Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
RBJ

Importera begagnad båt från Polen?

Rekommendera Poster

Hej alla båtforumister!

 

Jag letar efter begagnade motorbåtar och har hittat ett fint exemplar i Polen som jag är intresserad av.

Som jag har förstått det slipper man både moms och tullavgift vid import till sverige av begagnad båt äldre än 3 månader vid köp från privatperson från annat EU land?

 

Har ni några erfarehter och köpråd vid eventuellt köp av privatperson från Polen?

 

VH RBJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Om någon av de tidigare ägarna har betalt moms. Och det finns odiskutabelt kvitto. Enda undantaget är att båten redan fanns i ett land vid den tidpunkt då landet gick med i EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... men att vrida fram timräknaren går ju. Hur annars bevisar myndigheten < 100 timmar?

(håller verkligen myndigheter på och kollar sådant? En så ny båt har väl normalt ett momskvitto? Men ok, det är gällande regler. Till och med jag, som är tolerant, blir ju iofs lite frågande om det är en helt ny båt, någon/några månader gammal, som säljs av en privatperson...  Dessutom, när jag säger odiskutabelt momskvitto så tycker jag att en betald faktura från varvet är det som gäller, dvs fakturan och kvittot ska finnas. Allt annat är diskutabelt. )

Redigerad av Funkis
Klargörande tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en annan tråd med en många år gammal båt som köpts i England. Var det inte precis det som hände, att skattemyndigheten tittade på timräknaren och köparen fick problem för motorn inte gått 100 timmar.

 

Någon som minns?

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare (motor)båtar har knappast mekaniska timräknare som man kan vrida fram, sen är det inte ovanligt att de kanske bara går runt 30 h per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att köpa skruvade och därmed "begagnade" timräknare. Finns leverantörer på den marknaden... :angry:

 

100 timmar på 3 månader är i och för sig ganska mycket vad gäller fritidsbåtar, men vad ska myndigheterna göra om dokumentationen säger att båten är äldre än 3 månader och timräknaren visar mer än 100 timmar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen lite OT, men sitter verkligen timräknandet i själva mätaren i en modern motor? Jag trodde nog det satt i styrenheten, tex VP's EVC och motsvarande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mekanik var det nog ett tag sedan det drev timräknare. Men de flesta går nog på manöverström 12 eller 24V. Jag har själv bara erfarenhet av mindre dieslar... så elektronik finns kanske i VP?

 

( Men jag tänker då osökt på annonser i tysk press där återställning av service indikator samt mätarställning utlovas till de flesta märken... finns en marknad så finns en leverantör...)

 

Nu är vi en bit OT? Att köpa en båt i Polen är väl lika svårt eller lätt som andra länder. Jag personligen hade kollat en nyare båt genom att kontakta varvet, de vet om båten såldes med moms betald eller ej. Har du inte all ursprunglig dokumentation blir det ju svårare... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till TS: är det så mycket billigare i Polen? Inklusive transport och internationell besiktning? Tänker på att utbudet av stora motorbåtar är rätt stort i Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Funkis säger:

Ja mekanik var det nog ett tag sedan det drev timräknare. Men de flesta går nog på manöverström 12 eller 24V. Jag har själv bara erfarenhet av mindre dieslar... så elektronik finns kanske i VP?

 

 

Det är väl decennier sedan timräknarna hade mekaniska sifferverk menar jag alltså. Jag har bara sett LCD i modern tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Funkis säger:

En fråga till TS: är det så mycket billigare i Polen? Inklusive transport och internationell besiktning? Tänker på att utbudet av stora motorbåtar är rätt stort i Sverige...

 

Nu vet vi inte vad för båt TS tittar på, men eftersom jag själv letar båt är min erfarenhet från den här sommaren att det är dåligt utbud och stor efterfrågan på många modeller av nyare båtar (några år gamla). Även jag tittar därför på utländska annonser.

 

Stora motorbåtar finns det gott om precis som du skriver, men inte nödvändigtvis nyare. Gäller även många segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det leverantörer av preparerade timräknare även av EVC-modell. En nära vän kollade på en båt i Tyskland. Några år gammal och drygt 60 timmar på displayen, i mycket bra skick. Gällande timräknaren fick min vän frågan: What numbers do You want, Mister?

 

Vi resonerade som så att om man kan skoja med timräknaren så kan man nog skoja med allt annat också. Så det blev: Tack, men nej tack!

 

Men som Funkis undrar: Blir det verkligen billigare att köpa en fin båt i Polen med alla kostnader som uppstår innan man är hemma vid bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare från Polen med "alla kostnader" - det beror väl på var man har hemmahamn. Från Simrishamn är det närmare till Polen än till Kalmar.

 

Gissar att en besiktning inte kostar mer i Polen än i Sverige.

 

Även om man har lång transportsträcka kan resan i sig bli kul. För egen del ser jag inte avsåndet som ett problem utan kanske ett roligt sätt att börja tiden med en ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Med så mycket fusk som diskuteras här och anses helt normalt i Polen och kanske andra länder, är det ingen som tycker man ska kontrollera skrovnumret och Securmark med svenska källor?

 

Köper man en nyare båt är man nog korkad om man inte kollar att säljaren äger båten och att den är betald. Det är inte något unikt för Polen, gäller även i Sverige.

 

Fusket med motortimmar var väl fall ifrån Tyskland f.ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt hur man gör just i Polen vet jag inte, men det går säkert att ta reda på. Det går säkert att köpa juridisk hjälp. Minns jag rätt har Polen ett båtregister där de flesta båtarna är införda, vilket är mer än vad som är fallet i Sverige.

 

Men om man inte känner att man kan lita på de uppgifter man kan få fram är det väl bäst att låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Peter_xyz säger:

"Köpa juridisk hjälp", precis som " What numbers do You want, Mister?"

 

Skärp er! Tror ni verkligen att sanning är ett absolut begrepp?

 

 

Exakt vad jag menade. Om dessa vore mina insikter skulle jag låta bli.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Bra! Hoppas det ger insikt till alla presumtiva köpare som är osäkra! Avstå!

 

Störtlöjligt! Polen är ingen u-land om du nu trodde det, ett kvitto där är lika mycket (eller lite?) värt där som här. Rätt båt till rätt pris är rätt båt till rätt pris, oavsett om det är på grannbryggan eller i utlandet.

 

En annan tanke om det där med ny vs begagnad. Varför likställs motortid med utnyttjande? Ponera att man bott i båten i tre månader (och stekt 25 kilo bacon/40 falukorvsringar och bajsat 200 gånger på toaletten) men inte gjort mer än att puttrat till grannbryggan för septiktömning – i mina ögon är båten då tämligen begagnat fast ändå kanske bara med 10 timmar på mätaren. Eller är det rentav så att det är 100 timmars nyttjande som det handlar om?

 

En båt torde ju kunna jämföras mer med en husvagn mer än en bil i detta avseende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatteverkets broschyr är väldigt tydlig, om ett av villkoren ålder eller färdtid är uppfyllt ska moms betalas i köparens hemland. Samma sak står på finska skatteverkets webb.

 

Det spelar alltså ingen roll hur många gånger man bajsat eller hur mycket mat man tillagat.

 

Tillägg: Moms på nya bilar, motorcyklar, båtar och flygplan

 

Mackey

 

  

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, firefish säger:

 

Störtlöjligt! Polen är ingen u-land om du nu trodde det, ett kvitto där är lika mycket (eller lite?) värt där som här.

 

Naturligtvis är det störtlöjligt. Polen är dessutom världens femte största producent av fritidsbåtar med en stor exportandel. Om allt bara var fusk i landet skulle nog näringen havererat för länge sedan. Eftersom det är ett båtland finns säkert båtorganisationer man kan ta kontakt med för att få tips om register och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...