittar man på andra likvärdiga båtar som Oyster, HR 64, Discovery yachts, Amel m.m,så är det något som kanske ändå inte borde spela någon större roll?

 

Tittar man noggrant så ser man att aktern har nedfällbar badplattform och där döljer sig ett jollegarage ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovfönster är designmode just nu. Tittar du på HR 64 ser du att de är få, små och högt placerade. Sannolikt en motvillig designeftergift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det går bra att göra stora skrovfönster som är starkare än skrovet, med rätt tjocklek och infästning.

Angående badplattformen...
Jag tycker den ser ut att vara rätt högt över vattnet (närmare en meter?). Och det ser ut som om man får vara lite akrobat för att komma ner till den från akterdäck. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, raol säger:

Jag tror nog att det går bra att göra stora skrovfönster som är starkare än skrovet, med rätt tjocklek och infästning.

Angående badplattformen...
Jag tycker den ser ut att vara rätt högt över vattnet (närmare en meter?). Och det ser ut som om man får vara lite akrobat för att komma ner till den från akterdäck. :)

Notera "Snabb-CAD:ad" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, raol säger:

Jag tror nog att det går bra att göra stora skrovfönster som är starkare än skrovet, med rätt tjocklek och infästning.
 

 

Intressant. Det får du väldigt gärna förklara och utveckla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort skrovet under vattenlinjen också, men saknar roder och kölen är inte heller klar.

 

hull.jpg.f0feeda3409161ee1b59499070061412.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Intressant. Det får du väldigt gärna förklara och utveckla.


Skulle det vara nåt konstigt, tycker du? Det är ju bara att räkna på materialegenskaperna och sen anpassa infästning och tjocklek så att det blir samma egenskaper, eller motsvarande egenskaper, som det omgivande skrovet. Då undviker man kraftkoncentrationspunkter där det kan bli skador. Bör vara tämligen enkelt för moderna konstruktionsstödsprogram att räkna ut, kombinerat med lite praktiska kontrolltester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:


Skulle det vara nåt konstigt, tycker du? Det är ju bara att räkna på materialegenskaperna och sen anpassa infästning och tjocklek så att det blir samma egenskaper, eller motsvarande egenskaper, som det omgivande skrovet. Då undviker man kraftkoncentrationspunkter där det kan bli skador. Bör vara tämligen enkelt för moderna konstruktionsstödsprogram att räkna ut, kombinerat med lite praktiska kontrolltester.

 

Nu skrev du iofs ursprungligen att skrovfönstren skulle vara starkare än skrovet vilket är en annan sak.

 

Oavsett så måste en skarv i en i övrigt homogen massa utgöra en klar risk. Finns många långseglare som plastat igen sina små skrovfönster. Jag skulle aldrig ge mig ut med de vertikala fönstersprång som TS skissat, men du vet säkert bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Moderna bränsleeffektiva jättemotorbåtar har ofta enorma rutor utan problem.

http://www.artnautica.com

 

Har du tur får du med dig Raol som paying crew på en tur till Arktis med den där.

 

Jag stannar hemma denna gång ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, ArneRadar säger:

 

Har du tur får du med dig Raol som paying crew på en tur till Arktis med den där.

 

Jag stannar hemma denna gång ;)

Jag tror han är för snål ;)

Men jag skulle nog föredra denna typ av båt om jag skulle vilja ta mig till Arktis. Betydlig trevligare än att segla i de områdena. Det finns många som tror att denna typ av "långfärdsmotorbåt" kommer mer och mer vanlig i framtiden. Påstås även ge lägre dritkostnader än motsvarande segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Jag tror han är för snål ;)

Men jag skulle nog föredra denna typ av båt om jag skulle vilja ta mig till Arktis. Betydlig trevligare än att segla i de områdena. Det finns många som tror att denna typ av "långfärdsmotorbåt" kommer mer och mer vanlig i framtiden. Påstås även ge lägre dritkostnader än motsvarande segelbåt.

 

Jo räckvidden imponerar på den båten. Men man kanske skulle ha något litet hjälpsegel när man slörar över Atlanten? Den är dock inte vacker, vare sig med eller utan skrovfönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, ArneRadar säger:

Den är dock inte vacker, vare sig med eller utan skrovfönster.

Det är få moderna båtar som är vackra men, man får säga som de med ful kärring säger, de har en inre skönhet! 

Läser man om de som satsat på denna typ av båt så är de väldigt nöjda. Nästan alla har tidigare varit notoriska långseglare. Det de nu värdesätter är att de alltid har en konstant fart, lugn och nästan ljudlös gång samt ett behagligt klimat ombord. Jag kan förstå det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, bhemac säger:

Det är få moderna båtar som är vackra men, man får säga som de med ful kärring säger, de har en inre skönhet! 

 

 

Bortsett möjligen från det gyllene snittet så är skönheten subjektiv, även den inre...

 

Det som stör mig i fråga om design på många moderna båtar är att de med sina kantiga former,  platta skrov, raka stävar etc inte ser ut att vara designade för de element de är tänkta att användas i. Det känns som att designen kämpar mot vatten och vind istället för med. En slags visuell dissonans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...