Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Fåglarna haft party på badbryggan....

Rekommendera Poster

Har inte varit vid båten sedan jag bytte olja och filter i början av förra veckan. Tänkte tvätta ikväll, för en gångs skull innan upptagningen som är nu i helgen.

Åsynen av akterspegeln och badbryggan som mötte mig var dock inte vacker direkt:

MyWay_fagelskit1.thumb.jpg.f884506d3dbc76ddeea021826180d89b.jpg

 

Efter rengöring besannades farhågorna: Gelcoaten har fått grava missfärgningar och Flexiteeken ser bedrövlig ut:

MyWay_fagelskit2.jpg.95bd6c8689abcd185030c2b282771ac0.jpg

 

Skall prova om det går att rubba ner gelcoaten. Flexiteeken borde gå att slipa. Frågan är bara hur långt in frätskadorna gått.

 

Ingen av grannbåtarna har en enda bajsfläck, men så är jag den enda i närheten som har en gummibåt i dävertar som ett fint tak över badplattformen. Inte en fågel syntes dock till längre, och förra måndagen var det helt rent och nära nyskick.

Förbaskade fåglar....:angry:

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otur! Hade lika händelse i våras fast på takluckan... fjädrar,avföring,blod såg ut som ett slaktbord. bara på min båt...

 

Upp med en fågelskrämma till nästa säsong. Det har har jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte kul ut, fasen vad det fräter. Verkar vara olika känsligt på olika typer av färger, har en Volvo S80 som inte tål fågelskit alls, en timme räcker så blir det en fläck. Däremot Cheva pickisen tål hur mycket som helst utan ett märke. Båda bilarna har mörkare färger.

Frågan om gelcoat är olika känslig beroende på typ.

Att det inte fanns några fåglar så har nog dessa skitit färdigt ser det ut som och vill inte vara i sin egen skit längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Häng upp ett gäng med CD-skivor!

Eller locka dit några större rofåglar, bjud på örn-gott.

 

Det där ser ut som om det kom från änder eller liknande fåglar som är vegeterianer.

Jag har haft problem med måsfåglar, trutar av olika slag, när dom ätit blåmusslor är dess avföring inte alls kul, den gör blankpolerat rostfritt stål matt i ytan och fräter på eloxerat aluminium, kapellduk förstörs med en gång. Undrar hur dom själva klarar sig från magsår.

 

Kan man slipa på flexteak? Är inte det ett laminat?

Gelcoaten för du nog rubba med maskin och hoppas att den håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan garanterat änder.

Flexiteek är PVC, homogent. Det går jättebra att slipa, om det inte frätt ner för långt. Jag har gjort det en gång förut på badbryggan när jag råkade spilla lite starka saker som missfärgade ytan.

 

Tyvärr är gelcoaten inte tjock just här. Och den är RIKTIGT missfärgad på några ställen. Skall testa imorgon med lite rubbing, kan inte vänta tills båten kommer upp. Får lacka om i värsta fall, men det är sorgligt i så fall.

 

Sedan var det fågelskit nästan en meter upp på akterspegeln. Har de dansat Fågeldansen också, tro ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där, här bör du väl absolut testa oxalsyra först? T ex biltemas fälgtvätt eller båtmedel som används för att ta bort missfärgningar i gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solen bleker fläckar rätt bra. 

Jag hade väntat och kollat om fläcken försvunnit själv under nästa sommar efter en lagom insats såklart (det finns gelcoat cleaner som bleker). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där bleks inte av solen. I synnerhet inte de blåaktiga (titta precis nere vid teaken). Det ser dessutom mycket värre ut i verkligheten än på bilden. Båten ser här nu nästan ut som ett 50 år gammalt misskött vrak.....

 

Oxalsyra fungerar visserligen jättebra på missfärgningar orsakade av vissa ämnen, men sannolikt inte på frätskador och missfärgning orsakade av så här starka saker. Men visst skall det provas.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symptomatiskt. Andskrämma, eller så.

Tag ett "snöre", nylonlina, elkabel eller vad som helst i lagom längd. Sätt på en himla massa buntband som har tampen åt olika håll, och klipp inte av dessa tampar. Lägg nu ut denna "uppfinning" i slingor på badbryggan, så tror jag inte änderna kliver upp där igen. Klart en bräda med spik funkar också men på en sådan kan ju fåglarna skada sig på.

Men klart, dom hade det ju riktigt mysigt där under den upphängda gummibåten. Du kan ju hissa ned gummibåten på badbryggan också, jag har aldrig sett att änder kliver upp och över en gummibåts pontoner, men det kanske (h)änder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, IngemarE säger:

Det där bleks inte av solen. I synnerhet inte de blåaktiga (titta precis nere vid teaken). Det ser dessutom mycket värre ut i verkligheten än på bilden. Båten ser här nu nästan ut som ett 50 år gammalt misskött vrak.....

 

Oxalsyra fungerar visserligen jättebra på missfärgningar orsakade av vissa ämnen, men sannolikt inte på frätskador och missfärgning orsakade av så här starka saker. Men visst skall det provas.....

Farsan skubbade alltid med Ajax och Klorin 50/50% det som inte tvättades bort blektes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just Klorinspill som var orsaken till att jag fick slipa Flexiteeken förra gången.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-29 på 22:44, IngemarE säger:

Det där bleks inte av solen. I synnerhet inte de blåaktiga (titta precis nere vid teaken). Det ser dessutom mycket värre ut i verkligheten än på bilden. Båten ser här nu nästan ut som ett 50 år gammalt misskött vrak.....

 

Oxalsyra fungerar visserligen jättebra på missfärgningar orsakade av vissa ämnen, men sannolikt inte på frätskador och missfärgning orsakade av så här starka saker. Men visst skall det provas.....

 

 

Jodå det kan det visst göra, underskatta inte solens förmåga att bleka. Gör rent och prova med oxalsyra eller liknande och ha sen is i magen och låt solen verka även om du måste vänta till nästa säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte bli ett försäkringsärende? En plötslig oförutsedd utifrån kommande skada. Sedan beror det kanske på vad du har för självrisk, men kanske kan vara värt att kolla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morgonen efter samma sak fast inte lika mycket. Och idag morse igen. Men nu är båten inlåst i båthuset....

En annan båt som också har gummibåt i dävertar halvannan meter över badbryggan hade råkat ut för samma sak - men nästan inga andra.

 

Har provpolerat med rubbing, men det sitter djupt. Gelcoaten ser krackelerad ut när polerat bort den värsta missfärgningen. Kanske blir ok om jag går djupare. Får testa det. (För den som undrar - kemiska saker som klorin eller oxalsyra gör ingen skillnad, tyvärr).

 

Försäkring har jag inte tänkt på. Men jag har ju varit oaktsam som inte tvättat min båt tillräckligt ofta, så det är säkert kört. Dessutom tror jag självrisken är för hög för att inte lösa det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar ha samma problem på rufftaket. Värst är det när körsbärsträden har frukt. Då är det fullt med körsbärskärnor inbäddade i rödbrunt bajs. Om man passar på inom några dagar går det att blåsa bort med högtryckstvätten.

Grannarna provar diverse metoder och det som verkar fungera bäst är ett lågt monterat flaggspel i kors över rufftaket. Jag kan tyvärr inte gära så pga. solcellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådant nät som man har för att skydda t.ex. bärbuskar gör det omöjligt för fåglar att sätta sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självrisken skulle hu kunna va nån tusenlapp bara. Vad kostar det inte att få ny gelcoat på verkstad....

 

men jag skulle haft lite mer is i magen. När jag spillt rödvin i båten är det alltid hopplöst att få bort, men nästa gång jag kommer så är fläcken borta. 

 

Hur har du gjort med oxalsyran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, AndW säger:

Självrisken skulle hu kunna va nån tusenlapp bara. Vad kostar det inte att få ny gelcoat på verkstad....

 

men jag skulle haft lite mer is i magen. När jag spillt rödvin i båten är det alltid hopplöst att få bort, men nästa gång jag kommer så är fläcken borta. 

 

Hur har du gjort med oxalsyran?

Nu flyttar man inte min båt hur enkelt som helst till verkstad. Bredden gör dessutom att jag måste söka lite dispenspapper, ha följebil m.m. om den skall åka lastbil på allmän väg. Och här i inlandet finns ändå ingen verkstad nästgårds - om nu försäkring skulle vara ett alternativ. Och även om de skulle stå för det ekonomiska är det rent praktiskt alltså omständligt som kommer ta kanske lika mycket av min tid som att jag gör det själv..

 

När det gäller det kemiska har jag som sagt testat. Har också polerat lite och i förstoringsglas nu sett att det är frätskador likt ett "krackeleringsmönster" i gelcoatytan. Ungefär som en fågelblaja som blivit liggande på billacken för länge. Fysiskt skadad, alltså. Det fixar ingen oxalsyra (som f.ö. var helt verkningslös i alla fall). Och inte lär det laga sig själv av att vänta heller.

 

Det är alltså inte bara missfärgning - jag vet nu att gelcoatytan tyvärr har tagit fysisk skada....<_<

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkring kan vi f.ö. glömma. I villkoren står under "försäkringen gäller inte":

- Skada som orsakas av....../ / ......... mögel eller djur

- Skada som endast består i nedsmutsning, missfärgning eller repor i båtens ytskikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-29 på 22:34, AndW säger:

Hallå där, här bör du väl absolut testa oxalsyra först? T ex biltemas fälgtvätt eller båtmedel som används för att ta bort missfärgningar i gelcoat.

Känns sådär.. om det är bekräftade syraangrepp.. att åtgärda det med syra.

Är det kalkrester så är syra självklart.

Testa att bleka bort på gelcoaten med klor.

Solen å lite tid kommer nog bleka plastmattan.

Om du inte fått förändring på djupet.

Klor kan funka där åxå med risk att det bleker det färgade materialet för mkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Caribic410 säger:

Känns sådär.. om det är bekräftade syraangrepp.. att åtgärda det med syra.

Är det kalkrester så är syra självklart.

Testa att bleka bort på gelcoaten med klor.

Solen å lite tid kommer nog bleka plastmattan.

Om du inte fått förändring på djupet.

Klor kan funka där åxå med risk att det bleker det färgade materialet för mkt.

Skrev just ovan att jag har förändring på djupet.

Gelcoaten är f.ö. det stora problemet, Flexiteeken (eller plastmattan) brukar bara vara att slipa. Och går i värsta fall att byta (solen bleker dock inte Flexiteek om någon tror det ;-).

Som jag skrev en bit upp har jag också redan testat klor (gjordes innan jag konstaterade att gelcoaten även är fysiskt skadad/frätt).

Redigerad av IngemarE
Taskig meningsbyggnad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, IngemarE säger:

Skrev just ovan att jag har förändring på djupet.

Gelcoaten är f.ö. det stora problemet, Flexiteeken (eller plastmattan) brukar bara vara att slipa. Och går i värsta fall att byta (solen bleker dock inte Flexiteek om någon tror det ;-).

Som jag skrev en bit upp har jag också redan testat klor (gjordes innan jag konstaterade att gelcoaten även är fysiskt skadad/frätt).

Om det är mörknade fläckar på plastmattan, kanske fläckarna i sig, bleknar med tiden även om inte mattan i sig bleks. Då kanske inte mattan bleks av klor heller? Funkar det på fläckarna?

Mycket shit!!  verkar det blivit om skiten frätit sönder plasten.

Det är nåt dom e bra på, fåglar, att göra om mat till skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom har den värsta skiten gjort Flexiteeken blekgrå i ytan, inte fått den att mörkna. Behöver inte blekas, alltså (vilket jag som jag också skrivit ovan redan råkat göra med spilld Klorin en gång, som resulterade i lite slipning tidigare).

 

Nej, Flexiteeken är faktiskt inte mitt största bekymmer, den vet jag nog hur jag skall få bättre. Gelcoatskadorna är däremot allvarliga. Känns med fingrarna att det är frätskadat.

 

Inte ens jag kan se humoristiskt på det....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår gott att du har svårt att se nåt humoristiskt med tanke på skadorna.
Och att du nog struntar i vilka pippifåglar som är skyldiga.


Men ändå; att förstå varför och vilken art som partajat kanske kan förhindra att det upprepas?
Änder är nog misstänkta på våren men nu är det ju höst. Körsbärsätande kråkfåglar a la´ Bjorns_ snipa ovan har jag också haft erfarenhet av här på västkusten.
[Men de partajar knappast så jäkla skitigt? Landar kanske klumpigt på segelbåtars plastiga windex-pilar så de bryts - kanske särskilt klumpigt om körsbären hunnit jäsa litet? Spatserar sedan runt och drar med näbben nyfiket ut åtkomliga saker ur öppna sidofack som de har för vana. Bajsar under tiden ut litet karakteristiska körsbärskärnor men knappast mer än så?]


Nä,  nån sorts tunga sjöfåglar eftersom helt vattennära (båtbad-) bryggor tycks ha föredragits?
Knepigt, filurar i termer av nåt höstligt flyttfågelstreck där hela gänget av en slump råkat landa vid just din båt??
Tja, bara en fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag redan nämnde i ett av de första inläggen så är det änder. Kan vara några kanadagäss också, men änder har vi gott om i hamnen. Jag inte bara förstår, jag vet alltså tämligen säkert vilken fågelart som är skyldig....

 

(Varför skulle änder förresten inte bajsa även på hösten och inte bara på våren ?  Och hos oss i inlandet är körsbären dessutom bortruttnade sedan månader, så körsbärsätande kråkfåglarteorin förstår jag inte).

 

Nej, jag kommer ligga lågt i tråden ett tag nu. Båten är inne och nu skall motortassarna bytas. Orkar inte bråka med detta mer just nu. Sedan kanske jag återkommer när det är ordnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl funka att spänna över en riktig oljepresenning på den utsatta delen, för att förhindra framtida luftangrepp. Snyggt är det inte, men troligtvis väldigt effektivt. Och billigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-02 på 17:25, IngemarE säger:

(Varför skulle änder förresten inte bajsa även på hösten och inte bara på våren ?).

 

Nej, jag kommer ligga lågt i tråden ett tag nu. Båten är inne och nu skall motortassarna bytas. Orkar inte bråka med detta mer just nu. Sedan kanske jag återkommer när det är ordnat.

Ja återkom gärna i tråden vad det lider! :-)
Min högst tillfälliga fundering om skillnaden höst/vår gällde f.ö. mer häckningstid och brygghöjd.
[Alltså så att med små andungar eller gässlingar så föredras låga bryggor för att småttingarna inte kan hoppa särskilt högt. Kalman här på forumet hade viss framgång med flytande lastpallar som lockbete en bit bort från sin egen brygga. Knappast aktuellt i ditt fall men men.]

Hmm... kanadagåsen? Den enda fågel som naturlagsvidrigt kan skita mer viktmässigt än den äter??
:P

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert tranor ;)

Änder brukar det finns gott om runt våra båtar men ingen andskit. Men de kanske är så välgödda att de måste skita före "take off".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag efter mycket jobb lyckats rubba bort det mesta. Finns några områden som har en aning missfärgning fortfarande, men det är nog bara jag som ser. Och det kanske bleknar med tiden (flexiteeken är bara halvhjärtat tvättad på bilden, inte slipad än, men det är som sagt ett mindre problem):nb870_badbrygga_ok1.jpg.af30c8fb9aa7b016f5992946512e2264.jpg

 

Det tråkiga är några fläckar med frätskador på gelcoaten där missfärgningen var som värst och den mesta dyngan låg. Syns visserligen bara om man tittar nära, och det är ju inget område som är direkt i blickfånget. Men ändå:

nb870_badbrygga_ok2.jpg.a82176cd4c054177a257e37bf38d92bb.jpg

 

Tror ändå jag får nöja mig så här för nu. Till nästa sommar blir det troligen en uppspänd fiskelina eller nå't några cm över badbryggan för fåglarna att ogilla :angry:

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe, koppla gärna på lite högspänning i trådarna så fjädrarna dallrar på nerskräparna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...