Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
EmiliaAldrin

Vad heter din båt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är språkforskare och intresserar mig för båtars namn. Hur ger vi våra båtar namn idag? Hur ska ett "bra" båtnamn vara? Vad säger dagens båtnamn om båten, ägaren och kanske om tidsandan i samhället? 

 

Har du några minuter och vill bidra till en kort enkät, så gå in på: https://sv.surveymonkey.com/r/9QPN273

 

TACK!

/Emilia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inskickat...

 

Saknade dock flerval på någon/några frågor, bl a kön båtägare. Vi är båda (jag och min fru) ägare. Kunde även haft flerval plus fritext på om det är fler som äger samma båt, då jag vet många kompisar som har båt ihop. 

 

Annars tyckte jag det var en hyggligt rolig enkät, hoppas få se något resultat från den vad det lider.

 

Lycka till med enkät och forskeri :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också ifyllt. Jag reagerade också på att det blev konstigt med båtägarens kön när man är flera (dvs jag och frugan) som äger tillsammans. Men det är ju ett intressant ämne att studera :-)

 

Ett tips förresten är att använda länk-funktionen i forumet (den lilla länkikonen ovanför fönstret där man skriver texten) för att göra länkar klickbara. Tror det skulle vara fler som gör det än om man som nu måste kopiera och klistra in adressen. Så vore jag du skulle jag redigera mina inlägg och göra om adressen till länkar :-)

 

/Daniel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Kenneth_S. Jag och min fru samäger båten, vilket inte inte kan uttryckas i enkäten. Hoppas även jag på att se resultatet i framtiden.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågorna utgår ifrån att alla namngivit sin båt själv. 

Eftersom många köper begagnad båt, och det anses betyda otur att byta namn på båten ingår ofta namnet redan från början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har inget namn.

Men hade jag gett den ett så hade jag stulit Hagbard Handfastes namn "Osänkbar 2"

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svarat på enkäeten.

En sak som slog mig, så är det tydligen viktigt om man bara har grundskola eller olika långa univertetsutbildning.

Nautisk kompetens spelar tydligen ingen roll om man är båtägare. ;)

Har man tre båtar med olika namn, så kan man bara svara en gång för en båt

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tramsigt

Haver trenne båtar i sjön jollen oräknad

Tycker att roddbåten "Pärlekorven" är ett helt ok namn.

 

PÄRLEKORVEN.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Peter_xyz säger:

 

 

PS Thallatha: Jag svarade med tre båtnamn i enkäten. Det går utmärkt om man skriver dem på samma rad.

 

 

Just det testade jag inte, för jag räknade med att jag kunde svara tre gånger

 

I den rutan man skulle fylla i varför ens båt heter som den heter lyckades jag klämma in en massa namn på både mina nuvarande och gamla båtar - dock inte alla. På något sätt har varje båtnamn en speciell historia.och en del av mina båtar och dess historia hänger samman med min nuvarande båts namn.

 

Hade en bekant, som hade en ganska bra kappseglingsbåt. Han var mycket intresserad av segling, men det gav namnet ingen vägledning till. Snarare till en av hans - ur min synpunkt - negativa sidor. Han var oerhört försiktig med pengar. Här längst ute i väster skulle vi - som vanligt - säga rakt ut ur det egentligen var. Han var oerhört snål. Detta visade också namnet på båten. Att han tyckte att båten medförde stora kostnader. Naturligtvis skrivet på engelska.

När jag köpte en båt och hade i samma hamn i Stockholmsområdet, sålde han båten och lånade min.

Det finns ju en medlem här på MG, som är ganska generös. Däremot är han en god affärsman och jag tror att hans båtägande inte drar allt för stora kostnader. Som den goe och glade Göteborgare han är, har jag för mig att han kallar en av sina båtar för - "Spargrisen"

 

"Var positiv - Lev lycklig"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarade två gånger på enkäten.

Triton 29 som heter Ariel, efter Lilla Sjöjungfrun och hennes far, havsguden.

Och gummibåten som heter Barabara, ja den är ju uppblåsbar.... Jag tror inte att det är ett ovanligt gummibåtsnamn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Svarade två gånger på enkäten.

 

 

 

Har du tillgång till olika IP-adresser!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en liten styrpulpetbåt ,fabrikat bella,vi kallar den,slangbellan.men står inte på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Har du tillgång till olika IP-adresser!?

Ja minst tre. Fyllde i den ena enkäten på jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Peter_K! Så gick det för mig också. Tänkte inte byta namnet på min båt :-)

Redigerad av Ainars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ju ypperligt bra att kopiera in länkadressen i för ändamålet avsett fält. Om man sedan ids är en annan sak...

 

Svarade på enkäten.

 

Havsfidran "Einvis", efter både skepparn, hans dotter och hans fru. :P

Dock inte "omdöpt". Namngiven.

Detta inte pga skrock heller, det blev bara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-30 på 11:51, Thallatha säger:

 

Just det testade jag inte, för jag räknade med att jag kunde svara tre gånger

 

I den rutan man skulle fylla i varför ens båt heter som den heter lyckades jag klämma in en massa namn på både mina nuvarande och gamla båtar - dock inte alla. På något sätt har varje båtnamn en speciell historia.och en del av mina båtar och dess historia hänger samman med min nuvarande båts namn.

 

Hade en bekant, som hade en ganska bra kappseglingsbåt. Han var mycket intresserad av segling, men det gav namnet ingen vägledning till. Snarare till en av hans - ur min synpunkt - negativa sidor. Han var oerhört försiktig med pengar. Här längst ute i väster skulle vi - som vanligt - säga rakt ut ur det egentligen var. Han var oerhört snål. Detta visade också namnet på båten. Att han tyckte att båten medförde stora kostnader. Naturligtvis skrivet på engelska.

När jag köpte en båt och hade i samma hamn i Stockholmsområdet, sålde han båten och lånade min.

Det finns ju en medlem här på MG, som är ganska generös. Däremot är han en god affärsman och jag tror att hans båtägande inte drar allt för stora kostnader. Som den goe och glade Göteborgare han är, har jag för mig att han kallar en av sina båtar för - "Spargrisen"

 

"Var positiv - Lev lycklig"

 

Jo min lilla trailerseglare heter numera Spargrisen, den fick namnet eftersom den köptes så billigt (5000:-) och för att det då finns utrymme att ösa ner ytterligare slantar i den innan den är full. Den har dock gett mig ett värde långt över vad man kan räkna till, alltså bättre ränta än på banken!

F341778F-B022-4FA7-8501-818FD9706B2B.jpeg

374B5039-2CD5-426E-809E-629044E33FF3.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev hur vi namnagav segelbåten. "Guppa lagom" som man kan tolka som man vill men vi guppar inte så mycket nuförtiden... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, pseudonym säger:

 

Jo min lilla trailerseglare heter numera Spargrisen, den fick namnet eftersom den köptes så billigt (5000:-) och för att det då finns utrymme att ösa ner ytterligare slantar i den innan den är full. Den har dock gett mig ett värde långt över vad man kan räkna till, alltså bättre ränta än på banken!

F341778F-B022-4FA7-8501-818FD9706B2B.jpeg

374B5039-2CD5-426E-809E-629044E33FF3.jpeg

Himla synd att kölsvinet är begränsat på dessa båtar, namnet till trots, men det kanske sätter mer knorr på tillvaron, och tron på ett liv även efter jul. Hjul finns det ju redan... på trailern.

Med en sjyst vinkelslipmaskin med bred klinga tar du upp ett hål för lämpligt myntinkast i rufftaket!:unsure:.

 

En nyinköpt båt på bryggan skulle döpas, till "Susanne" men akterspegeln var smal, och bokstäverna var dyra, varför ägaren funderade på att förkorta namnet till "Sus"... så var det jag och några andra som idogt läst Asterix äventyr sedan barnsben, och då fått en viss, begränsad inblick i latinet.

Inte bara citat och att komma se och segra, kastade tärningar och sådant, utan även kunskapen om var svin heter på latin... just det "sus"!

 

Min förra Nimbus hette föresten "Susanna"... men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog berättat det förut, men för många år sedan såg jag en liten motorbåt på Mossholmens Marina, Tjörn.

Båten hette "Second Wife" och det är ju fyndigt värre, då båtägaren kanske lägger mer tid och omsorg om båten än om frun. På den tiden skulle man ha ett frivilligt reg.nummer på båten också, och då blev det "FRU 02"... bättre kan det knappast bli.

 

Båtnamnsinflation; hur många båtar finns det som heter "Carpe Diem"? inget fel på namnet egentligen, men det finns minst tretton på dussinnet eller 25 per tjog som heter så. Tag vara på dagen!

"Ack vad vit", "Aq va hvit", "Aquavit" med liknande stavningar finns det ju en del av också, de flesta med vit gelcoat.

"Titanic II" skulle jag ju aldrig våga döpa båten till, och definitivt inte ha is i kylen, eller ens våga ta ombord en ismaskin.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Fjelie säger:

Det blev hur vi namnagav segelbåten. "Guppa lagom" som man kan tolka som man vill men vi guppar inte så mycket nuförtiden... 

 

Ska man tolka det som man vill oxå :P;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är lite intressant här är att hon som la ut själva inlägget om enkäten efter två veckor inte har kommit tillbaka och tittat på responsen här. Undrar hur intresserad man är då egentligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

Det jag tycker är lite intressant här är att hon som la ut själva inlägget om enkäten efter två veckor inte har kommit tillbaka och tittat på responsen här. Undrar hur intresserad man är då egentligen...

 

Hon är nog mer inne och tittar på resultatet av enkäten skulle jag vilja tro... Men jag vet inte. Sen kan man ju vara här inne oinloggad, och titta på vad som skrivs - Men då i läsläge...

 

Jag skulle nog vilja tro att hon är intresserad av responsen, men inte intresserad av att ge ett svar härinne på allas våra kommentarer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-04 på 11:15, Georg_Ohm säger:

 

"Ack vad vit", "Aq va hvit", "Aquavit" med liknande stavningar finns det ju en del av också, de flesta med vit gelcoat.

 

 

Jag köpte en gammal L32 som hette Moëtte II.

Talade med ägaren före den jag köpte båten av och som hade namngett den.

Han och hans fru hade köpt sin första båt - en motorbåt. När de skulle hämta båten, hade de med sig ett annat par. Det andra paret hade med sig en flaska champagne av märket Moët & Chandon att inmundigas i samband med båtdopet. 

Att döpa båten hade ägarparet över huvudtaget inte tänkt på så lite improviserat fick den heta Moëtte. enligt uppgift kallade de dingen (jollen) Chandong. När de bytte båt tillen L32 fickden heta Moëtte II. Jag behöll namnet, men tog bort 2;an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa båt ska heta "Båten". Det är ju det namn man använder.

Fantasibrist gjorde att nuvarande båt, en Targa 96, heter "T96".

Låter bra på radion, "tango niner six"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Kenneth_S säger:

Jag skulle nog vilja tro att hon är intresserad av responsen, men inte intresserad av att ge ett svar härinne på allas våra kommentarer...

 

Mmm, men hade hon varit inne så hade hon nog sett att flera av oss här har kommenterat att hennes länk inte är en länk. Hade den varit det så hade hon nog fått mycket mer respons på själva enkäten. Bara min teori...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Båten hette "Second Wife" och det är ju fyndigt värre, då båtägaren kanske lägger mer tid och omsorg om båten än om frun. På den tiden skulle man ha ett frivilligt reg.nummer på båten också, och då blev det "FRU 02"... bättre kan det knappast bli.

 

Den var bra :)  Fick mig ett gott skratt.

Nu fick jag också veta varför vår båt har haft ett reg nummer på skrovet. Då jag registrerade in båten i Finland och skulle tejpa nummern på skrovet, såg jag i gelcoaten rester från en gamal svensk registernummer, och undrade hur det kom sig, båtar är ju inte registrerade i Sverige??

VMK=VasaMotorbåtsKlubb

Ja, och båten heter Patricia II (bara för att tråden handlar om just båtnamn )

 

pp43.jpg

Redigerad av Kronvik
bilden syns inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ett statligt register några år, sen las det ner. Försäkringsbolagen startade ett eget register, som också har lagts ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Thallatha säger:

Vi hade ett statligt register några år, sen las det ner. Försäkringsbolagen startade ett eget register, som också har lagts ner.

 

Det bästa försöket nu är väl det som kallas Svenskt Båtregister (http://www.svensktbatregister.se), där har jag registrerat min båt i brist på officiellt register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubben för ett register över medlemmarnas registrerade båtar, med båtens namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polis, KBV, JRCC, försäkringsbolagen säger alla att ett båtregister skulle underlätta deras arbete. Men de stor båtorganisationerna säger nej och har lagt ner enorm energi på att motarbeta ett register. Det skulle inkräkta på den personliga integriteten. Det skulle också vara ett första steg mot båtskatt.

Det är både tramsigt och barnsligt. Pratar man med båtfolk så är det få som har problem med integriteten. 

Om man tror det är ett steg mot båtskatt så är man nog dåligt insatt i hur en sådan skulle kunna fungera. Vill man införa båtskatt så gör man som in Danmark, man låter försäkringsbolagen inkassera utan utan kostnad för staten och utan något statligt register.

 

Starta ett riktigt båtregister. Grunden finns redan i MMSI-numren som PTS sköter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...