Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
coelum-versus

[BLÅ]Fast tank i en ryds 510gt[/BLÅ]

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 510gt med en Jonson 60. Visserligen är denna fyrtaktare bensinsnål, men omaket att tanka en 25 liters trycktank nere i akterluckan gör att jag funderat på en större fast tank. Är det någon som känner till hur man går tillväga? Jag kan givetvis kontakta en rydsåterförsäljare, men jag tror det finns bra kompetens här. Min tanke är en stor fast tank med en genongång, så tankning sker utifrån.Tacksam för förslag. :tant :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du en tank? Själv har jag en 515GTX och använder 2 st 25 lit., det blir billigare att tanka på bilmacken. Dessutom ligger mackarna tätare..... Lättare att bli av med bensinen på hösten, häll på bilen.... Får man tanka direkt i tanken i akterluckan? Skall man inte ta upp tanken på bryggan? Detta var ju inte svar på din fråga men fundera ett tag till tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-D Det var ju detta lyftandet jag ville komma ifrån. Vid flitigt användande av båten så blir det många lyft och krångel, jag har oftast med en reservdunk på 20liter och när jag tankar över från denna måste jag lösgöra tanken från spännband och lyfta ur,.,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag funderar också på en fast tank i min 510 om du hör något kan du informera om du vill Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon möjlighet att lägga tanken fram, 50-70 liter bak låter inte som en god ide, jag har en lite större båt med cabin men jag har monterat en fast tank på 70 liter fram, en kompis med tigsvetskunskaper har hjälp mig att skräddarsy en tank, tanklock finns på biltema bl.a. Det du bör tänka på är att du drar kopparör (finns på biltema, 5m för 179 kr) från tanken och så långt bak som möjligt, jag hade slang förut, trots armering blev det ett litet veck och den sögs ihop, inte kul när den bara går på halvgas... Att ta ur tanken under vintern är ju inga större problem om man inte plastar fast den utan gör någon förskruvning istället, sen får man kanske planera lite, full tank när man vet att man skall ta upp dagen efter och bara köra 10 min kanske inte är det smartaste... annars inga problem, ytterligare en bra sak är tankmätaren, finns för olika tankdjup på de flesta båttillbehörsfirmor... man har bra koll på hur mycket det är kvar.... Lycka till //Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...