Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
penta

Drev långt ner?

Rekommendera Poster

Fins det någon anledning att man har drevet långt ner ?

Där sitter en 4" förlängning på drevet för står ej varför?? Kan det finnas en anledning?

Drevet ser ut som det skulle sitta perfekt om inte förlängningen varit där fundersam 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen är oftast att båten ligger så djupt i aktern att motorn måste upp för att undvika att vatten kommer in bakvägen via avgaseriet.

 

När det gäller Penta, iaf de äldre 280/290/DP/SP (och särskilt då singelprop) så verkar de gilla mycket vatten. En av mina båtar har standardlängd på drevet, när jag kör med DP är det gränsfall men med SP tappar jag ibland greppet vid sväng eller om det sjöar mycket.

 

Att döma av din avatar och namn så gissar jag att du sitter med typ ovanstående. Om så är det bara att vara nöjd.

 

Den enda anledningen att önska sig ett kortare drev är när du nästan kommer över grynnan. Sedan ökar ju visserligen det brytande momentet mellan drev och sköld med ett längre drev men det känns mer som ett teoretiskt (icke)problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä drevet sticker ner 4" under båten så här inget med höjden med motorn o göra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara så att kavations plattan ska ligga plant med botten eller över till o med va? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SP eller DP?

 

Ju tyngre och långsammare din båt är, desto mindre är den möjliga vinst du skulle få genom att ta bort förlängningen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, penta säger:

Brukar vara så att kavations plattan ska ligga plant med botten eller över till o med va? 

Som jag sade, Penta gillar mycket vatten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sp drev tror den väger en 2 ton 23 fot med gsi 310hk gör i dags läget ca 35 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll din förlängning, tror inte den gör någon skada, snarast tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska bort då båten ska gå så fort som möjligt dra så lite soppa som möjligt så får se då propeller Axel är krokig med

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja typ ! Plattan sitter 4" under köken 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käns som det är lite över kurs på längden på drevet har just köpt denna båt 

Ja vist är den planande v skov är det 

Den gör ca 35 knop nu vist inte långsamt för den båt typen men vill ju spara lite bränsle med ju o med drevet så långt ner känns konstigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske propellern drar ner luft om drevförlängningen tas bort?

Jag hade det problemet på en båt. Någon gång kunde det bullra till då den sög ner luft, och då förstod jag varför förlängningen var där. Det hade säkert varit ett problem utan förlängningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...