Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MarkusF

Rullfock

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en båt som jag ska sjösätta (Amigo 27) och segla hem. Helst vill jag hinna masta på så jag kan segla, annars får det bli motorgång.

Jag har haft flera båtar tidigare och mastat på många gånger, men aldrig med rullfock. Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag sätter an den? Jag antar att den ska spännas lika mycket som ett vanligt förstag, eller? Vissa rullar kan kännas lite slappa när man går ombord och stöttar sig på dom men det borde väl vara undantagen antar jag?

 

Eventuellt får jag hjälp av tidigare ägare men det är inte säkert än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken rulle är det?

 

Oftast så går det en förstags vajer inuti rullens profil. det är den vajerns du spänner.

 

Profilen sitter lagrad på olika sätt uppe och nere.

 

Har inte mastat utan rulle så kan inte svara på skilnaden. Men, borde inte var annat än faktumet att profilen inte vill böja sig så mycket, innan den blir deformerad. så det är bra om man kan ha en person extra som håller profilen när ni lyfter upp masten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en mastheadriggad båt så spänner du akterstaget för att spänna upp förstaget.

Förstaget skall enl rekommendation spänna till 20% av sin brotthållfasthet. kan tillfälligt spännas till upp till 40%.

 

På en båt med normal rigg får man rätt inspänning i förstaget när akterstaget är spänt till ca 15% av sin brotthållfasthet.

 

http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf

 

Låter ju lite kompliserad för den som inte är van, men det  är egentligen inte så märkvärdigt. Sen kan man ju göra det hela på ett giss också  -men det är strre risker med en för löst ansatt rigg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda skillnaden du behöver tänka på om du inte haft profil på förstaget förut är att vara lite försiktig så du inte knäcker profilen.

Framför allt skarvarna kan vara lite känsliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte vilken rulle det är, tänkte inte på märket när jag tittade. Det är 7/8-dels rigg så det borde fungera ungefär som masthead antar jag, dvs . jag monterar rullen och undervanten och sedan spänner akterstaget.

Det där med brottstyrka har jag inte koll på, men jag brukar känna efter vad som känns lagom.

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigga för all del på och testsegla litet!
Om inte annat för att kunna segla ifall motorn pajar och få litet erfarenhet! :-)

Amigon har som sagt partialrigg, förstaget sitter alltså infäst inte vid masttoppen utan en bit ner längs masten.
Detta anses i vanliga fall som en finess för att det då går att krumma masten (trimma storseglets buk etc.) men på Amigon vete katten?*

Kanske har du en dyr Furlex, men troligare ett annat fabrikat.
Det går vad jag begriper inte att fördärva en rullmekanism genom att grund-anspänna förstaget för hårt!
Däremot kan man kanske i efterhand klanta sig vid segelsättning - men bara ifall man har häckstagssträckare? Tror inte det alls är aktuellt på amigons rigg, men så här...

[Bilden saxad ur Furlex manual men själva principen med snedbelastade lager gäller nog alla fabrikat. Förstaget - och inte fall/förlik - skall ta upp de stora krafterna hos den stående riggen.]


59ccbe9193865_rullmekanism.anspnning.thumb.png.29744b6cb03366586ba804d355a98126.png

*) Har själv en 23:an sen drygt 30 år tillbaka. Bara antalet år säger väl att jag gillar båten men den är av åldrig konstruktion och har sina brister. Bland annat hade nog Arne Arksund dålig koll på sidostagens och undervantens position i däcksinfästningen, åtminstone så är de oftast förväxlade sinsemellan? Kontentan är att jag likt merparten av A23-ägare seglat med dåligt anspänd rigg, de senaste 20 åren också med en furlex 100S.
Hur det är på storasystern A27 vet jag inte.
Mitt råd: Spänn riggen så mycket det går utan att masten kroknar och hissa sen seglen bara. Går nog bra för dig också! :)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på "Råd och tips - Selden Mast" se sida 45-46. Så blir det nog rätt.

 

Det är bra information om riggning i den guiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, MarkusF säger:

Jag vet inte vilken rulle det är, tänkte inte på märket när jag tittade. Det är 7/8-dels rigg så det borde fungera ungefär som masthead antar jag, dvs . jag monterar rullen och undervanten och sedan spänner akterstaget.

Jag sätter förstaget och toppvanten och spänner upp riggen. Sen drar jag tillbaks förböjen på masten med undervanten till lämplig nivå.
Så har jag blivit lärd.
Akterstaget spänner jag första bidevinden för säsongen.
Både på min gamla IF och min nuvarande Omega. Båda 7/8-riggade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, LuminaL säger:

Googla på "Råd och tips - Selden Mast" se sida 45-46. Så blir det nog rätt.

 

Det är bra information om riggning i den guiden.

 

 

 

Han behöver inte ens googla - länken finns i mitt inlägg ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var en länk till Furlex manualen? Nåja, informationen finns hos Selden bara att leta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skall man väl inte krångla till det hela för mycket: Läser man i handledningar kan man få skrämselhicka för mindre, men det hela är egentligen inte så komplicerat, bara man inte sätter riggen allt för löst och som nån sa - va rädd om profilen när man mastar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra länkar och bra tips i övrigt! :) 

 

Jag tror nog det går bra, så länge alla sprintar etc. finns med, vilket det nog gör. Förra ägaren verkar noggrann. :) 

Försöker allt få upp masten så jag i alla fall har seglen i reserv. Att gå med bara motorn som alternativ känns lite äventyrligt eftersom den stått sedan förra sommaren. Det är full tank så förhoppningsvis har det inte blivit någon tillväxt i tanken., men man vet ju aldrig helt. När jag kommer hem så blir det diesel utan RME.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar Thallathas påpekande strax ovan om att man kan få skrämselhicka inför alla handledningar och att inte komplicera saker mer än nödvändigt. (Ger ändå några smärre tips nedan, missar du dem så händer alltså inget allvarligt alls.)


Ett tips kan vara att sätta små svampar i sidostagens infästning i däck, de s.k. röstjärnen*.
Lätt att de dyra vantskruvarna kröks annars, se skiss och detaljer i DENNA MG-FORUM-LÄNK.

Ytterligare tips kan vara att mäta avståndet mellan skruvarna inuti vantskruven innan avmastning och anteckna dessa i loggboken.  Då blir påmastningen nästa säsong lättare för samma mått kan användas. Mer tips; sätt inte av misstag vissa av vantskruvarna "upp o ner", blir lättare att justera om t.ex. alla vajrar kortas då vantskruvens mittpart skruvas medurs.


Ps. Berätta gärna för oss nyfikna hur det hela avlöpte senare i denna forumtråd. Alltid kul med feedback från verkligheten. ;-)
*) Just den typen av röstjärn är det i alla fall på A23 och förmodligen också på din A27:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, MarkusF säger:

Bra länkar och bra tips i övrigt! :) 

 

Jag tror nog det går bra, så länge alla sprintar etc. finns med, vilket det nog gör. Förra ägaren verkar noggrann. :) 

Försöker allt få upp masten så jag i alla fall har seglen i reserv. Att gå med bara motorn som alternativ känns lite äventyrligt eftersom den stått sedan förra sommaren. Det är full tank så förhoppningsvis har det inte blivit någon tillväxt i tanken., men man vet ju aldrig helt. När jag kommer hem så blir det diesel utan RME.

 

 

 

Fast sprintar är väl en förbrukningsvara, som man behöver ha en del "i reserv".

 

Hur många krokiga och oanvändbara och hur många jag i min fummighet jag tappat i sjön genom åren i samband med av och påmastning - och skiftnycklar och sylar och prylar och skruvmejslar och en och annan linjetång mm  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt öppnade jag alltid alla skruvar fem varv. På våren var det bara att kötta dit masten och dra åt fem varv på alla... Så var det klart för segling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Janken säger:

På min förra båt öppnade jag alltid alla skruvar fem varv.

En erfaren gentleman lärde mig att den magiska siffran är sex. Den kommer alla karlar ihåg.

Kan modifieras till sex halva varv. Lustigt nog kommer man ihåg det också.

 

På 2017-09-29 på 17:59, Thallatha säger:

Hur många krokiga och oanvändbara och hur många jag i min fummighet jag tappat i sjön

När jag fått ny båtplats brukar jag magnetfiska. Upp kommer skiftnycklar och skruvmejslar och någon fast nyckel och kombitång. Slående är at de flesta verktygen är av låg kvalitet. Kanske man tappar de lättar.

Roligast var en fin cykelpump.Undrar vad de hade den till? Pumpa däck?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

 

Roligast var en fin cykelpump.Undrar vad de hade den till? Pumpa däck?

Kanske den var till att pumpa upp ballongseglet.

Ballongsegel hette spinnakern en gång på medeltiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

En erfaren gentleman lärde mig att den magiska siffran är sex. Den kommer alla karlar ihåg.

Kan modifieras till sex halva varv. Lustigt nog kommer man ihåg det också.

 

När jag fått ny båtplats brukar jag magnetfiska. Upp kommer skiftnycklar och skruvmejslar och någon fast nyckel och kombitång. Slående är at de flesta verktygen är av låg kvalitet. Kanske man tappar de lättar.

Roligast var en fin cykelpump.Undrar vad de hade den till? Pumpa däck?

Kanske för att pumpa luft genom färskvattensystem inför vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-29 på 17:59, Thallatha säger:

 

Fast sprintar är väl en förbrukningsvara, som man behöver ha en del "i reserv".

 

Hur många krokiga och oanvändbara och hur många jag i min fummighet jag tappat i sjön genom åren i samband med av och påmastning - och skiftnycklar och sylar och prylar och skruvmejslar och en och annan linjetång mm  :ph34r:

 

4 timmar sedan, bhemac säger:

 

När jag fått ny båtplats brukar jag magnetfiska. Upp kommer skiftnycklar och skruvmejslar och någon fast nyckel och kombitång. Slående är at de flesta verktygen är av låg kvalitet. Kanske man tappar de lättar.

Roligast var en fin cykelpump.Undrar vad de hade den till? Pumpa däck?

 

Eller så har man billiga verktyg till såna jobb, för att man vet att man kommer att tappa nåt. Så smart har jag aldrig varit. :unsure: Å andra sidan så .....................:ph34r:

Dessutom ligger inte de verktygen vid min båtplats, utan vid kajen där vi sjösätter och mastar båtar. Sen har jag nog inte tappat ett verktyg på 20 år. Jag mastar ju inte av så ofta nu för tiden - var 5;e år ungefär. Dessutom är de verktyg jag använder nu för tiden mina egna. :ph34r:

En sak som jag vet ligger vid min lilla båtplats är en personsökare. Hade beredskap på Elverket. Var i båten och satt på sargen. Gled ner i sittbrunnen. Kände ur personsökaren lossade ur bakfickan. Kastad mig runt och fick nästan tag på den. Såg hur den sakta sjönk till botten.

 

Sen var det båtbesöket förstört. Fick åka upp till förrådet och leta reda på en annan uppladdad personsökare. Ringa till larmcentralen och lämna det nya  numret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-19 på 17:29, Lasse-L säger:

Kanske den var till att pumpa upp ballongseglet.

Ballongsegel hette spinnakern en gång på medeltiden.

MarkusF frågade ursprungligen i trådhuvudet om ett riggproblem hos en Amigo 27. Eftersom han verkar nöjd med svaren ovan så kanske vi kan tillåta oss att sväva ut litet ytterligare i sidokommentarer... :ph34r:


Hmm, cykelpump på båt? Försöker hjärnskrynkla mig själv men kommer inte på nya  användningsområden. Utöver mina tidigare väl prövade.
Presenterar härmed stolt att jag framgångsrikt har använt två sorters cykelpumpar ombord, bortser alltså här från diverse pluffsiga "madrass o gummibåtspumpar"...


Dels en enkel stavformad cykelpump som faktiskt funkar skapligt till att pumpa upp halvpaffa fendrar.
[Man skruvar först av fenderns täckplugg,  djupt under denna finns som bekant en enkel gummiflärp/backventil. Sedan trycker man pumpen hårt mot hålet och pumpar av bara tusan. Läcker en del p.g.a. obefintlig  passform men trycket i en fender är ju normalt lågt så man lyckas trots det. Problemet är nog snarare den stora luftvolymen, himla många men i och för sig lätta pumpslag blir det.
(Jämfört med alternativet att fixa rätt sorts pump o munstycks-adapter så är nog ändå fuskmetoden med cykelpump enklare om sådan finns till hands.)]


Dels en så kallad bil- eller fot-pump, alltså en sådan där man fattar om pumphandtaget med bägge nävar och håller fast pumpen med foten. En sådan kan utöver fenderpumpning användas som primitiv "tryckluft". Alltså för att blåsa ur igensatta förgasarmunstycken etc.
[Rätt effektivt faktiskt kan jag rapportera - ofta passar nog också förgasarmunstycket för direkt  insättning i pumpens ställbara klämgummikoppling. Blir ett jäkla bra blås med enkla medel!]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte fortsätta sidodiskussionen  om cykelpumpar på båtar... Har själv en pump ombord, och har väl egentligen två enkla anledningar till det. Dels har jag ibland en hopfällbar cykel ombord. Den andra anledningen är att mitt signalhorn/mistlur är av den typ som "laddas" genom att pumpa upp tryck i en behållare med hjälp av en cykelpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Via avluftningen till bränsletanken pumpar jag upp tryck i tanken.

Därefter går luftningen av filter o bränsleledningar lekande lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig 12V kompressor som jag brukar använda till att blåsa ur tryckvattensystemet. Fungerar till att pumpa fendrarna med också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag till slut sjösatt och kört hem båten. Helt vindstilla så det blev motorgång i fem timmar. Men en gammal VP MD5 kan man lita på. 

Seglen kom på plats utan problem, men hur gör man med rullfock när man seglar? Ska man spara något varv på rullen, eller fungerar det att rulla ut helt? Tänker på ev. risk att det släpper i profilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev MarkusF:

 - - -  hur gör man med rullfock när man seglar? Ska man spara något varv på rullen, eller fungerar det att rulla ut helt? Tänker på ev. risk att det släpper i profilen.

Det band som är insytt i seglet ska vara anpassat så att det inte rappar ur förstagsprofilen. Om du behöver ha seglet delvis inrullat för att det inte ska rappa ur så rekommenderar jag att byta ut bandet till ett som passar.

 

Ett delvis inrullat segel får en form som inte är optimal för att seglet ska stå bra när du seglar. Att reva en rullfock genom att rulla in ett antal varv blir alltid en halvmesyr. Du får en mindre segelyta som kan göra att båten kränger mindre men samtidigt blir seglet bukigare så att draget framåt i seglet blir sämre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Seglen kom på plats utan problem, men hur gör man med rullfock när man seglar? Ska man spara något varv på rullen, eller fungerar det att rulla ut helt? Tänker på ev. risk att det släpper i profilen.

Rulla ut helt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...