Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bernt-Inge

Mariner 1984 går illa.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Mariner tvåcylindrig, två förgasare, skall vara den sista Japantillverkade motorn, tror det är 1984.

Motorn startar ok, men går orent, tål ej full gas och går i princip på en cylinder efter ett tag.

Stiften är nya och när man tar lös dom är det övre ok, medans det nedre är helt igenkleggat. Har provat kompretionen och det skiljer 0,4 kg mellan cylindrarna. Bensinpumpen är ny, tändspolen är ny, stiften är nya. Tändkablar är nya.

Är det någon som kan ha nån idé så jag kan gå vidare med eländet.

Med vänliga hälsningar

Bernt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Bernt-Inge säger:

Hej

 

Jag har en Mariner tvåcylindrig, två förgasare, skall vara den sista Japantillverkade motorn, tror det är 1984.

Motorn startar ok, men går orent, tål ej full gas och går i princip på en cylinder efter ett tag.

Stiften är nya och när man tar lös dom är det övre ok, medans det nedre är helt igenkleggat. Har provat kompretionen och det skiljer 0,4 kg mellan cylindrarna. Bensinpumpen är ny, tändspolen är ny, stiften är nya. Tändkablar är nya.

Är det någon som kan ha nån idé så jag kan gå vidare med eländet.

Med vänliga hälsningar

Bernt.

Kan det vara dubbla brytarspetsar och bara en som fungerar? Försök hitta en sprängskiss att titta på.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade underlättat om du berättat mer om vad det är för motor t.ex. effekten.

 

 

Det går ganska enkelt att testa tändningen för att hitta orsaken till att en cylinder fallerar.

Gör följande i tur och ordning.

 

1 .Leta reda på ett kopplingsschema till din motor. 

 

2. Börja med att skifta tändstift, tändspole och tändkabel mellan cylindrarna. Flyttar sig felet så sitter felet i någon av de skiftade komponenter. Skifta tillbaks för att konstatera exakt vilken

 

3. Skiftat utgångarna CDI-boxen utgångar till tändspolarna samtidigt ingångarna till triggspolarna. 

Flyttar sig felet så sitter problemet i CDI:n om inte är det sannolikt den ena triggspolen som gått sönder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tusen tack för era svar!! Ska försöka kolla som ni säger. Motorn det gäller är en tvåcylindrig Mariner 40 hk 1984 års modell. 

Med vänlig hälsning 

Bernt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Bernt-Inge säger:

Hej.

 

Tusen tack för era svar!! Ska försöka kolla som ni säger. Motorn det gäller är en tvåcylindrig Mariner 40 hk 1984 års modell. 

Med vänlig hälsning 

Bernt.

motorn är ju en Yamaha,jänkarna har ju länge samverkat med japsen,motorer motorblock propellrar mm,en bra motor du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga brytarspetsar på denna, det är triggspolar som triggar gnistorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Som ni märker är jag jävligt okunnig. Vad är triggspolar? Hur många finns? Var sitter dom? Kan man testa dom?

Mvh

Bernt-Inge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, guestsson säger:

Det finns inga brytarspetsar på denna, det är triggspolar som triggar gnistorna.

Bra då slipper vi den felkällan

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beskrivit hur du testar triggspolarna och jag har även beskrivit vad spolarna gör. 

Du kan få mer detaljerad felsökningsinfo, men det kommer i detta skede inte att underlätta.

I och med att en cylinder funkar så kan du enkelt använda motorn som testbänk. Att mäta upp tändsystemet är betydligt krångligare och du har sannolikt inte det toppvisande instrument som behövs för en komplett mätning. Resultatet blir också mindre tillförlitlig än den testmetod jag beskrivit ovan.

 

Du kan hitta sprängskisser på boats.net, men bör då ha tillgång till motorns serienumret för att hitta rätt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner att stiftet kleggar igen, är det motorolja? Om möjligt, ta ett foto av stiftet och lägg upp.

Det måste inte vara tändningen som är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - tyvärr har jag inget foto. Men stiftet blir så igensatt att det i princip täcker hela alltihop. Svårt att säga vad det är, som nån emulsion  - Jag var ju själv inne på topplockspackningen, men som sagt skillnaden mellan cylindrarna var ju 0,4 - Det borde väl vart mer då eller?? Med vänlig hälsning Bernt-Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, guestsson säger:

Du nämner att stiftet kleggar igen, är det motorolja? Om möjligt, ta ett foto av stiftet och lägg upp.

Det måste inte vara tändningen som är trasig.

Ahaa ere 4takt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

? Vad är det för variant av 2takt med motorolja?

Eller är det separat tank som läckt isf?

Tyckte nån skrev att det är motorolja som geggat. Jag kanske inte sett hela svar på mobilen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av missförstånd - finns naturligtvis igen motorolja - det är en helt vanlig 40 hk Mariner 84 tvåtaktare som jävlas så som jag beskrev från början. Med vänlig hälsning  Bernt-Inge.

 

P/s Nån som har synpunkt ang. kompressionsprovet?  Det skilde 0,4 bar mellan cylindrarna / Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket väl medveten om att detta är en 2-taktare och som sådan skall den smörjas med TCW3 motorolja för vätskekylda 2-taktare. Jag tror ingen av de stora tillverkarna hade 4-taktare i denna effektklass 1984. Inte Yama eller Merc och det fanns som sagt inga brytarspetsar.

 

På en konventionell 2-taktare ansamlas olja vid tändstiftet om cylindern inte tänder. Om det dessutom finns vatten bildas precis som du beskriver en emulsion av vatten och olja. Vattnet måste inte ta sig in via topplocket, utan även via avgasporten om den skärm (aka avgasplåt), som skall skydda mot vatteninträngning den vägen korroderat bort. Detta fel ser du inte vid ett kompprov och det är inte säkert att ens en läcka i toppen syns tydligt.

 

Det finns olika konstruktioner. Ev. är cylinder och topp tillverkad i ett stycke så att det saknas egentligt topplock. Det som ser ut som ett topplock kan då vara en vattenmantel. Vilket du har vet jag inte, men det borde gå att se via sprängskisser om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den när du sprutar nån form av "startgas" dom flesta aerosoler funkar, i insuget. Om inte så är det något med tändning. Om det funkar så har du felet i bränsleförsörjningen.

Kondens kan du få även av insugen luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Går den när du sprutar nån form av "startgas" dom flesta aerosoler funkar, i insuget. Om inte så är det något med tändning. Om det funkar så har du felet i bränsleförsörjningen.

Kondens kan du få även av insugen luft.

Intressanta teorier som du gärna får förklara lite närmare.

- Är  din slutsats av testen med startgas densamma även om tändstiftet är kortslutet av vatten?

- Det lilla jag kan om termodynamiska processer säger mig att luften vid tändstiftet under startförsök normalt har lägre RH än den omgivande atmosfären. Hur tänker du dig den process som leder till att insugningsluften kondenserar vid tändstiftet. Borde det i så fall inte kondensera vid båda tändstiften och på alla motorer?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondenserar vid tändstiftet?

Om du pumpar in fuktig luft någonstans ifrån i ett utrymme som tillåts bli såpass kallt att luftens fukt inte orkar vara gas.. så bör det väl bli vatten av gasen.

Om du av en eller annan anledning inte får till en förbränning som orkar tillräckligt.. så finns det ju risk att du endast vevar in ock komprinerar fuktig luft..

Eller?

Fast frågan var väl mer hur testa om det är tändning eller bränsle som saknas.

Saknas både och så.. ja då känns det som två fel av två möjliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det bästa är att låta någon motorkunnig på platsen där du bor kolla motorn,gissa sig fram här är väl ingen större hjälp,särskilt om du inte är så motorkunnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410 Mina kunskaper inskränker sig till i mitt tycke god förståelse av allmänna gaslagen och lite hur denna funkar vid adiabatiska processer. Dina teorier ligger på ett helt annat plan känner jag, där jag tyvärr inte kan bidra.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog ringa betydelse då det handlar om att ta reda på om det är tändning och eller bränsle- problematik.

När man på ett enkelt sätt kollat det så kan man ju krångla till det hur mycket dom helst.

Vet inte var kondensfrågam dök upp.

Kompressionskillnaden?

Vad ligger kompet på och vad ska det ligga på enl motorinfo?

Ligger den som ligger högst nära vad det ska vara, så borde inte den skillnaden göra att du får "gång" på endast en cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410TS nämner klegg på stiftet.

Jag frågar om det är motorolja varvid du tror det kan vara en 4-taktare. Faktum är att det finns mer olja i förbränningsrummet på en konventionell 2-taktare än en 4-taktare, så hur det kunde bli så fel förstår jag inte.

TS nämner emulsion på tändstiftet, dvs blandning av vatten och olja, du "Kondens kan du få även av insugen luft." och sedan "Vet inte var kondensfrågam dök upp."

 

Jag känner inte att jag kan vara konstruktiv och lämnar därför tråden. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...